Angst voor besmetting door verval Duitse industrie
De Duitse industrie ziet steeds grotere zorgen bij het bedrijfsleven over de staat van de economie. Volgens de Duitse Industrie- en Handelskamer (DIHK) is er zelfs sprake van een “dramatische slechte stemming” bij bedrijven in alle regio’s van Duitsland.
- Duitsland koerst af op een krimpende economie door verval van de industrie
- Het land worstelt om de concurrentie uit China de baas te worden
- Nederlandse industrie gaat hier ook de gevolgen van voelen
- De exportwaarde van 12 miljard euro voor de autoindustrie loopt hierdoor gevaar
Volgens DIHK-president Peter Adrian zijn de omstandigheden in Duitsland in toenemende mate onaantrekkelijk aan het worden voor bedrijven om investeringen te doen. Hij wijst op de hoge kosten voor onder meer energie en de regeldruk.
De noodkreet van de DIHK-president valt samen met nieuwe economische ramingen van vooraanstaande onderzoeksinstituten in Duitsland. Volgens een gezamenlijke prognose van die instituten zal de Duitse economie, de grootste van Europa, dit jaar met 0,1 procent krimpen. Eerder werd nog op een kleine plus gerekend. Die onderzoekers zeggen dat Duitsland ook kampt met toenemende concurrentie uit China en de gevolgen van vergrijzing.
(tekst loopt door onder het blok)
De crisis in de Duitse autobranche begint ook impact te krijgen op de sector in Nederland. Volgens voorzitter Frits van Bruggen van brancheorganisatie RAI Vereniging zijn de eerste signalen er al, zoals het teruglopen van de autoverkopen. Dat zei hij donderdag in gesprek met radiozender BNR.
“Als Duitsland niest, is Nederland verkouden”, zegt Van Bruggen. “Negentig procent van wat gemaakt wordt in de auto-industrie, gaat naar het buitenland. Daarvan gaat ongeveer de helft naar Duitsland.” Het gaat volgens hem dan bijvoorbeeld om de export van remsystemen, trailers en chips, in totaal voor een bedrag tussen de 10 miljard en 12 miljard euro.
Duitse autofabrikanten kampen met tegenvallende verkoopcijfers en de hoge kosten van de transitie naar elektrisch rijden. Tegelijkertijd stagneert ook de buitenlandse afzetmarkt, met name in China. Zowel Mercedes als BMW heeft zijn winstverwachtingen voor dit jaar naar beneden bijgesteld. Volkswagen wordt geconfronteerd met forse financiële tegenvallers als gevolg van zwakke autoverkopen. Voor het eerst in de geschiedenis overweegt VW zelfs fabrieken in Duitsland te sluiten.
Van Bruggen verwacht dat de effecten van deze ontwikkelingen over drie tot zes maanden in Nederland te merken zullen zijn. “We zitten iets verderop in de keten”, legt hij uit. “De voorraden liggen er nog wel, bij Volkswagen en consorten.”