Angst voor boze klant maakt bedrijven duurzaam

Ondernemers weten drommels goed welke stappen zij moeten zetten.

Zes van de tien bedrijven hebben versneld inspanningen gedaan om duurzamer te worden. Hiermee is het Nederlandse bedrijfsleven de koploper in Europa. Dit blijkt uit het jaarlijkse European Payment Report van creditmanagement-organisatie Intrum. 

Bedrijven hebben duurzaamheid hoog op de prioriteitenlijst staan, omdat het bijdraagt aan het behoud van klanten. Drie op de vijf bedrijven vreest klanten te verliezen wanneer ze niet serieus bezig zijn met milieukwesties. Daarnaast geeft een derde aan te worden aangesproken door klanten op hun milieustrategie en weigeren deze klanten producten of diensten die mogelijk schadelijk zijn voor de planeet.

De gestegen energieprijzen geven daarbij een duwtje in de rug. Bijna zestig procent zegt het afgelopen jaar aanzienlijk minder energie verbruikt te hebben om de kosten te beheersen. Dit is meer dan het Europese gemiddelde (54%). Daarnaast is 45 procent van de bedrijven zich veel bewuster geworden van de sociale impact die de organisatie maakt en van de noodzaak om ervoor te zorgen dat er op een maatschappelijk verantwoorde manier wordt gewerkt.

Bedrijven weten drommels goed welke stappen zij kunnen zetten op het gebied van duurzaamheid. Zo zorgen ze dat het energieverbruik laag blijft. Ze kijken ook naar processen die bijdragen aan het milieu. Bijna zestig procent wil dat de betalingstermijn een vast onderdeel wordt van de duurzaamheidsrapportering van bedrijven. 
 

 

Gerelateerde artikelen