Beursbedrijven, graag beter rapporteren over lange termijn waardecreatie
Dit staat in de Speerpuntenbrief 2019 die Eumedion recentelijk naar de beursgenoteerde ondernemingen heeft gestuurd.
De Speerpuntenbrief bevat onderwerpen die de bij Eumedion aangesloten institutionele beleggers bij de Nederlandse beursgenoteerde ondernemingen in de aanloop naar de aandeelhoudersvergaderingen van 2019 in dialogen aan de orde zullen stellen.
Eumedion roept de ondernemingen vooral op om duidelijk te maken of en zo ja hoe de uitkomsten van de stakeholderdialogen en de op basis daarvan opgestelde materialiteitsmatrices van invloed zijn geweest bij het nemen van belangrijke strategische besluiten, zoals veranderingen in het verdienmodel.
Voorbeelden van vragen die boards kunnen stellen bij het beoordelen van de lange termijn waardecreatie van hun businessmodel zijn:
• Welke rol ziet de onderneming voor zichzelf in het vervullen van de behoeften en vereisten van verschillende stakeholders, vijf tot tien jaar van nu?
• Hoe ambitieus is het bedrijf in het bedienen van relevante stakeholder groepen?
• Wat zijn de verwachte negatieve en positieve impacts van het bedrijf op stakeholderbelangen, inclusief het gebruik van inputs en de positie in de supply chain?
• Welke trends, ontwikkelingen en fundamentele veranderingen in de externe omgeving en de sociale verwachtingen ziet het bedrijf tegemoet dat de houdbaarheid van het businessmodel kan beïnvloeden?
Eumedion roept de beursgenoteerde ondernemingen verder op om beter te rapporteren over de mate van diversiteit (in brede zin) binnen het bestuur en de raad van commissarissen. Eumedion beveelt aan om dit te doen aan de hand van een competentiematrix, waarin een overzicht wordt gepresenteerd van zaken als zittingstermijn, geslacht, leeftijd, nationaliteit, kennis, professionele ervaring en de sociaal-culturele achtergrond.