10 soorten software voor het moderne accountantskantoor

De accountancybranche maakt een transformatie door. Administratieve werkzaamheden en controle-aciviteiten staan nog altijd aan de basis van het accountantsberoep, maar advies werk en andere activiteiten worden steeds belangrijker. Digitalisering, automatisering en standaardisering van werkzaamheden kunnen ervoor zorgen dat kantoren efficiënter en veiliger werken dan vroeger én dat het contact met de klanten vlotter verloopt. Een selectie van software die het moderne accountantskantoor kan inzetten om dit inderdaad te laten gebeuren.

1. Een efficiënter kantoor

Verregaande digitalisering is de manier om efficiënt te kunnen draaien. Enkele voorbeelden van software om processen te stroomlijnen. Niet alleen software om de doelmatigheid van de primaire processen te bevorderen en met minder tijd en energie de administratie op te stellen, rapportages te maken en controles uit te voeren, maar ook software voor relatiebeheer, documentenbeheer, urenregistratie en het beheer van andere processen.

Dapas Proces Monitor
Dapas Software realiseert efficiëntere werkprocessen waardoor accountantskantoren – van klein tot groot – volledig gedigitaliseerd en gefaciliteerd worden bij de transitie van accountant naar businesspartner. De oplossingen van Dapas sluiten naadloos aan op de bedrijfsprocessen en leiden tot meer toegevoegde waarde, efficiency en kwaliteit. Met de Dapas Proces Monitor (DPM) regelt u integratie van de software binnen het kantoor, standaardisering van kantoorprocessen over alle kantoren heen en inzicht in de bedrijfsvoering – zowel reflecterend als voorspellend.

DigiOffice
DigiOffice biedt de mogelijkheid alle informatie- en documentstromen van je organisatie via efficiënte digitale processen te laten verlopen. DigiOffice is software voor onder meer de accountancy en financiële dienstverleners; met documentbeheer, relatiebeheer en huisstijlbeheer. DigiOffice structureert en vermindert de administratieve werklast. Zodat je optimaal gebruik maakt van informatie, vanaf elke plaats en op elk moment.

Simplicate
Simplicate biedt kantoren een volledig webbased oplossing voor het organiseren en structureren van het primaire bedrijfsproces. Simplicate helpt het inzicht terug te krijgen in de gestelde budgetten op projecten en zorgt voor een snelle en vlekkeloze facturatie. Door uitgebreide koppelmogelijkheden vormt Simplicate de basis van het kantoor waardoor er efficiënter gewerkt kan worden. Veel eigenaren en relatiebeheerders van accountantskantoren zouden graag meer tijd willen besteden aan hun klanten. Ook willen zij meer inzicht in hun bedrijf; hoeveel tijd besteden we per klant en kan dat uit? Hoeveel werk ligt er de komende periode en krijgen wij alles wel af? Simplicate geeft antwoord op dit soort vragen.

WeFact
Veel ondernemers factureren nog steeds in Word of Excel. Hierin worden onnodige fouten gemaakt zoals verkeerde BTW optellingen of geen chronologische volgorde van de factuurnummering. Ook de facturatiemodule van een boekhoudpakket is niet altijd ideaal, vanwege de vele boekhoudtermen en beperkte mogelijkheden. Facturatieprogramma WeFact is speciaal ontwikkeld voor de ondernemer. Zodat deze zo gemakkelijk mogelijk, zelf zijn verkoop- en inkoopfacturen kan verwerken. Dankzij de boekhoudkoppeling met verschillende programma’s wordt deze informatie naadloos doorgezet naar het boekhoudpakket van de accountant. De ondernemer geniet van functionaliteiten als online betalingen, eigen huisstijl(en), abonnementsfacturen, wordt alert gemaakt op betalingsherinneringen en een mobiele app.

