BTW over geannuleerde (dienst)bestellingen?

Op 23 december 2015 oordeelde het Europese Hof van Justitie dat Air France-KLM wel degelijk BTW verschuldigd is op vooruitbetalingen, ook van ‘no shows’.
Passagiers betalen bij aankoop van een vliegticket vooruit de volledige prijs van het ticket, inclusief btw.  AirFrance-KLM  stelde voor het Hof, dat naar haar mening geen btw verschuldigd zou zijn, wanneer de passagier zijn vliegticket niet gebruikt ( een ‘no-show’passagier).  Immers, in deze situatie wordt feitelijk geen vervoersdienst aan de passagier geleverd. 
 
De Franse Conseil d’État kwam er aanvankelijk niet uit en vroeg daarom het HvJ of de afgifte van een vliegticket kan worden gelijkgesteld met het daadwerkelijk verrichten van de vervoersdienst, en derhalve ook btw verschuldigd is over de aankoopbedragen van passagiers, die niet zijn komen opdagen.
Het HvJ heeft nu geoordeeld dat inderdaad btw verschuldigd kan zijn op (vooruit)betalingen bij ‘no shows’. De afgifte van zo een ticket is onderworpen aan de btw, als de passagier de uitgegeven vliegtickets niet heeft gebruikt en geen terugbetaling van de aankoopprijs kan krijgen.  
Met dat  ticket leggen de luchtvaartmaatschappijen namelijk vast, dat een plaats in het vliegtuig voor de passagier is gereserveerd. De passagier krijgt derhalve het recht om gebruik te maken van de vervoersdienst, en niet de plicht. De btw wordt verschuldigd op het moment, dat de luchtvaartmaatschappij de aankoopprijs van het vliegticket ontvangt.
 
In een eerder arrest besliste het HvJ juist, dat een vergoeding in geval van annulering niet onderworpen is aan btw – het kwalificeerde die vergoeding als een onbelaste schadevergoeding (Société Thermale d’Eugénie-les-Bains, 18 juli 2007, C-277/05). Hoewel de feiten in beide zaken in eerste instantie op elkaar lijken,  verschillen naar de mening van experts de gehanteerde contractuele voorwaarden in beide arresten , waardoor een andere BTW-behandeling gerechtvaardigd is.
 
De beslissing van het HvJ in de zaak Air France-KLM  kan van invloed zijn op ondernemers uit verschillende sectoren, zoals hotels, restaurants, touroperators, theaters, bioscopen, musea en evenementenbureaus. Maar denk ook aan niet-verbruikte tegoeden van telecommunicatieleveranciers!
Gerelateerde artikelen