8 ultieme tips voor succesvolle crowdfunding campagne
“Kapitaalwerving is geen exacte wetenschap, er is geen garantie voor succes”, geeft Chris Thomas, oprichter van internationaal crowdfunding platform Eureeca, aan. Wel zijn er een aantal stappen die ondernemers helpen een crowdfunding campagne tot een succes te maken. In onderstaand artikel geeft hij zijn tips.
1. Bepaal de toegevoegde waarde
Veel bedrijfsprocessen zijn vergemakkelijkt door de komst van internet. Denk hierbij aan de bereikbaarheid van software, het leggen van contact en de mogelijkheid om overal te kunnen werken. “Gebrek aan geld leidt tot creativiteit en vindingrijkheid: dé ingrediënten voor een succesvolle business”, aldus Thomas. Daarnaast werkt het ophalen van geld in veel gevallen verslavend voor het bedrijf. Op het moment dat de eerste financieringsronde binnen is, wordt er meer personeel aangenomen, nieuw apparatuur aangeschaft en voor je het weet is het geld uitgegeven. In veel gevallen komt op dat moment wederom de behoefte aan financiering. Ondernemers doen er goed aan om nauwkeurig af te wegen of een crowdfunding campagne echt nodig is en of nu het juiste moment is om deze rollercoaster in te stappen.
2. Een tijdsintensief proces
Daarnaast is het goed voor ondernemers om in hun achterhoofd te houden dat het financieringsproces vaak meer tijd in beslag neemt dan vooraf gedacht. Alhoewel crowdfunding het proces efficiënter maakt, en het met een paar maanden versnelt in vergelijking met offline kapitaalwerving, duurt het vaak zes tot acht maanden voor het bedrag daadwerkelijk in te zetten is. “Wees voorzichtig met de planning, zodat je niet in een situatie terecht komt van wanhoop en stress”, aldus Thomas. Maak een duidelijke tijdslijn. Dit geeft rust en overzicht en versoepelt daarnaast het onderhandelingsproces tussen ondernemer en investeerder.
3. Goede voorbereiding is het halve werk
Als het goed is, heb je als ondernemer al een duidelijk businessplan op zak. De volgende stap is het opstellen van een plan voor de opgehaalde financiering. In veel gevallen is dit ook een eis vanuit het crowdfunding platform om potentiële backers zo goed mogelijk te informeren over het project. Daarnaast houdt zo’n plan ook de ondernemer scherp. Het is zaak om er zo snel mogelijk voor te zorgen dat het bedrijf zelfstandig draait, zonder extern kapitaal. Bepaal of de posten waaraan de opgehaalde financiering wordt besteed hierbij helpen. Houdt daarnaast altijd de klant in het achterhoofd. “Als het even kan, besteed het geld dan aan het verbeteren van klantprocessen”, geeft Thomas aan. Zonder tevreden klanten, immers geen business.
4. Voorkom onverwachte situaties
Houd daarnaast ook rekening met het scenario van overfunding, oftewel meer geld ophalen dan het streefbedrag. Waar ondernemers zich voorheen zorgen maakten over of zij het gewenste bedrag zouden ophalen, is overfunding tegenwoordig allang niet ongewoon meer. Dit klinkt ondernemers toch als muziek in de oren? Ja, maar zorg voor een plan. Denk er als ondernemer over na of het verstandig is om het geld te accepteren of te wachten tot een eventuele tweede financieringsronde en breng ik kaart waaraan het geld het best besteed kan worden. Dit zal je moeten verantwoorden als het scenario werkelijkheid wordt.
5. Aandelen vs. lening
Op het moment dat duidelijk is welke doelen je nastreeft met de financiering, is het tijd om een keuze te maken in de juiste vorm van crowdfunding en het juiste platform. Voor ondernemers die reeds een bedrijf hebben opgezet en minstens een prototype hebben ontwikkeld, zijn er grofweg twee keuzes: crowdfunding op basis van een lening of op basis van aandelen. Is het doel om de cashflow van het bedrijf te verhogen en bijvoorbeeld nieuwe inventaris aan te schaffen waarvan je weet dat het binnen een paar maanden verkocht is? Dan is crowdfunding op basis van een lening ideaal. Gaat het om een MKB-bedrijf waar al enige winst is gemaakt en is snelle groei gewenst? Dan is de keuze voor crowdfunding op basis van aandelen vaak de juiste keuze doordat winst direct weer in het bedrijf geïnvesteerd kan worden. Oriënteer je vervolgens op het aanbod van crowdfunding platformen en maak een keuze op de aspecten die voor jou belangrijk zijn. Kijk bijvoorbeeld naar de mate van begeleiding die wordt geboden, de minimale inzet en de grootte van de markt waarin het platform actief is.
6. Financiering is financiering
Een extra tip van Thomas: zet niet enkel in op het ophalen van zogenaamd smart money: financiering afkomstig van investeerders die op strategisch gebied kunnen ondersteunen en connecties hebben. De meeste investeerders gaan niet verder dan het verstrekken van financiële middelen. In de gevallen dat er wel wordt ondersteund op het gebied van business development, is vaak snelle winst gewenst. Probeer het geld zo breed mogelijk op te halen en focus je op het opbouwen van een innovatief bedrijf.
7. Pitch perfect
Nadat de keuze voor het type crowdfunding en het platform is gemaakt, kan de bedrijfsdocumentatie worden aangescherpt en communicatiemateriaal worden gecreëerd om potentiële investeerders over de streep te trekken. Zorg ervoor dat in deze pitch de volgende aspecten kort en krachtig naar voren komen: wat is het product of dienst, wat zijn de USP’s (Unique Selling Points), welk probleem wordt opgelost en voor wie, hoe groot is de vraag in de markt, wie zie jij als concurrentie, wat zijn de actuele ontwikkelingen in de markt, wie zijn de ondernemers achter het bedrijf, wat zijn de financiële vooruitzichten, wat is het benodigde financieringsbedrag en waaraan wordt de opgehaalde funding besteed, en ten slotte hoe ziet het investeringsproces er na de financiering uit. Elk platform biedt verschillende mogelijkheden en hanteert eigen eisen om deze informatie over te brengen.
8. Sell, sell, sell
Nadat de campagne online staat, begint het echte werk. Namelijk, zoveel mogelijk investeerders jouw campagne laten steunen. “Potentiële investeerders zijn overal, wees dus altijd voorbereid”, geeft Thomas aan. Zorg voor representativiteit; niet alleen in je voorkomen, maar ook in je verhaal. Het bovengenoemde verhaal wat wordt gepitched op het crowdfunding platform, zul je ook in real life paraat moeten hebben. Zorg dat je aanwezig bent op relevante netwerkevenementen en zet je eigen netwerk in, niet ten minste door de inzet van social media. Dit is een goede manier om je netwerk up-to-date te houden over het verloop van de crowdfunding-campagne, wat resulteert in betrokkenheid. Mocht je eigen netwerk niet toereikend genoeg zijn, is het een idee om een professioneel bureau in te schakelen voor een eenmalige publiciteitsboost.