Accountantskantoren doen weinig tot niets aan marketing
Uit een nieuw rapport van marketingadviesbureau Hollinden blijkt dat een op de drie kantoren in de VS nog niet 1% van de omzet investeert in marketing en reclame.
En 80% geeft er minder dan 5% van de omzet aan uit, zo concluderen de onderzoekers. Nog iets meer kantoren, 84%, bekennen dat ze nooit de moeite nemen de ROI van deze investeringen te berekenen. Vier op de tien zegt enige vorm van CRM (client relationship management systeem) operationeel te hebben, dat ook werkt; slechts 10% meldt net begonnen te zijn met experimenteren met geautomatiseerde marketing tools als Act-On, HubSpot, of Marketo.
Het doel van het onderzoek was een beeld te krijgen van hoe de marketingfunctie zich ontwikkelt in de zakelijke dienstverlening, en welke rol marketing speelt in de praktijk.
31,8% van de deelnemers verontschuldigde zich voor de inertie op dit aspect met het argment dat er ‘geen tijd’ voor was. De enkele marketing-verantwoordelijke, die namens zijn of haar kantoor de antwoorden formuleerde, zei vaak dat (geen) ‘commitment van de partners’ een van de belangrijkste redenen was.
Ruim 75% dacht dat ‘marketing’ alleen diende om de omzet te verhogen; slechts 1,25% noemde ‘het aantrekken van nieuw talent’ als mogelijk doel.
49% doet ‘het’ met een spreadsheet, een lijst klanten-NAW’s, al dan niet in Outlook en dergelijke. Ruim 16% was zo eerlijk om te erkennen dat zij gewoon vertrouwden op ‘je werk goed doen’ als effectieve marketingstrategie.
Een copie van het rapport is te downoadn via www.hollinden.com.