Braziliaanse V&D maakt wie maar wil franchisenemer
Magazine Luiza, een van de grootste retailers van Brazilië, helpt wie dat wil een eigen virtuele vestiging van hun warenhuis te beginnen – op internet en social media.
Magazine Luiza is een van de grootste retailers van Brazilië, met meer dan 750 fysieke winkels. Daarnaast exploiteren ze ook met succes een internet-warenhuis, waar alles verkocht wordt, van auto’s tot parfum. Ook B2B is de groep actief, bijvoorbeeld als horeca-leverancier voor koelinstallaties, ijsmachines of beveiligingssystemen.
Een centje bijverdienen, in het Braziliaans um dinheirinho extra – is een belangrijke drijfveer voor de inmiddels meer dan 150.000 Brazilianen, die via internet en social media hun eigen virtuele winkeltje gestart zijn, Magazine Você, ‘Jouw winkel’. Daarin kunnen zij aan familieleden, kennissen, buren en ‘volgers’ selecties uit het enorme assortiment van Magazine Luiza aanprijzen en verkopen.
In minder dan drie minuten kan elke geïnteresseerde zijn eigen internetwinkel openen, producten uit de catalogus van Magazine Luiza selecteren en aan het eigen sociale netwerk aanprijzen. Bij verkoop ontvangen zij een kleine commissie. Ze hoeven niets te investeren, geen eigen voorraden aan te houden of te kopen – het enige wat ze doen is selecteren en promoten. Na de eerste negen maanden waren er 50.000 franchisenemers, nu zijn het er meer dan 150.000.
De promotores, zoals ze genoemd worden, realiseren inmiddels 20% van de totale on-line omzet van Magazine Luiza. Het zijn veelal mensen uit de middenklasse, maar ook in de favelas weten ondernemende bewoners hun eigen klantenkring te bedienen.