Bedrijfsvervoer te vergroenen (ondanks Chinese handelsoorlog)

Verduurzaming van bedrijfsauto's of Chinese importbeperking?

De recente steun van EU-lidstaten voor hoge importheffingen op Chinese elektrische auto’s heeft verstrekkende gevolgen voor financieel managers die verantwoordelijk zijn voor de vergroening van bedrijfswagenparken, vooral in het licht van de aankomende Corporate Sustainability Due Diligence Directive (CSDDD).

  • EU-lidstaten steunen hoge importheffingen op Chinese elektrische auto’s.
  • Nederland voor, Duitsland tegen heffingen op Chinese EV’s.
  • Financieel managers worstelen met vergroening vloot onder CSDDD.

Deze ontwikkeling zorgt voor een complex spanningsveld tussen duurzaamheidsdoelstellingen en kostenbeheersing. De importheffingen, die kunnen oplopen tot 37%, zullen de prijzen van Chinese elektrische voertuigen aanzienlijk verhogen. Dit kan de transitie naar elektrisch rijden vertragen, wat op gespannen voet staat met de doelstellingen van de CSDDD, die bedrijven verplicht om hun milieu-impact te verminderen, aldus een artikel op de website van investeerder FMO [Artikel gaat verder na de volgende advertentie]

Goed adviseren betekent uw cliënten informeren over relevante informatie en evenementen. Attendeer de CFO’s uit uw netwerk daarom op Leadership in Finance Summit 2024. Op 7 november gaan 300 CFO’s, financieel directeuren en corporate controllers met experts in gesprek over hoe AI de rol van finance leaders herdefinieert.

Financieel managers staan nu voor de uitdaging om hun strategie voor wagenparkverduurzaming te heroverwegen. Ze moeten een balans vinden tussen de hogere kosten van Europese elektrische voertuigen en de potentieel goedkopere, maar nu duurdere Chinese alternatieven. Deze beslissingen worden gecompliceerd door de onzekerheid over de duur van de heffingen en de mogelijke reactie van China.

De steun van Nederland voor deze maatregelen, in tegenstelling tot de terughoudendheid van Duitsland, weerspiegelt de verschillende belangen binnen de EU. Voor Nederlandse bedrijven betekent dit mogelijk een verschuiving in de beschikbaarheid en prijsstelling van elektrische voertuigen op de Europese markt.

Finance-afdelingen moeten rekening houden met verschillende scenario’s:

Scenario 1. Versnelde adoptie van Europese elektrische voertuigen, wat kan leiden tot hogere initiële kosten maar mogelijk betere afstemming met EU-regelgeving.

Scenario 2. Uitstel van de overstap naar elektrisch, wat op korte termijn kosteneffectief kan zijn maar risico’s met zich meebrengt in het licht van de CSDDD-vereisten.

Scenario 3. Exploratie van alternatieve vergroeningsstrategieën, zoals het stimuleren van thuiswerken of investeren in laadinfrastructuur.

Scenario 4. Heronderhandeling van leasecontracten en leveranciersovereenkomsten om de impact van prijsstijgingen te mitigeren.

De CSDDD-richtlijn voegt een extra laag complexiteit toe aan de besluitvorming rondom investeringsbeslissing in schoon bedrijfsvervoer. Bedrijven zullen namelijk niet alleen moeten kijken naar de directe kosten en milieuvoordelen van hun wagenparkkeuzes, maar ook naar de bredere impact op hun toeleveringsketen en mensenrechten, zoals CSDDD voorschrijft. Dit vereist een holistische benadering van duurzaamheid die verder gaat dan alleen CO2-uitstoot. [Artikel gaat verder na de volgende alinea]

[kader]


Als toonaangevende bron voor accountantnieuws, strategieën en inzichten in finance en accountancy, helpt accountantweek.nl accountants, controllers en hoger financieel management om voorop te blijven lopen. Schrijf u daarom nu in voor de heldere, korte en makkelijk leesbare nieuwsbrief van Accountantweek voor een overzicht van al het relevante nieuws, alle unieke en inspirerende (netwerk)evenementen en belangrijkste meningen of volg ons op Linkedin.


[/kader]

Tegenmaatregelen van China

Bovendien moeten financieel managers anticiperen op mogelijke tegenmaatregelen van China. Een escalerende handelsoorlog zou kunnen leiden tot verstoring van toeleveringsketens en prijsvolatiliteit in andere sectoren, wat indirecte gevolgen kan hebben voor de totale bedrijfsvoering[1]. De onzekerheid over de duur van de heffingen – voorlopig ingesteld maar mogelijk voor vijf jaar verlengd – maakt langetermijnplanning uitdagend. Bedrijven zullen mogelijk flexibele strategieën moeten ontwikkelen die kunnen worden aangepast aan veranderende marktomstandigheden en regelgeving, welke terug te zien zijn in de verslaggeving en jaarrapportages.

Mogelijke maatregelen  

CFO’s kunnen de risico’s van de handelsbeperkingen op duurzame auto’s beperken door enkele maatregelen te nemen.

  • Het uitvoeren van gedetailleerde kostenanalyses van verschillende vergroeningsscenario’s, rekening houdend met de nieuwe importheffingen.
  • Het versterken van partnerships met Europese autofabrikanten om gunstige voorwaarden te bedingen.
  • Het investeren in uitgebreide duurzaamheidsrapportage en due diligence-processen om te voldoen aan de CSDDD-vereisten.
  • Het verkennen van innovatieve financieringsmodellen voor elektrische voertuigen, zoals ‘pay-per-use’ of gedeelde mobiliteitsoplossingen. Het lobbyen bij nationale en Europese beleidsmakers voor duidelijkheid en stabiliteit in regelgeving rond elektrisch vervoer.
Gerelateerde artikelen