Banken komen met Handreiking Bijzonder Beheer

De Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) heeft de Handreiking Bijzonder Beheer gepresenteerd. De banken komen hiermee, omdat uit recent onderzoek door de AFM is gebleken dat de communicatie met klanten in een dergelijke intensieve periode kan worden verbeterd.

In de handreiking wordt in 10 punten in de kern beschreven wat een ondernemer van zijn of haar bank mag verwachten. Hiermee willen banken de verwachtingskloof tussen bank en ondernemer over het doel en de werkwijze van bijzonder beheer verder verkleinen. Volgens NVB-voorzitter Chris Buijink is het van belang dat banken hun afwegingen goed uitleggen en klanten meenemen in de werkwijze van bijzonder beheer. ‘De handreiking bijzonder beheer vormt daarvoor een goede basis. Iedere bank zal vervolgens zelf laten zien hoe zij invulling geven aan de 10 punten’, aldus Buijink.

MKB-Nederland vindt het goed dat de NVB de handreiking heeft opgesteld. De ondernemersorganisatie heeft lang bij de banken aangedrongen op betere informatieverstrekking aan en communicatie met ondernemers die in bijzonder beheer zitten; zij moeten veel beter weten waar zij aan toe zijn. ‘Het komt er nu op aan hoe de banken de theorie van de handreiking gaan omzetten in de praktijk’, zegt voorzitter Michaël van Straalen van MKB-Nederland.

Volgens Van Straalen is de situatie voor ondernemers in bijzonder beheer zeer stressvol; het voortbestaan van hun bedrijf hangt mogelijk aan een zijden draadje. ‘Daarom is het van groot belang dat de bank de ondernemer meeneemt in het proces, uitleg geeft over de te nemen stappen en daarbij ook laat weten hoe het bedrijf weer uit het bijzonder beheer kan komen. Ondernemers moeten weten waarom de bank bepaalde zaken van hen vraagt.’

De voorzitter van MKB-Nederland benadrukt dat in het proces van bijzonder beheer bank en ondernemer bijna per definitie ver van elkaar afstaan: de ondernemer kijkt vooral naar de kansen, de banken naar de risico’s. ‘Banken moeten in dit proces met het bedrijf durven meedenken in het zoeken naar oplossingen. Dat is voor beide partijen uiteindelijk beter. Stel de klant centraal. Dat is immers ook het uitgangspunt van de recent naar bankmedewerkers uitgebreide bankierseed.’

 Handreiking Bijzonder Beheer

Gerelateerde artikelen