Accountant: is het tijd geworden voor een nieuw prijsmodel?

Het is een bekend gegeven dat accountants een bepaalde reputatie hebben. Veilig. Degelijk. Niet de meest outgoing types, maar aardig en betrouwbaar. We weten allemaal dat die mening verouderd is, want de wereld van de accountant is nog nooit zo dynamisch geweest. Er ligt een scala aan nieuwe mogelijkheden voor accountants, zoals nieuwe winstgevende diensten. Hoe vertaalt dit door naar je prijsmodel?

Strategische superhelden gezocht

Tegenwoordig is alles digitaal en dat heeft invloed op alle niveaus: concurrentie, omzetcijfers, processen en hoge eisen van klanten. Tegenwoordig zoeken ondernemers naar een accountant die met waardevol inzicht een bedrijf helpt zijn bedrijfsdoelen te behalen. Een proactieve partner. Een strategische superheld. Accountancy saai? Zeker niet! Als de adrenaline nu nog niet begint te stromen: dit alles opent mogelijkheden om nieuwe, meer winstgevende diensten aan te bieden. Ook biedt het de mogelijkheid om een heel andere kijk te krijgen op je prijsmodel.

Wat dacht je van het abonnementsmodel?

Neem het aanbieden van abonnementen als voorbeeld. Mkb’ers zijn op zoek naar kwaliteit, scherpe tarieven en efficiëntie. Accountants zijn ook op zoek naar manieren om zich te onderscheiden en hoe ze de kostenbewuste ondernemer aan zich kunnen binden. Het aanbieden van abonnementen zorgt voor een win-win-situatie: een afgesproken serviceniveau tegen een concurrerend, vast maandbedrag. Steeds meer bedrijven in allerlei sectoren omarmen het abonnementsmodel. Ze worden aangetrokken door voordelen als een stabiele cashflow en een hoog klantenbehoud.

Hou alles in de gaten via online software

Om te zorgen dat de verkoop van abonnementen het gewenste resultaat oplevert, moet je je activiteiten voor iedere klant als een havik monitoren. Als je meer doet dan je hebt afgesproken, loopt je winst al gauw een deuk op. Met online boekhoudsoftware worden handmatige taken geautomatiseerd en belangrijke gegevens gemonitord om alles zoveel mogelijk in de hand te houden. Zo kun jij je focussen op het beoordelen en toepassen van informatie, in plaats van het te zoeken.

Whitepaper voor innovatieve accountants

Spreekt jou dit aan? Dan hebben we nog meer voor je! In onze nieuwe whitepaper vind je praktisch advies om te slagen in de uitdagende, nieuwe accountancywereld.

Gerelateerde artikelen