5 grootste verbeterpunten accountants volgens klanten
Wat vinden klanten van accountants - ondernemers en financieel managers - belangrijke verbeterpunten van hun accountant? FM.nl vroeg het hen.
In het Nationale Accountancy Onderzoek 2016 staan de meningen van de klanten van accountantskantoren centraal. Zijn ondernemers en financieel managers tevreden met hun accountant en waarom? De vragenlijst is inmiddels door ruim 500 klanten van accountants ingevuld.
Een belangrijk onderdeel van het onderzoek is de mate waarin ondernemers en financials tevreden zijn over de kwaliteit van de geleverde diensten. Tevreden zijn de respondenten vooral over:
– De compleetheid van de geleverde diensten;
– de tijd besteed aan de opdracht;
– De tijdigheid waarmee stukken worden geleverd;
– De onafhankelijkheid;
– De integriteit en betrouwbaarheid.
Maar er zijn ook de nodige verbeterpunten. Hieronder volgt een top 5.
Een topaccountant:
1. is altijd bereikbaar voor vragen
85 procent van de respondenten vindt dat belangrijk, en daarmee is het de belangrijkste wens die klanten hebben. En hoe brengen accountants het ervan af? Ruim 30 procent van de ondervraagde klanten ziet ruimte voor flinke verbetering.
2. geeft inzicht in winstgevendheid van producten en klanten
42 procent van de respondenten vindt niet dat zijn/haar accountant dit in voldoende mate doet. Terwijl bijna de helft van de klanten dit wel heel belangrijk vindt. Dit is een duidelijke kans voor de accountants, zeker omdat het vanuit hun financiele deskundigheid een geval van ‘laaghangend fruit’ is.
3. geeft pro-actief adviezen over de bedrijfsvoering
Dit is wellicht een cliché die accountants al honderd keer gehoord hebben; ‘ze moeten proactiever worden’. Dat neemt niet weg dat 70 procent van de klanten dit als zeer belangrijk ervaart en 37 procent van hun accountants hier momenteel een onvoldoende voor krijgt.
___________________________________________________________________________________________________
Doe mee aan het Nationale Accountancy Onderzoek 2016 en maak kans op een luxe weekend voor twee personen naar Dubai. Jaarlijks brengen we in kaart hoe tevreden u bent over uw accountant en waarom. Bovendien kunt u direct uw accountant voordragen als kandidaat voor de Nationale Accountancy Awards 2016.
___________________________________________________________________________________________________
4. zorgt dat de klant altijd weet hoe zijn/haar bedrijf ervoor staat
Dit lijkt een schot voor open doel, maar toch is 33 procent van de respondenten ontevreden over de mate waarin hun accountants dit nu doen. En 4 van de 5 klanten zouden dit wel heel graag willen van hun accountant.
5. levert een goede prijs-kwaliteitverhouding
Tja, wie vindt dit nou niet belangrijk? Meer dan 80 procent van de respondenten geeft aan van wel. De resultaten zijn als volgt;
50% = Tevreden of zeer tevreden
20% = Neutraal
30% = Ontevreden of zeer ontevreden
Ook hier valt dus nog genoeg te doen.
Het Nationale Accountancy Onderzoek 2016 loopt nog steeds. Neem nu deel en maak kans op een reis naar Dubai.
Op 26 mei worden de Accountancy Awards 2016 uitgereikt tijdens Accountancy Systems 2016 in het NBC. Samen met duizenden financieel managers en ondernemers draagt u de Nationale Accountancy top 50 voor. Stuk voor stuk kantoren die meer kwaliteit bieden, met de nieuwste technologieën werken en meer waarde leveren. Ten overstaan van 1000 collega financieel managers en 500 accountants worden de winnaars van de prestigieuze Awards bekendgemaakt.