Analytics voor accountants in het MKB
Bekijk hier de foto's van Accountancy Expo 2019
Verfrissend en tegendraads, zo laat de masterclass van Joris Joppe zich het best omschrijven. De voormalig registeraccountant en softwareontwikkelaar richtte zijn pijlen op de toekomst van de automatisering voor de kleinere kantoren, met een sterke focus op de interactie tussen inkopende kantoren en verkopende softwarebedrijven.
In de eerste plaats wist Joppe vooral goed het probleem van de gemiddelde MKB-accountant te schetsen: er is enorm veel ruimte in de praktijk voor softwarematige verbetering, maar kleine kantoren missen de armslag om zelf tools te ontwikkelen. Zeker klantspecifieke oplossingen kosten teveel tijd en geld om zelf te bouwen. Er zijn twee oplossingen voor: eentje is gebruikmaken van open source-gereedschap, de andere is om software in te kopen bij externe partijen.
Ten tweede signaleerde Joppe een belangrijke trend in de markt; waar traditionele automatisering in de accountancy vooral ging over het verbeteren en versimpelen van de administratie is daar het grootste werk wel verricht: boekhoudingen zijn accurater dan ooit. Een paar softwaretechnologieën zijn al ‘volwassen’ en universeel toegepast in de markt, met werken in de cloud en automatisch scannen (OCR) als belangrijkste voorbeelden. De vervolgstap hierop is de automatisering van de controle: wat moet er gecheckt worden, waar kunnen automatisch rode vlaggen op gaan en hoe is de effectiviteit van de controle te meten?
Lees ook: Primeurs en productontwikkelingen op Accountancy Expo 2019
Ten derde kwam het punt aan bod dat het best lastig is om in een massa van tientallen (start-up) aanbieders de goede softwareleveranciers van de charlatans te scheiden. Grappig genoeg ging Joppe, als AI-ontwikkelaar, juist humoristisch in op alle onzin in de software met een mooi voorbeeld over AI. “Machine learning, deep learning, AI: kan je allemaal vergeten, gewoon onthouden dat zo’n model 100.000 plaatjes van een kat bekijkt en dan bij het volgende plaatje van een kat weet dat het een kat is als er geen bijschrift bijstaat.”
Op dit punt werd de lezing praktisch en gaf Joppe onderhandelingstips voor het inkoopproces. “Jij hebt je doelstellingen, niet teveel luisteren naar bullshit” – vanuit de klantbehoefte kijken naar de marketingpitches van softwareontwikkelaars, dat is het devies van Joppe. Hij gaf de zaal vijf vragen mee die je in elke meeting met een ontwikkelaar moet stellen, hieronder even kort toegelicht.
Vraag 1: “Wat doet dat ding?”
En dat er veel onzin in de markt is van hippe softwarebouwers in kekke shirts, dat is duidelijk: Joppe kwam het voorbeeld van een zogenaamde ‘bot’ die de accountant overbodig zou maken, maar achter die bot bleken gewoon call centers met Filipino’s te zitten die toch handmatig alles zaten in te voeren. Daarom: altijd goed vragen wát het product doet – en hoe.
Vraag 2: “En met welke data?”
Wiens data wordt er eigenlijk gebruikt? Die van de adviseurs? Die van de klanten? En mag het allemaal wel, qua databescherming? Belangrijke vragen die echt gesteld moeten worden – want op een boete voor data stelen of een gevoelig datalek zit niemand op te wachten. Ook is het belangrijk om te weten of de data relevant is: software die op basis van bijvoorbeeld Canadese accountancyregels werkt heeft in Nederland betrekkelijk weinig nut.
Vraag 3: “Hoe betrouwbaar zijn de voorspellingen”
Stel heldere, duidelijke vragen over de modellen en aannames die achter de voorspellingen zitten! Ondeugdelijke modellen leveren ondeugdelijke uitkomsten en (dure) fouten moeten absoluut worden vermeden.
Vraag 4: “Wat is de long game?”
Ga goed na bij een softwarebedrijf wat hun doel is. Snel veel venture capital ophalen en dat er doorheen jassen met een afgeraffeld product is nooit een goed teken: voor klanten is ook niet goed dat de onderliggende software er zomaar uit kan liggen. Vertrouw op bedrijven met wie je een langdurige samenwerking kan opbouwen.
Vraag 5: “Zijn processen en mensen wel gericht op data-analyse”
Tot slot een momentje van introspectie naar de eigen organisatie: zijn medewerkers en klanten wel ingericht op de tool die aangekocht moet worden? Kunnen ze de nieuwe software wel in hun routine vouwen? Een duur product kopen dat alleen maar digitaal staat te verstoffen omdat het niet in de workflow van de medewerkers past, is onzinnig.
[avg-advertorial slug=”kom-naar-de-accountancy-expo-op-16-juni-2020″]