MKB-kantoren staan sterker in franchise

’t AccountantHuis heeft in samenwerking met Finovion een nieuwe franchiseformule opgericht, specifiek voor MKB-kantoren in Nederland.

’t AccountantHuis bestaat sinds 2016 als landelijke coöperatieve vereniging van en voor MKB-accountants. Vanaf nu kunnen accountantskantoren ook deelnemen in een nieuwe franchise-organisatie. Deze formule is onlangs de markt opgegaan onder de naam ’t AccountantHuis.

“We hebben al eerder de mogelijkheden onderzocht om een franchiseorganisatie op te richten voor accountantskantoren naast onze bestaande ledenorganisatie”, licht Peter Paul Cornielje, directeur van ’t AccountantHuis, toe. “In onze zoektocht naar een landelijke partij om een dergelijke formule gezamenlijk op te zetten, zijn we in contact gekomen met Wichard Hendriks, directeur van franchiseformule Finovion. Finovion heeft op dit moment zo’n 50 administratiekantoren als franchisenemers. Voorafgaand aan de nieuwe NVKS maakten ook enkele accountantskantoren hiervan deel uit, maar sinds de invoering van deze nieuwe regelgeving was dit niet meer mogelijk en hebben zij van deze groep afscheid moeten nemen.”

“We hadden op dat moment vier aangesloten accountantskantoren”, vertelt Wichard Hendriks. “Drie hebben zich toen als accountant uitgeschreven en zijn als administratiekantoor verder gegaan binnen onze organisatie. En met het vierde kantoor hebben wij een samenwerkingsverband afgesloten. Dit kantoor is zelfstandig onder eigen naam doorgegaan. Door de nieuwe samenwerking met ‘t AccountantHuis kunnen wij nu ook een oplossing bieden voor accountantskantoren.” 

“Deelnemende kantoren kunnen profiteren van de kennis en kunde die Finovion en ‘t AccountantHuis in huis hebben op het gebied van o.a. vaktechniek, ICT, kwaliteitsbeheersing, marketing, HRM en trainingen. Het verschil tussen lid zijn van de coöperatie of franchisenemer zijn van de franchiseorganisatie ligt uiteraard in de mate van samenwerking. Bij onze coöperatie haal je -zeg maar- uit de ruif wat je als individueel kantoor nodig hebt, bijvoorbeeld ondersteuning op het gebied van accountancyvaktechniek. Als franchisenemer gaat het juist om de samenwerking met en tussen alle leden van de formule. Bijvoorbeeld op het gebied van ICT of van marketing”, zegt Peter Paul Cornielje. De franchise-gedachte gaat dus veel verder. Dan maak je samen bewuste keuzes over wat je dienstverlening inhoudt, hoe je opereert, en hoe ver dat gaat. En natuurlijk handel je allemaal onder dezelfde naam.”

“Die naamsverandering vinden sommige kantooreigenaren behoorlijk spannend”, legt Wichard Hendriks uit. “Op het moment dat mensen al geruime tijd een kantoor hebben met een gerenommeerde naam in hun regio, dan is het een hele stap om daar afstand van te doen. Een emotionele stap. Maar ook een zakelijke stap. Je kijkt naar het totaal beeld, zeg maar met een helikopterview en je maakt een afweging tussen de minnen en de plussen. En natuurlijk zal dan de meerwaarde groter moeten zijn bij deelname aan onze franchiseorganisatie. Iedere dag weer voldoening halen uit je bedrijf, dat vinden we belangrijk, je organisatie doorontwikkelen en een goede boterham weten te verdienen.” 

“De keuze om franchisenemer te worden is natuurlijk niet altijd even makkelijk”, vult Cornielje aan. “Maar door samenwerking bereik je individueel meer.”

Volgens Hendriks zijn veel accountantskantoren en administratiekantoren, met name in het MKB, zeer vergelijkbaar qua dienstverlening. De diensten die Finovion al heeft ontwikkeld zijn dan ook interessant voor beide groepen. Aangevuld met de expertise van ‘t AccountantHuis kunnen aangesloten administratie- en accountantskantoren op alle vlakken ontzorgd worden. Hendriks: “Ondernemers starten veelal om twee redenen een bedrijf. Ze willen voldoening uit hun werk halen door het klantcontact en de toegevoegde waarde die zij aan hun doelgroep leveren en ten tweede willen zij er ook financieel beter van worden. Op het moment dat die twee zaken geregeld zijn, dan zie je dat ondernemers heel lang en met veel plezier datgene doen waar ze goed in zijn. Dat is ook in de accountancy en administratieve dienstverlening het geval. Maar dat betekent wel dat alle randzaken goed geregeld moeten zijn, op het gebied van automatisering, marketing, vaktechniek/kwaliteitszorg, kantoororganisatie en meer. Door dit centraal te organiseren zijn accountantskantoren veel minder tijd kwijt aan ‘bijzaken’ en kunnen ze veel meer tijd aan hun klanten besteden. Dat is niet alleen bevredigender, maar het leidt ook tot hogere klanttevredenheid. De klant betaalt je niet voor de inrichting van een systeem. De klant wil zien dat je werkelijk voor hem/haar bezig bent.”

Het succes van de franchise is meetbaar aan de mate van collegiale samenwerking. “Het gaat om meer dan het overnemen van randzaken”, besluit Hendriks. “Op het moment dat franchisenemers het goed met elkaar kunnen vinden, elkaar echt als collega’s gaan zien en opzoeken, dan heeft het netwerk echt bestaansrecht. Dat de communicatielijnen niet alleen richting het servicekantoor lopen, maar vooral onderling. Dan heb je iets moois opgebouwd. Dan praat je over wat Peter Paul onder een coöperatie verstaat. Niet alleen maar ‘what’s in it for me?’, maar echte samenwerking tussen kantoren, in de wetenschap dat je samen meer kunt bereiken.” 

Gerelateerde artikelen