‘Beloningsbeleid familiebedrijf mist vaak duidelijke visie’

Het beloningsbeleid van familiebedrijven hangt te vaak van toevalligheden aan elkaar en er ligt vaak geen duidelijke visie of beleid aan ten grondslag. Dat stelt BDO, dat de afgelopen maanden onderzoek heeft gedaan naar de vorm, inhoud en hoogte van beloningen in het familiebedrijf.

De belangrijkste uitkomsten van het BDO-onderzoek naar belonen in het familiebedrijf:

•    Familiebedrijven willen graag minimaal ‘marktconform’ belonen;

•    Beloningsbenchmarking als instrument om de marktconformiteit vast te stellen, wordt echter door maar 8% van de familiebedrijven toegepast;

•    Het leggen van een effectieve koppeling tussen beoordeling en beloning is voor familiebedrijven een uitdaging. Deze koppeling blijft dus vaak achterwege óf levert niet het gewenste resultaat;

•    Medewerkers in familiebedrijven zijn over het algemeen tevreden met hun beloning;

•    Er wordt een lichte loonstijging van 1,95% verwacht voor het komende jaar.

 

Gerelateerde artikelen