4 mythen over diversiteit in accountantskantoren
Dezer dagen lopen de discussies over diversiteit en discriminatie weer hoog op – niet in de laatste plaats dankzij de Sint.
Tijdens een bijeenkomst van de AICPA Governing Council werd een aantal mythes rond ‘diversiteit in het kantoor’ besproken, die de verdere ontwikkeling van veel kantoren belemmeren.
Mythe 1: er zijn geen geschikte kandidaten
Vaak hoor je dat men best bereid zou zijn meer diverse kandidaten in dienst te nemen, maar dat ze er gewoon niet zijn. Voor een deel klopt dat – de ‘pijplijn’ stroomt niet over van talent. Maar dat geldt ook voor minder diverse kandidaten met talent. Wie zoekt zal vinden – niet op de eigen verjaardagsfeesten misschien, maar daar moet men dan ook niet zoeken.
In de VS bestaan al organisaties als de National Association of Black Accountants (NABA), de Association of Latino Professionals for America (ALPFA), en Ascend, een Pan-Aziatische organisatie van en voor business professionals. Welke studieverenigingen kent u?
Mythe 2: Het levert niets op
Daar gaat het niet (direct) om – diversiteit is een van de kerneigenschappen van de bedrijfscultuur. Uiteindelijk zal ook een accountantskantoor zich moeten aanpassen aan de veranderende maatschappij. En hoe diverser je klantenbestand…
Mythe 3: het kost teveel
Ja, als je er niet in investeert gebeurt er zeker niets.
Mythe 4: De Big4 slorpen al het beschikbare talent op
Inderdaad streven de Big4 en andere grote kantoren al enkele jaren expliciet naar meer diversiteit in de bemensing. En het lukt hen wel, omdat zij er wel tijd en geld in steken.
Waarom dus niet dáár op zoek gegaan naar diverse kandidaten die zich daar al bewezen hebben? En die bij u nog meer zouden schitteren?
Meer over diversiteit vanuit Amerikaans perspectief via journalofaccountancy.