Chris Dijkstra: ‘Weinig positieve gedachten bij het Belastingplan’
– Wat vind je goed aan het Belastingplan?
Dat is een moeilijke vraag, omdat het Belastingplan nu precies niet doet wat wel had moeten gebeuren, en dat is een grondige herziening van het belastingstelsel. Onze huidige wetgeving, met name op het terrein van de inkomstenbelasting is veel te gefragmenteerd en te gedetailleerd geworden. Om bijvoorbeeld de regelgeving rondom de eigen woning goed te kunnen toepassen, heb je bijna een universitaire graad in de wiskunde nodig. De regelgeving eenvoudiger maken, door duidelijker keuzes en minder aftrekposten, kan ook leiden tot een lager tarief.
Gelet op het voorgaande heb ik weinig positieve gedachten bij het thans gepresenteerd Belastingplan, hoewel ik ook begrijp dat de huidige politieke constellatie een en ander moeilijk maakt.
– Wat minder goed?
Als duidelijk negatieve punten komen voor mij twee zaken naar voren. Allereerst is dat de tariefstructuur in box 1. Op zich zelf genomen is het een positieve ontwikkelingen dat de tarieven in de 2e en 3e schijf zijn verlaagd naar 40,15% en de heffingskortingen zijn verhoogd. Hierdoor neemt de prikkel tot werken toe en wordt er iets gedaan aan de hoge lastendruk op arbeid, die ten opzichte van andere Europese landen op een te hoog niveau ligt. Deze tariefsverlaging wordt echter weer teniet gedaan, doordat de heffingskorting bij hogere inkomens wordt afgebouwd. Effectief geeft dit een tariefstijging van 8,8% (tot dus bijna 50% in de 2e en 3e schijf) gelet op de gecombineerde afbouw van de algemene heffingskorting en de arbeidskorting. Het had duidelijker, transparanter en eenvoudiger geweest als dit gewoon in de tariefstabellen was verwerkt.
Een ander negatief punt is de voorgestelde regeling voor box 3. Afhankelijk van de omvang van het vermogen wijzigt het aan te geven fictieve rendementspercentage. De regeling wordt hierdoor nodeloos ingewikkeld. Daarnaast is het de vraag of het verstandig is om ook in box 3 zulke sterk nivellerende maatregelen te nemen. Werk dit geen vluchtgedrag naar het buitenland of de “spaar-BV” in de hand?
– Wat zou er moeten gebeuren? En hoe waarschijnlijk acht je dat?
Zoals ik al eerder aangaf is het belastingstelsel aan herziening toe. We moeten stappen maken om de internationale concurrentie het hoofd te kunnen bieden en ook weer een praktisch uitvoerbaar systeem te realiseren. De lastendruk op arbeid moet omlaag. Staatssecretaris Wiebes van Financiën en ook de mensen op zijn ministerie willen echt wel graag die stap maken. Het is te hopen dat de politieke situatie dit ook op korte termijn mogelijk maakt.
– Hoe kan de ondernemer (en indirect zijn adviseur) anticiperen op de toekomst?
Inkomensplanning is in het thans bestaande systeem van groot belang. Immers een extra aftrekpost of een salarisaanpassing voor de DGA kan een extra heffing of besparing van meer dan 50% geven. Datzelfde geld voor de IB-ondernemer. Dit jaar nog wel of niet investeren? Kan ik nog een voorziening vormen? We laten vaak dingen veel te veel gebeuren terwijl planmatig vooruitdenken de fiscale positie van de ondernemer op een positieve manier kan beïnvloeden.
Mr. Chris Dijkstra is partner bij Visser & Visser Belastingadviseurs in Barneveld (www.visser-visser.nl) en verbonden aan de Radboud Universiteit te Nijmegen.
Alle Actualiteiten voor Accountants in 1 dag |