‘AFM en DNB leggen hogere boetes op’

De toezichthouders AFM en DNB leggen tegenwoordig hogere boetes op dan voorheen. Dit blijkt uit een inventarisatie van praktijkervaringen met het boetestelsel 2009-2015 die minister Jeroen Dijsselbloem van Financiën vandaag naar de Tweede Kamer heeft gestuurd.

Op 31 juli 2009 is het boetesysteem van de Wet op het financieel toezicht (Wft) veranderd. Een aantal wijzigingen in het boetesysteem is toen doorgevoerd om boetes afschrikwekkender en proportioneler te maken. Niet alleen werd het boetemaximum verhoogd, maar er werd ook een flexibel boetestelsel ingevoerd en er kwam de mogelijkheid om een boete op te leggen ter hoogte van het verkregen voordeel.

Evaluatie

Het boetstelsel 2009-2015 is nu geëvalueerd. De belangrijkste conclusies zijn:
• De toezichthouders maken gebruik van hun bevoegdheid om hogere boetes op te leggen dan voorheen. Ook stemmen zij de boetes meer af op de omstandigheden van het geval en leggen zij in enkele gevallen een boete op die is gerelateerd aan de hoogte van het voordeel dat met de overtreding is behaald.
• De wijze waarop de toezichthouders de boetesystematiek toepassen houdt over het algemeen ook in gerechtelijke procedures stand.
• De toezichthouders waarderen de mogelijkheden die de flexibele systematiek biedt.
• De systematiek ondersteunt het handhavingsbeleid van de toezichthouders.

Dijsselbloem: “Al met al is mijn indruk dan ook dat het systeem zoals dat in 2009 is ingevoerd de toezichthouders beter in staat heeft gesteld om afschrikwekkende en proportionele boetes op te leggen. Dit is in lijn met het doel van de wijzigingen. Het wetsvoorstel tot implementatie van de verordening en richtlijn marktmisbruik zal daar verder aan bijdragen.”

Nieuwe herziening

Onlangs stuurde de minister het wetsvoorstel ter implementatie van de Verordening en Richtlijn marktmisbruik naar de Kamer, waarin hij een voorstel doet voor een herziening van het boetestelsel. Met deze herziening geef Dijsselbloem uitvoering aan Europese regelgeving inzake boetes op het gebied van het financieel recht. Dit wetsvoorstel houdt onder andere het volgende in:
• De maximumboete voor categorie 3 wordt verhoogd van € 4 miljoen naar € 5 miljoen.
• Voor grote ondernemingen wordt een omzetgerelateerde maximumboete ingevoerd: voor overtredingen van categorie 3 zal de maximumboete voor die ondernemingen 10 % van de netto-omzet bedragen in plaats van € 5 miljoen.
• Hoewel met de maximumboete van € 5 miljoen of 10% van de omzet uitvoering kan worden gegeven aan de Europese wetgeving, eisen enkele richtlijnen en verordeningen hogere maxima. Daarom voorziet het wetsvoorstel tevens in de mogelijkheid om voornoemde maxima te verhogen naar maximaal € 20 miljoen of 15% van de omzet.
• De mogelijkheden worden verruimd om een boete op te leggen die afhankelijk is van het voordeel dat met een overtreding is behaald. Voorgesteld wordt om dit ook mogelijk te maken bij een voordeel van minder dan € 2 miljoen, waarbij de boete maximaal driemaal in plaats van tweemaal het behaalde voordeel kan bedragen.

Gerelateerde artikelen