Banken controleren naam niet bij overboekingen

Bij het overboeken van geld doet het er niet toe of bij het rekeningnummer ook de juiste naam is opgegeven. Geen van de grote Nederlandse banken controleert bij het overboeken of de juiste naam aan het betreffende rekeningnummer is gekoppeld. Wel laten ze consumenten in de waan dat controle plaatsvindt, aldus de Consumentenbond.

Onlangs is de bond met Betaalvereniging Nederland in gesprek gegaan om te kijken hoe consumenten beter geholpen kunnen worden na een foute overboeking. ‘We zijn teleurgesteld dat de banken ons hebben laten weten geen verbeteringen door te voeren’, zegt directeur Bart Combée dinsdag.

Volgens de bond wordt fraude voor kwaadwillenden door het ontbreken van controle wel erg eenvoudig. De banken zouden slechts om de tafel willen met de belangenvereniging om te kijken of ze vanaf 1 januari 2016 het aantal foute overboekingen in kaart kunnen brengen.

De klantenservices van de grote banken, op die van ING na, denken volgens de Consumentenbond nog altijd dat banken de naam controleren bij geld overmaken. Medewerkers zijn ook slecht op de hoogte van de controle bij overboekingen. Navraag door de bond leert dat banken ook bewust om een naam vragen om klanten niet onnodig ongerust te maken.

Volgens de betaalvereniging hebben banken, op de Postbank na, nooit overboekingen gecontroleerd op naam en rekeningnummer. Bij de Postbank gebeurde dit wel omdat daar met het kortere nummer sprake kon zijn van overboekingen naar de onjuiste persoon. Met de recente invoering van het IBAN-nummer is de controle nog weer beter geworden, aldus een woordvoerder van Betaalvereniging Nederland.

Overigens liet hij weten dat de banken het aantal foute overboekingen per 1 januari juist zullen gaan bijhouden, om te onderzoeken of er een probleem is en hoe groot dat dan is. Dat er namen worden gevraagd bij overboekingen is volgens de woordvoerder niet ter controle, maar omdat Europese regelgeving dat verplicht.

 

(ANP)

Gerelateerde artikelen