Belastingdienst: KPN BAPI-certificaat wel of niet verlengen?
De Belastingdienst meldt dat wie gebruik maakt van het BAPI-kanaal, binnenkort moet beslissen over het al dan niet verlengen van het KPN BAPI-certificaat. Voor de meeste gebruikers loopt de geldigheid van hun KPN BAPI-certificaat binnenkort af en de fiscus vervangt stap voor stap het BAPI-kanaal door het overheidsbrede kanaal Digipoort. ‘Bedenk dus of het verlengen van uw KPN BAPI-certificaat zinvol is,’ aldus de Belastingdienst.
Het KPN BAPI-certificaat is alleen nog te gebruiken in de volgende gevallen:
- U doet aangifte inkomstenbelasting en vennootschapsbelasting over aangiftejaren 2011 en eerder. Vanaf 31 december 2016 kunt u deze aangiften niet meer via het BAPI-kanaal doen.
- U bent intermediair en u krijgt elektronische kopieaanslagen over de inkomstenbelasting en de vennootschapsbelasting. Vanaf 31 december 2017 schaffen wij deze elektronische kopieaanslagen af. U kunt dan alleen nog Serviceberichten Aanslag inkomstenbelasting en vennootschapsbelasting krijgen via Digipoort. Ga naar de Schema’s Serviceberichten Aanslag en elektronische kopieaanslagen om te zien waarvoor u nog elektronische kopieaanslagen kunt krijgen.
- U doet aangifte loonheffingen, jaarloonopgaaf en eerstedagsmelding. Vanaf 1 maart 2017 kunt u hiervoor het BAPI-kanaal niet meer gebruiken. U moet dan met Standard Business Reporting (SBR) aangifte doen via Digipoort. Maar u hoeft niet te wachten tot 1 maart 2017: zodra u aangepaste software en een PKIoverheid services servercertificaat hebt, kunt u Digipoort gebruiken. Informeer bij uw softwareleverancier wanneer de software geschikt is voor Digipoort.
Meer informatie over het KPN BAPI-certificaat is te vinden op de KPN BAPI Portal. Informatie over het overstappen van het BAPI-kanaal naar Digipoort voor de loonheffingen is te vinden bij Aansluiten op SBR: wat moet u doen? en op de internetsite van het Standard Business Reporting Programma.