Silverfin
Dankzij technologie is de boekhouding geëvolueerd, maar de belangrijkste workflows van accountants, zoals werkdocumenten, managementrapportering en jaarrekeningen zijn nog steeds tijdrovend en vereisen veel manueel werk wat tot fouten kan leiden. Silverfin automatiseert die workflows en zorgt ervoor dat ze sneller, efficiënter en nauwkeuriger worden. Silverfin verzamelt automatisch real-time gegevens van klanten, op één centrale data hub in de cloud, ongeacht het boekhoudprogramma of ander niet-financieel systeem dat de klant gebruikt.

2. Beter samenwerken

Accountantskantoren beheren tegenwoordig in de regel de administratie van klanten in de cloud. Waarbij de klant zelf de cijfers invoert, en de accountant zich sterker kan richten op (data)analyse en advies. Maar er kan nog meer via de cloud, waardoor accountantskantoren de interne samenwerking en samenwerking met klanten nog verder kunnen bevorderen en meer, actuele gegevens uitwisselen, desnoods ‘in real time’.

Eshgro Smarter 365
Eshgro is een cloud service provider die organisaties begeleidt in hun digitale transformatie naar een slimmere werkplek. Het platform Smarter 365 is ontwikkeld om organisatie hierbij te ondersteunen. Smarter 365 is een beheer- en managementtool, met Microsoft 365 en Azure als basis. Het biedt de volgende voordelen voor de klant: inzicht en daarmee controle over (IT) kosten en applicaties, snelle uitrol en beheer van MS Modern Workplaces voor alle gebruikers op alle apparaten, eenvoudig op afstand updates doorvoeren voor alle devices, eenvoudige integratie van bedrijfskritische applicaties in het platform, veilige werkomgeving ingericht volgens de benodigde Security & Compliancy-standaarden, veilig communiceren, (samen)werken en delen van data & documenten.

CaseWare Cloud
CaseWare Cloud biedt accountants de mogelijkheid efficënt, comfortabel en veilig online samen te werken aan dossiers, opdrachten en betrouwbare rapportages via een cloud-platform. De accountant die dossiers wil centraliseren, de accountantspraktijk managen en communieren is bij CaseWare Cloud aan het goede adres. Het platform kan worden gekoppeld met financiële software en geïntegreerd met on-premise applicaties, terwijl Cloud-apps kunnen worden gebruikt voor klantopdrachten en aanverwante taken. CaseWare Cloud voldoet aan de hoogste veiligheidsstandaarden. Mailen, bestanden delen en andere vormen van communicatie kunnen AVG-proof plaatsvinden.

AuditCase
AuditCase is een CRM-pakket, Document Management Systeem en workflow-oplossing voor accountantskantoren. De CRM-functies in AuditCase zorgen ervoor dat de accountant een betere service aan klanten kan leveren. Denk bijvoorbeeld aan het inzichtelijk maken welke type klanten hij bedient, het voeren van een efficiënt registratieproces volgens alle wettelijke kaders in de accountancy, maar ook aan eenvoudige selecties uit de database. Verder biedt de AuditCasesoftware diverse mogelijkheden om met klanten samen te werken en effectief te communiceren.

[avg-advertorial slug=”accountancy-expo-2021-|-online-ontdekkingsreis”]

3. De beveiliging goed op orde

Wie heeft binnen het kantoor toegang tot welke applicaties? Het is een vraag die door de digitale transformatie steeds belangrijker wordt. Nog een probleem door de digitalisering: omdat het contact steeds vaker per mail of via een andere digitaal kanaal verloopt, is de digitale handtekening steeds belangrijker om iemands identiteit te kunnen vaststellen. En dan zijn er nog de wet- en regelgeving waarmee elk accountantskantoor te maken krijgt, denk aleen al aan de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) en de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft). Gelukkig is er software om ook deze problemen aan te kunnen.

ValidSign
ValidSign is marktleider in Nederland op het gebied digitaal rechtsgeldig ondertekenen. Hierbij gaat het niet enkel om het ondertekenen van eigen (interne) documenten (zowel geavanceerd als gekwalificeerd) maar juist ook om het ondertekenen van documenten door derden (klanten en leveranciers). ValidSign heeft jarenlange ervaring met digitaal ondertekenen bij kleine, middelgrote en grote organisaties.

