BTW en 0%-tarief: hoe je wél voldoet aan de eisen

In de praktijk blijkt dat niet alle ondernemers voldoende documenten in hun administratie hebben om het 0%-tarief aannemelijk te maken. Hoe kan een onderneming wel voldoen aan aan de eisen voor het 0%-tarief?

Het 0%-tarief mag onder andere worden toegepast bij vervoer van goederen over de grens (intracommunautaire levering naar een EU land of uitvoer naar een niet EU land). Hierbij moet voldaan worden aan een aantal voorwaarden. Zo moeten de goederen worden vervoerd naar een andere EU lidstaat of de EU verlaten. Dit grensoverschrijdende vervoer van goederen moet wel kunnen worden aangetoond aan de hand van boeken en bescheiden. Indien dit niet voldoende kan worden aangetoond dan loopt de ondernemer een risico op het opleggen van naheffingen en boetes door de Belastingdienst.

Boeken en bescheiden om 0%-tarief aan te tonen bij intracommunautaire levering

De ondernemer moet aan de hand van boeken en bescheiden kunnen aantonen dat de goederen zijn geleverd aan een ondernemer in een ander EU-land en dat de goederen daadwerkelijk naar een ander EU-land zijn vervoerd. Onder boeken en bescheiden wordt onder andere begrepen:

  • CMR vrachtbrief;

  • Correspondentie met de koper, zoals bijvoorbeeld een orderbevestiging, waaruit blijkt dat de goederen in de EU moeten worden of zijn afgeleverd;

  • Commercieel gebruikelijke bevestiging door de koper van de ontvangst van de goederen in het buitenland;

  • Schriftelijke bestelling vanuit het buitenland met de aanduiding dat de geleverde goederen op een plaats in de EU moeten worden afgeleverd;

  • Verzekeringspolis met betrekking tot het internationale transport van de goederen naar EU land;

  • Op naam van een buitenlandse koper gestelde factuur;

  • Betaling vanuit het buitenland;

  • Op facturen vermelden dat er sprake is van een intracommunautaire levering bijvoorbeeld door aan te geven van waar naar waar gaan de goederen;

  • Vervoersverklaring waaruit blijkt dat goederen ontvangen zijn in het andere EU land.

Het begrip ‘boeken en bescheiden’ is een zeer breed begrip. Een ondernemer voldoet in elk geval aan zijn bewijslast als hij de volgende gegevens (uiteraard zonder gebreken) aan de Belastingdienst kan overleggen:

  • CMR vrachtbrief

  • Betalingsbewijzen;

  • Kopieën van de facturen die op de transacties betrekking hebben;

  • Kopiefacturen waarop voor ontvangst is getekend;

  • Pakbonnen;

  • Verklaring van de vervoersonderneming.

Naheffing & boete
De inspecteur kan een naheffingsaanslag opleggen wegens het ten onrechte toepassen van het 0%-tarief als de toepassing van het 0%-tarief niet blijkt uit de boeken en bescheiden.

Daarom is het belangrijk om altijd over voldoende bewijzen te beschikken zodat deze naheffingen kunnen worden voorkomen. Het is verstandig om de leverancier bij afhaaltransacties binnen de EU vervoersverklaringen in te laten vullen, dit kan als bewijs dienen. Voor de naheffing zal het normale, voor vergelijkbare binnenlandse leveringen, geldende tarief worden toegepast (dus 6% BTW of 21% BTW). In de meeste gevallen kan deze claim niet meer worden verhaald op de afnemer aangezien deze voor zijn verbintenis reeds bevrijdend heeft betaald. Daarnaast kan er door de Belastingdienst nog een nog een boete opleggen, wegens het ten onrechte toepassen van het 0%-tarief worden opgelegd.

Intracommunautaire levering

Bij een intracommunautaire levering moet het 0%-tarief worden toegepast. Een ICL is een levering van een goed van het ene EU-land naar een ander EU-land. Op een ICL is het 0%-tarief van toepassing mits er voldaan wordt aan twee voorwaarden.

  • De goederen in het andere EU-land onderworpen zijn aan de BTW-heffing in het kader van een intracommunautaire verwerving van die goederen; én

  • De goederen in het kader van de levering zijn vervoerd vanuit Nederland naar een ander EU-land.

Intracommunautaire verwerving

Als de goederen worden afgenomen door een ondernemer met een BTW-identificatienummer in het betreffende land is er sprake van een intracommunautaire verwerving in het EU land. Met andere woorden omdat de BTW wordt geheven in het kader van de intracommunautaire verwerving, is op de intracommunautaire levering in principe het 0%-tarief van toepassing. Aangezien er geen vrijstelling van toepassing is, heeft de leverancier van de goederen wel gewoon recht op aftrek van voorbelasting.

Vaststelling BTW-ondernemer

Om vast te stellen of het gaat om een BTW-ondernemer in een ander EU-land is het aan te raden om de geldigheid van het BTW-identificatienummer te controleren op de website van de Europese Commissie http://ec.europa.eu/taxation_customs/vies. Bewaar vervolgens een print of download van deze websitepagina waaruit blijkt dat het BTW-identificatienummer geldig is in de administratie.

Conclusie

Om het 0%-tarief te mogen toepassen bij een intracommunautaire levering of bij uitvoer van goederen moet de ondernemer aannemelijk kunnen maken dat de goederen in het kader van de levering worden vervoerd vanuit Nederland naar een ander land. Daarnaast moeten bij een intracommunautaire levering de goederen in het andere EU-land onderworpen zijn aan BTW-heffing in het kader van het binnen de EU verwerven van die goederen. In verband met toepassing van het 0%-tarief is het van belang om over voldoende bewijsmateriaal te beschikken waaruit blijkt dat toepassing van het 0%-tarief gerechtvaardigd is. Dit kan het oplegging van naheffingen en boetes door de Belastingdienst voorkomen. 

Carola van Vilsteren is oprichter en eigenaar van Van Vilsteren BTW advies,www.btwadvies.com. Zij adviseert op het gebied van btw. Werkzaamheden bestaan voor een deel uit het doorlichten van overheidsinstellingen en bedrijven op de aanwezigheid van risico’s, het uitvoeren van quick-scans en het schrijven van btw-handboeken op maat. Daarnaast schakelen veel accountants- en belastingadvieskantoren zonder eigen btw-specialist Van Vilsteren BTW advies in.

Gerelateerde artikelen