Accountancy ontkomt niet aan krapte op de arbeidsmarkt

De tijd dat kandidaten solliciteren is voorbij, kandidaten worden benaderd.

Het zal voor accountants die al langer in het vak zitten geen verrassing zijn, al jaren is er krapte op de arbeidsmarkt. Net als bij andere branches is er ook in de accountancy uitval van personeel en toegenomen vraag aan de klantzijde, waardoor de werkdruk bij collega’s stijgt. Om te voorkomen dat er hierdoor een domino-effect ontstaat, zijn er nieuwe manieren van personeel werven nodig. Gelukkig weten steeds meer accountantskantoren de weg te vinden naar innovatieve recruiters zoals Flexheads. De oplossing is job marketing, ook wel bekend onder de namen recruitment marketing en social recruitment. In dit artikel lees je meer over een nieuwe manier van personeel werven en kun je de oplossing vinden voor je personeelstekort.

“De juiste kandidaten zoeken niet”
Bovenstaande quote is een zin die steeds vaker te horen is. Marlijn van Iersel van Flexheads: “In de afgelopen 10+ jaren dat wij als recruitmentbureau voor de accountancy werkzaam zijn, zien we dat de krapte op de arbeidsmarkt alleen maar is gestegen. Om die reden hebben wij vanaf het begin recruitment anders aangepakt. De juiste kandidaten zoeken namelijk niet. De tijd dat kandidaten solliciteren is voorbij, kandidaten worden benaderd. Ook zien wij steeds vaker de trend dat goede kandidaten niet per se meer komen uit de sector zelf. Deze talenten zijn o.a. werkzaam voor andere financiële organisaties, techbedrijven of start-ups. De meeste kandidaten laten de baan hen zoeken in plaats van andersom, dit vraagt om een nieuwe manier van denken en werken. Zo brengen wij werkgevers op een unieke wijze onder de aandacht bij nieuw talent. We brengen ze zonder tussenkomst van een recruiter, direct in contact met hun doelgroep’’.

Waar ligt de oplossing voor het vinden van gekwalificeerd personeel?
Marlijn van Iersel van Flexheads gaf het net al aan, om duurzaam kandidaten te werven gaat het niet langer om een vacature plaatsen in de hoop dat daar iemand op afkomt. Recruitment anno nu vraagt om een actieve aanpak en online zichtbaar zijn, bekend te staan als een aantrekkelijke werkgever en de verbinding te leggen met potentieel talent op het juiste moment. “In de laatste kwartalen van het jaar nieuw personeel vinden blijft een uitdaging, maar met een goede recruitment strategie zal dit steeds makkelijker worden”, aldus Marlijn van Iersel.

Hoe werkt job marketing via Flexheads?
Job marketing is een duurzame vorm van recruitment, oftewel een on-going manier van werven. De recruitment methode bestaat uit meer dan alleen het searchen, benaderen en opvolgen van de kandidaten. Via een uitgebreid zoekproces worden de kandidaten in beeld gebracht die voldoen aan de criteria van het kantoor. Het unieke is dat de klanten daarna zelf bepalen welke kandidaten zij op willen nemen in de selectie. Omdat we het proces volledig transparant maken, hebben zowel de partners als de HR afdeling, grip op hun werving. Vervolgens bepalen we met welke tone-of-voice we de kandidaten gaan verrassen middels een persoonlijk bericht vanuit de naam van de opdrachtgever via Linkedin. Daarbij is de juiste toonzetting zeer belangrijk. Iedereen kent inmiddels wel die standaard berichten op LinkedIn. Met de toename van de inzet van deze manier van werven, neemt de noodzaak voor een origineel en leuk bericht toe. Het gaat daarbij niet alleen om de kandidaat te vinden voor deze functie, maar ook om het opbouwen van een relatie met een talentpool, zodat de kandidaten in het netwerk blijven van het kantoor. Hier kunnen kantoren op langere termijn de vruchten van plukken.

Wat kost deze manier van werven?
Per bureau kunnen de kosten die gerekend worden voor werving sterk verschillen. Flexheads heeft ervoor gekozen om met een vast bedrag per vacature te werken. Dus geen hoge wervingsfee, maar vooraf weten waar je aan toe bent. Marlijn van Iersel: “Doordat job marketing een duurzame manier van kandidaten werven is en tegelijkertijd een samenwerking is met de klant, worden resultaten sneller behaald. Dit is de reden dat wij met veel van onze klanten, waarvan het grootste deel accountantskantoren zijn, een langdurige samenwerking hebben. De cost per hire staan vast, waardoor je niet onnodig voor verrassingen komt te staan. Voor onze klanten zit daar immers de werkelijke waarde’’.

Waarom via LinkedIn personeel werven?
LinkedIn is voor werving van personeel een onmisbaar platform geworden. Inmiddels zijn 55 miljoen bedrijven actief op LinkedIn en telt het platform 830 miljoen leden. Logisch dus dat bij een rondvraag onder recruiters 87% aangeeft dit platform te gebruiken voor het vinden en beoordelen van potentiële medewerkers. Daarbij geeft 57% aan LinkedIn te gebruiken om talent pipelines te maken en 56% gebruikt het om de kwaliteit bij personeel werven te verbeteren. De cijfers laten zien dat LinkedIn effectief gebruikt kan worden. Toch is er een goede strategie nodig om ook daadwerkelijk zelf een verbetering in werving te zien.

Marlijn van Iersel: “Even wat cijfers, het CBS zag in het eerste kwartaal van dit jaar dat maar liefst 1,9 miljoen mensen korter dan 12 maanden geleden met een nieuwe baan zijn gestart. Dit zijn er 400.000 meer dan een jaar daarvoor. Een deel van deze mensen zal zelf op zoek zijn gegaan naar een nieuwe baan, maar het grootste deel, waaronder vaak schaarse talenten, worden benaderd. Het plaatsen van een vacature op de website of online, heeft daarom vaak niet meer het gewenste effect. De manier van benaderen en het aanbod dat je biedt moet overtuigend genoeg zijn om van baan te willen wisselen. Het gaat om het totaalplaatje, dat moet kloppen”.

Hoe start een job marketing traject?
Anders dan bij traditionele manieren van werven ligt de nadruk niet op de functie maar op employer branding. Het doel is immers om een aantrekkelijk werkgeversprofiel op te bouwen. Bij het zien van de vele andere vacatures, heb je jezelf misschien ook al wel eens de vraag gesteld: waarom zou een kandidaat voor ons kiezen? Deze vraag stelt een kandidaat zichzelf ook andersom. Vandaar dat dit het startpunt is van job marketing. Doordat er vanuit naam van de klant gewerkt wordt, is er een nauwe samenwerking tussen Flexheads en haar klanten. Door deze vorm van samenwerken heeft de klant ook een sparringpartner gedurende het wervingsproces.

Vrijblijvende kennissessie met Flexheads
Marlijn van Iersel: “Wij begrijpen dat er bij accountantskantoren vragen kunnen zijn over deze manier van kandidaten werven. Om te bepalen of deze manier van werven ook iets voor jouw kantoor kan zijn, maken we graag kennis. In een één-op-één sessie stellen wij onszelf voor en geven we antwoord op al jouw vragen. Je kunt een kennissessie zelf direct inplannen in onze agenda. We hopen snel van je te horen’’.

Dit artikel wordt u aangeboden door:

 

Gerelateerde artikelen