SecureLogin
SecureLogin biedt 'Single Sign-on' voor adminstratie- & accountantskantoren. Dit is van belang voor elk kantoor dat een goed beleid wil voeren als het gaat om gedeelde gebruikersnamen en wachtwoorden? Denk hierbij bijvoorbeeld ook aan de loonafdeling voor pensioenfondsen, verzuim- & roosterplanningapplicaties. Of bij andere vraagstukken. Bijvoorbeeld als het erom gaat te voldoen aan de AVG. Of als je moet omgaan met eherkenningsmiddelen binnen de keten, bijvoorbeeld voor het UWV.

Dapas Compliance Manager (DCM)
De Dapas Compliance Manager (DCM) is meer dan alleen een tool om te voldoen aan de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft), maar het is meer dan dat. Met de DCM voldoet de accountant niet alleen aan alle Wwft verplichtingen, maar heeft hij tegelijkertijd een totaal beeld van de status van al zijn acceptaties en continuaties. Medio 2021 zal het mogelijk worden om het UBO-register te raadplegen en moniting uit te voeren door (automatische) PEP- en Sanctiechecks. Via het dashboard heeft de gebruiker direct inzicht wat de acceptatiestatus is van alle relaties en de daarbij geschatte risico’s op gebied van Wwft en integriteit.

Hyarchis
Hyarchis biedt een professionele Document management (DMS), Document Composition en Customer Communication-oplossing waarmee de accountant automatisch en gemakkelijk documenten en informatie opslaat, creëert, deelt en terugvindt. Alle informatie gestructureerd, digitaal in de Cloud bewaard en gekoppeld aan andere software pakketten die gebuikt voor uw dagelijkse werk. Om volledig te voldoen aan de wetgeving heeft Hyarchis op basis van artifical intelligence, praktische tools ontwikkeld om informatie binnen een archief te ontsluiten het archief op een flexibele manier te beheren. Zo verzorgt Hyarchis Blurrify het onleesbaar maken van persoonsgevoelige informatie. Gegevens worden zodanig vervaagd, dat deze niet langer leesbaar zijn, waardoor de accountant voldoet aan het principe van data-minimalisatie. Hyarchis Blurrify leest het volledige archief uit en vervaagt persoonsgevoelige informatie die niet nodig is voor bedrijfsdoeleinden.

MyEmma
MyEmma is een documentenportaal voor de accountant die de privacy van zijn klanten belangrijk vindt. Vaak versturen accountants nog documenten met gevoelige informatie als bijlage via e-mail. De kans dat een e-mail onderschept wordt, is groot als dit niet veilig gebeurt. Het accountantskantoor dat het document heeft verzonden is verantwoordelijk voor de data, want dat moet zorgen voor de privacy van klanten en medewerkers. Als een gevoelig document wordt onderschept, doet dit bovendien afbreuk aan het vertrouwen dat klanten in de accountant hebben. Door gebruik te maken van het documentenportaal van MyEmma, kan dit allemaal worden vermeden.

4. De communicatie voor elkaar

E-mail is vaak een ramp voor accountantskantoren. Het komt voor dat er maar één medewerker op vakantie hoeft te gaan en de hele dossiervorming ligt plat. Of dat als de klant belt, zijn accountant in de archieven moet duiken om de administratie te raadplegen. Gelukkig is allerlei software om ook communicatie glad te laten verlopen, met een minimum aan telefoontjes en mailtjes en andere zaken die bijdragen tot een hoge 'communicatieve lastendruk'.

PlannComm
PlannComm is een softwaretool waarmee Accountants & Administratiekantoren perfect inzicht kunnen krijgen in de planning van de te verrichten werkzaamheden voor klanten. Daarnaast is zowel de interne communicatie via statussen als ook de externe communicatie naar klanten via gestandaardiseerde mail een belangrijk onderdeel van de software.

