Corporate Executives misleiden beleggers voor eigen gewin

Veel directies laten in de laatste maanden voor de nieuwe jaarcijfers de resultaten aanpassen, om zo voorkennis te creëren over hun eigen opties en aandelenpakketten.
Nieuw onderzoek dat verscheen onder de titel What do measures of real-time corporate sales tell us about earnings surprises and post-announcement returns? concludeert dat directies in de laatste maanden voor de nieuwe jaarcijfers de resultaten zo aan (laten) passen, dat de kans groter wordt dat zij koerswinst behalen met hun opties en aandelenpakketten.
Eerder al werd bekend dat ondernemingen de resultaten masseren, zeker in de aanloop tot nieuwe jaarcijfers – niet voor niets wordt die periode wel ‘the corporate cheating season’ genoemd – om maar beter te scoren dan de analisten verwachten.
Maar Kenneth Froot, Namho Kang, Gideon Ozik, en Ronnie Sadka concluderen dat directies in die periode iedereen voor de gek houden, en dat de reden om negatieve resultaten te melden geen andere is dan de kans om zelf (te) goedkoop aandelen te kopen. Hun analyse gaat uit van de premisse, dat wanneer de ondernemingsleiding tijens een conference call of persbijeenkomst de resultaten bespreekt, de onderneming inmiddels al een paar maanden verder is. Die directies hebben dus kennis die de gemiddelde analist of belegger moet ontberen.
 
Bron: National Bureau for Economic Research
 
De onderzoekers testten twee hypotheses: óf de directies kiezen bewust het tijdstip voor de bekendmaking van resultaten (met hun voorkennis wetend wat de koers over enige tijd zal doen), óf de C-suite bewoners varen ‘scherp aan de wind’ en zwakken goed of slecht nieuws expres af, dan wel geven bewust een valse voorstelling van zaken over de winstgevendheid van de onderneming gedurende de laatste paar maanden.
 
Uit hun analyse blijkt volgens de onderzoekers zonneklaar, dat zowel de inhoud als de toon van wat de directie naar buiten brengt in feite aangeven dat deze directies helemaal niet van plan zijn om “volledig, consistent en (vooral!) tijdig” te communiceren over alle activiteiten van de onderneming.  Liever ‘varen zij scherp aan de wind’.
 
Een vriendelijke verklaring van dit gedrag zou zijn dat pessimisten mibnder teleurgesteld worden dan optimisten. Maar een cynicus kan ook stellen dat zij door de koers naar beneden te drukken zichzelf de gelegenheid geven om zelf (te) goedkoop aandelen aan te schaffen. En volgens de onderzoekers wijst alles erop, dat de cynicus hier gelijk heeft. – dat blijkt uit zorgvuldige analyse van alle aankopen van eigen aandelen in die periode. 
"Helaas zien wij geen houdbare alternatieve hypothese, dan dat de koers vaak door directies gemasseerd wordt om er zelf beter van te worden!”
Gerelateerde artikelen