‘Accountants digitaliseren om hun rol als strategisch adviseur beter in te vullen’

Steeds meer accountants gaan over op een ‘digital first-strategie' om de schaalbaarheid en flexibiliteit van hun dienstverlening te vergroten. Met als doel bestaande klanten beter te bedienen en nieuwe klanten aan te trekken. Dit blijkt uit onderzoek van PB7 Research in opdracht van Exact onder 2500 ondernemers en accountants uit België, Frankrijk, Duitsland, Nederland, Spanje, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten.

Bijna de helft van de accountants stelt dat kwaliteitsverbetering van de huidige diensten één van hun belangrijkste uitdagingen is. 50% zegt dat dat het vinden van nieuwe klanten topprioriteit is. Om dit te bereiken, investeren accountants- en administratiekantoren in automatisering die het administratief werk terugdringt en bedrijfsprocessen integreert. Als gevolg daarvan ontstaat meer inzicht en tijd om de dienstverlening te verbeteren en nieuwe klanten aan te trekken.

De dynamische markt van 2016

Bedrijven die niet in staat zijn om hun processen te stroomlijnen, dreigen kopje onder te gaan. Bijna de helft van alle respondenten (47 procent) stelt dat de kwaliteit van hun producten en diensten beter moet. Voor 46 procent staat kostenreductie in de top-3 zakelijke uitdagingen. Als gevolg hiervan proberen accountants- en administratiekantoren hun service levels te verhogen zonder hun tarieven aan te passen.

Kantoren maken zich zorgen

Veel kantoren maken zich zorgen of ze het vermogen hebben om hun concurrentie te overtreffen. Ruim een derde (36 procent) ziet prijsconcurrentie als zorgenkindje. 28 procent van de kantoren geeft toe dat vergroting van branchekennis nodig is in de race om de klant. Maar liefst 65 procent van de ondernemers stelt dat de accountant meer branchekennis moet hebben.

Geïntegreerde oplossingen

In deze context investeren veel accountants in geïntegreerde oplossingen. Die geven een diepere en bredere kijk op de bedrijfsvoering en verschaffen strategisch inzicht. Dit ontstaat door financiële met niet-financiële gegevens te combineren. Accountants kunnen dat inzicht vertalen naar praktisch advies richting de ondernemer. Daardoor kunnen ze de gewenste rol van vertrouwde bedrijfsadviseur beter invullen.

Zo kan een accountant waarvan de systemen zijn geïntegreerd met die van een groothandel zien wanneer de voorraad te hoog is. Vervolgens kan hij de klant adviseren zijn marge te vergroten door zijn voorraden te beter af te stemmen op de vraag. Inzicht in de hele keten van een ondernemer, stelt accountants in staat om relevant, uitgebreid en waardevol advies te geven.

"Stijgende klantverwachtingen en nieuwe technologie leiden ertoe dat de boekhouding steeds meer wordt gezien als een commodity. Accountants die hun klanten voorzien van relevant bedrijfsadvies hebben de grootste kans de strijd om de differentiatie te winnen en zo meer klanten te verwerven", aldus Erik van der Meijden, CEO van Exact. "Nu het steeds lastiger is om nieuwe klanten aan te trekken, is het essentieel dat accountants gedetailleerd inzicht hebben om potentiële klanten te begrijpen en op te treden als vertrouwde adviseurs op alle gebieden: van voorraadoptimalisatie tot bedrijfsovernames."

Gerelateerde artikelen