Binsend
Binsend is een tool voor het veilig versturen en ontvangen van grote hoeveelheden bestanden. Dagelijkse processen worden efficiënter en sneller, bovendien geeft Binsend inzicht in de nog te ontvangen bestanden. Met Binsend is het mogelijk om workflows op te zetten die de dagelijkse werkzaamheden versnellen. De accountant kan naar believen bestanden toevoegen of verwijderen voor een specifieke klant. Of zelfs de toegang volledig intrekken na het delen van bestanden. Zijn er toch meer of andere bestanden nodig? Met Binsend is het mogelijk onderdelen te bewerken, zelfs nadat ze zijn verzonden.

RADAR
Het online platform RADAR is de centrale plek waar alle contactmomenten, documenten, (workflow-) taken, e-mails, budgetafspraken, gewerkte uren en facturen samenkomen. Door de integratie met Office365 zijn alle documenten eenvoudig terug te vinden, te bewerken en op te slaan.

Brixxs
Brixxs is een IT-bedrijf dat een klantcommunicatie-oplossing biedt op basis van een IOS/Android mobiele bedrijfsapp en een webportaal. Met dit platform kan elk bedrijf beter klantgestuurd ondernemen en grip krijgen op zowel klantprocessen als interne processen. Die twee kunnen niet los van elkaar worden gezien: er gaat veel informatie over en weer en dit gaat pas efficiënt als kan worden voorkomen dat ergens iets blijft steken of als het overzicht er niet meer is. Als dat lukt, is het effect: een flexibele organisatie met lagere kosten, betere resultaten én meer loyale en betrokken klanten.

PinkWeb Client Online
Client Online is een online samenwerkingsplatform voor accountancy professionals en huncli ënten. Het communiceren met en begeleiden van cliënten gaat makkelijker, sneller en veiliger met Client Online. De kracht van Client Online is de bijdrage aan efficiënte en geautomatiseerde informatie- en communicatieprocessen. Specifiek die processen tussen het kantoor, de door hen gebruikte software, de cliënten en uitvragende partijen als de Belastingdienst, KvK en banken. Daarnaast ondersteunt het portaal de professional bij het delen van zijn kennis op het juiste moment bij de juiste cliënt: proactief, tijdig en op de toekomst gericht. .

5. Beter afhandelen van in- en uitgaande facturen

Facturen worden steeds minder vaak uitgedraaid, in een envelop gestopt en per post verstuurd. E-facturen is de norm geworden, dat wil zeggen: facturen woren per mail verstuurd, als pdfje of in UBL. Ook het automatisch inlezen en verwerken lukt steeds beter. Dit alles dankzij software om de in- en uitgaande factureren te beheren.

Basecone
Basecone is met meer dan 125.000 administraties in vier landen bij meer dan 2.500 administratie- en accountantskantoren dé standaard op het gebied van digitale documentverwerking in Nederland en daarbuiten. De hoge herkenningsgraad en het grote gemak van aanleveren zorgen voor optimale efficiëntie. Hierbij worden de aangeleverde facturen binnen enkele seconden automatisch omgezet naar een boekingsvoorstel. Voor de verdere verwerking van de facturen heeft Basecone een volledige integratie met de boekhoudpakketten Twinfield, Unit4 Multivers Online, Exact Online en Visma AccountView. De gebruiker heeft met Basecone het autorisatieproces volledig in de hand: hij kan zelf workflows voor factuurautorisatie opstellen, zodat terugkerende facturen van bepaalde leveranciers, automatisch ter autorisatie worden toegewezen aan de juiste medewerkers. Na goedkeuring wordt de factuur automatisch vrijgegeven voor betaling.

Bizcuit
De Bizcuit (‘biz kit’) app biedt een one-stop shop waarin ondernemers hun zaken kunnen regelen. Zaken zoals factureren, facturen betalen, bonnen scannen, documenten managen en bankrekeningen inzien. De boekhouding is automatisch op orde in een gekoppeld boekhoudpakket. Bizcuit is een open platform waarop eigen diensten en diensten van derden worden aangeboden. De geïntegreerde innovatieve betaaldiensten maken de oplossing uniek. Vooruitlopend op PSD2 is er al sinds 2017 een werkende oplossing. Dankzij de komst van PSD2 zullen er veel extra mogelijkheden beschikbaar komen. Denk aan: makkelijk salarissen en belastingen betalen, cashflow-prognoses en cash management.

