Conscious Capitalism – alternatief voor economisme?
Corporate social responsibility, natural capitalism, de triple bottom line, shared-value capitalism en creative capitalism - allemaal mooi, maar juist ‘conscious capitalism’ blijkt fantastische prestaties te leveren.
Raj Sisodia en John Mackey vergelijken in hun boek Conscious Capitalism de financiële prestaties van de S&P 500, van de zo geroemde ‘Good to Great’ ondernemingen van Jim Collins’ en die van wat door de auteurs genoemd worden ‘firms of endearment’ – bedrijven die de ideeën van ‘conscious capitalism’ in de praktijk brengen.
Die prestaties verschillen nogal, over vijftien jaar gemeten – hun cumulatieve returns zijn respectievelijk 157, 177 en 1646%!
Volgens Mackey en Sisodia, rasechte kapitalisten, hoeft een onderneming niets bijzonders te doen of te pretenderen om ‘maatschappelijk verantwoord’ te zijn. De belangrijkste maatschappelijke verantwoordelijkheid van zo’n onderneming is… waarde creëren voor de aandeelhouders. Want dat is de maatschappelijke rol en verantwoordelijkheid van de onderneming en de ondernemingsgewijze productie: waarde creëren voor de wereld.
Daarmee onderscheidt conscious capitalism zich nogal van ontwikkelingen als MVO en dergelijke, die alle uitgaan van de basis-premisse dat er moreel iets fundamenteel fout zit in ‘zaken doen’ en dat dat anders zou moeten.
Conscious capitalism gaat er juist van uit dat free-enterprise kapitalisme fundamenteel ‘goed’ is. Het mag niet verbazen dat de aanhangers als voorbeelden noemen bedrijven als 3M, Starbucks, Wegmans, UPS, Honda, Costco, LL Bean, Southwest, CarMax, Trader Joe’s of de Commerce Bank.
De vier kernbegrippen van Conscious Capitalism zijn: higher purpose ( bijvoorbeeld Disney: “to use our imaginations to bring happiness to millions!”) stakeholder integration (zoals Starbucks), conscious leadership en conscious culture and management (trust, accountability, caring, transparency, integrity, loyalty en egalitarianism).
Meer weten? Zie consciouscapitalism.org!