Accountant, ontdek de 5 meest prangende vragen van groothandelaren

Steeds meer groothandelsbedrijven worstelen met het aantrekken en behouden van klanten. 52% van de groothandelaren beschouwt dit als 1 van de top 3 grootste zakelijke uitdagingen van de komende tijd (Exact MKB Barometer 2016). Ze wijten dit aan de hevige competitie van vooral producenten die rechtstreeks leveren aan de retailer, consument of online prijsstunters. De meeste groothandelaren hebben geen pasklaar antwoord op deze nieuwe ontwikkelingen in hun sector. Ze focussen zich daarom op harder werken en harde prijsonderhandelingen met hun leveranciers. Accountant, nu moet de bedrijfsadviseur in je opstaan.

Toegevoegde waarde

Gevraagd naar hun toegevoegde waarde, antwoorden groothandelaren hoofdzakelijk dat ze goedkoop kunnen leveren. Ondanks dit behoudende antwoord is internet een belangrijk verkoopkanaal. 29% van de omzet van de groothandel komt uit online kanalen. Toch zijn groothandelsbedrijven terughoudend om meer te investeren in internet vanwege een gebrek aan een online strategie. Ze zijn bang dat ze hun processen drastisch moeten aanpassen en denken dat er weinig vraag is naar online verkopen. Dit zijn allerlei signalen waar je als accountant iets mee kunt. Het lijkt er op dat de groothandelaar een beetje in de knoop zit met het vinden zijn toegevoegde waarde.

Benchmarken

Je hebt dankzij je brede klantenkring een goede kijk op wat zich in andere sectoren afspeelt. Benchmarken zit in je bloed. Je groothandelsklanten kunnen hiervan profiteren als ze inzicht krijgen in ontwikkelingen buiten hun branche. Aan de andere kant kun je ook de interne financiële processen helpen optimaliseren met advies. Je groothandelsklanten hebben namelijk behoefte aan antwoord op onderstaande vragen:

  1. Hoe krijg ik betere voorwaarden van mijn leveranciers?
  2. Hoe krijg ik betere marges op kleine bestellingen?
  3. Hoe minimaliseer ik administratief werk?
  4. Hoe krijg ik mijn facturen sneller betaald?
  5. Hoe verbeter ik mijn cashflow?

Al je werk administreren in 1 pakket

Het antwoord op deze vragen is te vinden in de cijfers. Wil je je groothandelsklant een goede basis geven? Adviseer hem om zijn werk zoveel mogelijk te administreren in 1 pakket of in verschillende softwarepakketten die gekoppeld zijn. Een geïntegreerde oplossing die overal online toegang geeft: op pc, smartphone en tablet. Software waarmee hij facturatie, crm, productie, voorraadbeheer, logistiek, debiteurenbeheer en rapportages makkelijk kan beheren.

Zo hebben jij en je klant toegang tot actuele, bedrijfskritische data die nodig zijn om zijn zakelijke uitdagingen op te lossen. Je vertaalt die gegevens naar begrijpelijk advies zodat je groothandelsklant de juiste beslissingen kan nemen. Jij fungeert zo als turbobooster voor zijn handel. Bel je groothandelaar om eens met hem te sparren. Om je hierbij te helpen, hebben we alvast een handige infographic met vragen opgesteld die je met je groothandelsklant kan bespreken.

[Door: Erik Ledeboer, Exact. Momenteel is hij verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de nieuwe practice management oplossing in Exact Online Accountancy bestaande uit CRM, Urenregistratie & Facturatie, Document- en Workflowbeheer.]

[avg-advertorial slug=”ben-jij-een-toekomstgerichte-accountant”]

Gerelateerde artikelen