DizzyData
DizzyData software verwerkt facturen geheel automatisch, dankzij geavanceerde zelflerende factuur- en documentherkenning. De software is aan diverse boekhoudpakketten te koppelen. Softwareleveranciers kunnen daarnaast in white label het DizzyData API-platform integreren in de eigen producten.

Elvy Factuurverwerking
Elvy Factuurverwerking stelt de gebruiker in staat binnenkomende facturen automatisch vanuit de mailbox op te pakken en fysieke documenten in te scannen. Vervolgens worden met de zelflerende herkenningstechnologie van Elvy alle facturen automatisch herkend. Op basis van de herkende gegevens uit het financiële pakket doet Elvy een boekingsvoorstel, waar na goedkeuring de boeking wordt aangemaakt in het financiële pakket of ERP-systeem. De factuur wordt gearchiveerd en de boeking geblokkeerd voor betaling. Nadat de factuur volledig is goedgekeurd wordt de blokkering automatisch opgeheven en vrijgegeven voor betaling. Het betaalproces wordt verder vanuit het financiële pakket vormgegeven.

eVerbinding
Met eVerbinding is e-facturen verzenden en ontvangen bereikbaar voor iedereen, ongeacht de branche of grootte van de organisatie. Accountants kunnen met eVerbinding o.a. eigen e-facturen verzenden en krijgen een online facturatietool voor klanten en een machtigingsmodule voor het automatisch ontvangen van klantfacturen.

go2UBL
go2UBL converteert alle inkoop- en verkoopdocumenten naar UBL. Van kas-en pinbon tot handgeschreven facturen. Deze kunnen hierdoordoor makkelijk worden ingelezen in elk gerenommeerd boekhoudpakket.

6. Geen omkijken naar de financiële administratie

Uiteraard moeten de traditionele administratieve processen binnen het moderne accountantskantoor gewoon doorgaan. Simpel gezegd: de boekhouding van de klanten moet nog altijd worden bijgehouden. Als het even kan met software die mogelijk maakt dat dit zo makkelijk mogelijk en tegen zo laag mogelijke kosten gebeurt. Dat je er als accountant (bijna) geen omkijken naar hebt.

Exact
Exact Online is business software voor ondernemers en accountants. Met online boekhouden en CRM in één is het de basis van ieder gezond bedrijf. Daarnaast heeft Exact geïntegreerde pakketten voor mkb’ers in de productie, handel en zakelijke dienstverlening.

Visma Accountancy Cloud
Visma Accountancy Cloud maakt slimmer werken mogelijk met de nieuwe en vooruitstrevende oplossingen voor het moderne accountants- en of administratiekantoor. Hiermee biedt Visma accountantskantoren en hun cliënten een volledige suite aan innovatieve online tools. Daardoor kunnen kantoren niet alleen efficiënter, volledig geautomatiseerd en workflow gestuurd werken, maar ook op een nieuwe, eigentijdse manier samenwerken met cliënten.

Twinfield
Twinfield is online boekhoudsoftware die het kloppend hart van de productiestraat van accountants en administratiekantoren vormt. Met Twinfield kunnen accountants en ondernemers eenvoudig samenwerken in de cloud en de verwerking van boekhoudingen vrijwel volledig automatiseren.

Cash Accountancyportal
Cash Software biedt accountants- en administratiekantoren verschillende oplossingen, zoals een accountancyportal. Met de Accountancyportal kunnen diverse administraties volledig geautomatiseerd worden bijgehouden. Administraties worden vanuit één overzicht bijgewerkt, door middel van handige signaleringen. De accountant houdt meer tijd over om klanten van strategisch advies te voorzien.

