Brand value Koningin Elizabeth: £57 miljard
Queen Elizabeth II heeft het record van haar voorganger Victoria als langst regerende vorst van Groot Brittannië gebroken. Reden voor business valuation firma Brand Finance om eens te berekenen wat dat Britse vorstenhuis nu waard is.
Enorm veel, zo blijkt: de merkwaarde wordt geschat op iets minder dan 57 miljard pond, en de netto bijdrage aan de Britse economie in dit jubileumjaar alleen al bedraagt ruim een miljard pond sterling.
In 2012 was het merk ‘Koningin Elizabeth’ nog maar £44 miljard waard, maar onder meer dankzij de komst van de achterkleinkinderen Prince George en Princess Charlotte (en hun moeder Kate) is die waarde enorm gestegen. Het jubileum zorgt voor een extra waardestijging.
Om die waarde te berekenen gebruikte Brand Finance dezelfde methode als bij het waarderen van een onderneming. Zo zorgt het koningshuis (ook wel “the firm”) jaarlijks voor ruim een half miljard aan toeristenbestedingen. Het stempel ‘hofleverancier’ vergroot de betreffende bedrijfsinkomsten met £134 miljoen. Het ‘Kate’-effect draagt aan de Britse textielsector 152 miljoen pond bij, de kleine prinses Charlotte zorgt als levend uithangbord voor Britse kindermode voor 100 miljoen (haar broertje maar de helft darvan). Het gebruik van beeltenissen van speciale royal events in advertenties wordt geschat op £114m, en de omzet van de bezittingen van de familie, de Crown Estate, is £288m.
Als je daar de uitgaven die het VK maakt om het koningshuis te huisvesten en beschermen etc aftrekt, is de netto bijdrage aan de Britse economie nog altijd ruim een miljard pond.