Minox
Minox maakt maatwerksamenwerking mogelijk tussen accountant en klant. Met het innovatieve platform Accounting Connected biedt Minox maatwerk samenwerking tussen accountant en klant. Hierbij kan de accountant samen met de klant bepalen hoe deze zijn administratie aanlevert. De software is eenvoudig van opzet en biedt specifieke eigenschappen voor boekhouders zoals snel kunnen boeken en gemakkelijk kunnen corrigeren. Minox is voorzien van een Open API, die integratie met andere softwareoplossingen mogelijk maakt.

SnelStart
SnelStart biedt eenvoudige boekhoudoplossingen voor ZZP en MKB. Ruim 78.000 slimme ondernemers en 3.700 accountants- en administratiekantoren maken inmiddels gebruik van SnelStart.

Yuki
Yuki is een boekhoudplatform waarmee de accountant slim boekhoudt, de ondernemer effectief begeleidt en (bijna) alle papieren rompslomp kwijt is. Via het Yuki-platform communiceert de accountant met klanten en collega’s. En verwerkt er alle administraties, doet controles- en btw-aangiftes en monitort de klanttevredenheid en de productiviteit.

[avg-advertorial slug=”accountancy-expo-2021-|-online-ontdekkingsreis”]

7. De HR-administratie goed geregeld

Van oudsher houdt de accountant zich bezig met verzorging van de loonadministratie. In de loop van de tijd is die administratieve dienstverlening uitgebreid. Vaak zelfs zo dat accountantskantoren nu verantwoordelijk zijn voor de complete personeelsadministratie, met alle dossiers van individuele personeelsleden over hun loopbaanontwikkeling. Allerlei software staat de accountant tot zijn beschikking.

Visma | Raet
Visma | Raet biedt verschillende HRM-services, die variëren van payroll outsourcing, HR-consultancy, ondersteuning bij het in gebruik nemen van onze software, tot projectmanagement, een service desk en trainingen.

Cash Loonportal
Met het Cash Loonportal voor salarisverwerkers worden o.a. loonstroken, jaaropgaven en arbeidscontracten met persoonsgegevens op een beveiligde (volgens de AVG) en efficiënte online omgeving gedeeld met werknemers via de LOONapp én krijgt de salarisverwerker toegang tot mooie rapportages. Kortom, veilig & efficient (loon)gegevens delen.

Loket.nl
Loket.nl is een overzichtelijke en praktische applicatie voor online salaris en personeel, specifiek ontwikkeld voor accountants- en administratiekantoren met een grote verscheidenheid aan MKB-bedrijven en CAO’s. Met Loket.nl zijn altijd alle gegevens over salarisadministratie, personeelsadministratie, verlofregistratie, verzuim en arbeidsvoorwaarden actueel bij de hand. Loket.nl biedt bovendien uitgebreide up-to-date stuurinformatie. In de extreem beveiligde omgeving staan dossiers en documenten logisch gearchiveerd.

Nmbrs
Nmbrs is de oplossing voor alle HR- en salarisprocessen. De cloud software neemt administratieve taken uit handen en levert al haar eindgebruikers, van de medewerker tot aan de HR manager en de salarisadministrateur, de service en de gebruikerservaring van een B2C-softwarepakket.

8. Rapportages en aangiftes op maat

Van oudsher is de accountant er (ook) om de jaarrekening en andere rapporten samen te stellen en om fiscale aangiften te doen. Tegenwoordig gebeurt dat uiteraard met data die afkomstig zijn uit de administratie. En als het even kan met geavanceerde software.

Visionplanner
Visionplanner is een online platform voor administratie- en accountantskantoren én hun klanten. Kantoren gebruiken Visionplanner om hun klanten op een efficiënte manier te voorzien van financiële informatie en rapportages. Visionplanner biedt de hele samenstelstraat in een cloudapplicatie. Efficiënt waar het kan en uitgebreid waar het moet, met tussentijdse cijfers met prognoses en begrotingen.

Nextens
Nextens is de plek waarop betrouwbare aangiftesoftware, de kennisbank FiscaalTotaal, de fiscale almanakken, vakbladen, actualiteiten, opinie en evenementen samenkomen. Nextens vormt daarmee een stevige basis voor de aangifte- en adviespraktijk.

Make Life Easier samenstel
MLE samenstel is een geïntegreerde samensteloplossing met een samensteldossier, een fraai jaarrekeningrapport- en SBR (Standard Business Reporting)-instancegenerator in één workflow.

9. Foutloze controle

Tegenwoordig kan de controlerend accountant zich een goed beeld vormen van het reilen en zeilen van het bedrijf dankzij allerlei auditsoftware. Beter en sneller dan vroeger, toen hij handmatig en steekproefsgewijs de boeken moest controleren. Ook voor de samenstelpraktijk is er software die op fouten controleert.

Make Life Easier controle
MLE controle is een applicatie voor het risicogericht controleren van de jaarrekening. MLE controle ondersteunt het controleproces door middel van een praktische workflow, die volledig is aangepast aan de meest recente wet- en regelgeving. Ook worden in de applicatie voorbeelden en hulpmiddelen aangeboden (SAAS). Het risicogerichte controleproces leidt tot een elektronisch dossier dat met andere systemen kan worden uitgewisseld.

AccountView Samensteloplossing
AccountView Samensteloplossing bevat geautomatiseerde controles die op basis van het werkprogramma een oordeel geven. De uitgevoerde controles (circa 120) vullen geautomatiseerd het opdrachtdossier met alle controlerapportages. Het volledige cijfermatige deel van het werkprogramma kan geautomatiseerd worden uitgevoerd waardoor een flinke efficiencybesparing optreedt en tegelijk – door het automatisch opbouwen van het opdrachtdossier – een kwaliteitsslag wordt gerealiseerd.

10. Aantrekkelijker advies

Het moderne accountantskantoor richt zich vaak sterk op advies. Datagedreven advies, wel te verstaan, advies dat wordt onderbouwd met data-analyses. Denk aan advies op basis van analyses van omzet en marge, waarin verschillende perspectieven worden geanalyseerd, en ontwikkelingen naar regio, soort, product en dienst onder de loep worden genomen. Of denk aan kasstroomanalyses. Een veelgenoemde andere toepassing is 'benchmarking': de accountant vergelijkt de prestaties van een klant met die van andere klanten, van branchegenoten of andere partijen. Allemaal vormen van advies die ook allemaal aantrekkelijk in een rapport of, nog eigentijdser, via een dashboard gepresenteerd moeten worden, willen klanten er wat aan hebben. De software om dat te doen wordt steeds geavanceerder.

Comandi Dashboard
Comandi Dashboard stelt de accountant in staat om dichter betrokken te raken bij de relevante en actuele stand van zaken bij cliënten. Dit biedt vele mogelijkheden in de advisering van klanten. De accountant kan het dashboard volledig onder private label aanbieden en daarmee het klantcontact sterk intensiveren. Comandi gebruikers loggen namelijk dagelijks in. Dit komt doordat niet alleen de financiële informatie wordt getoond in het dashboard maar ook operationele data. Specifieke toepassingen van Comandi zijn ook benchmarking, forecasting, budgetteren en scenarioplanning.

Visonplanner
Visionplanner biedt uitgebreide dashboardingmogelijkheden. De accountantant kan zijn klanten sprekende visualisaties van hun cijfers bieden, of het nu gaat om budgettering, liquiditeitsplanning, prognoses of benchmarking.

DO Dashboard
Het DO Dashboard is een online platform, waarmee accountant/adviseur als vertrouwenspersoon van zijn klant een strategisch A4 plan kan opstellen, monitoren en klant kan adviseren in het behalen van de doelstellingen. Met behulp van de toolbox kan de accountant een adviestraject met zijn klant doorlopen. De klant krijgt een overzichtelijk plan en ontvangt reminders van zijn accountant, en wordt zo gecoacht.

De softwareaanbieders die in dit artikel worden genoemd zijn geselecteerd uit de exposanten op de Accountancy Expo 2021. De beschrijvingen zijn onvolledig, veel pakketten bieden meer functionaliteit dan in dit artikel kon worden beschreven, en valleen ook in verschillende categorieën.

Voor meer informatie: accountancyexpo.nl/exposanten

Gerelateerde artikelen