Naar aanleiding van mijn blog ‘Nederlandse zwartspaarders in Zwitserland onder druk: bangmakerij?’ kreeg ik verschillende reacties. Enkelen merkten op dat dat ‘groepsvragen’ door Nederland aan Zwitserland misschien toch mogelijk zijn, ondanks dat dit (nog) niet in het verdrag is opgenomen.
Accountants en bankiers belemmeren de groei van MKB-ondernemers. Recent is het rapport MKB-financieringen: behoefteonderzoek en analyse verschenen. Dit document is opgesteld door de Kamer van Koophandel in samenwerking met Hogeschool Utrecht. Een interessant rapport met opzienbarende conclusies.
Manifesto, de nieuwe, coöperatieve keten van Business Coaching en Personal Accountants met een pilot-vestiging in Amsterdam, heeft de afgelopen tijd samen met Vanenburg Software en het Yuki boekhoudplatform gewerkt aan een real time scorebord voor MKB-ondernemers. Initiatiefnemer Erik Friedeberg over de stand van zaken met betrekking tot het nieuwe scorebord.
AccountantWeek.nl heeft enkele specialisten vier vragen voorgelegd over het nieuwe Belastingplan: Wat vind je goed aan het Belastingplan? Wat minder goed? Wat zou er moeten gebeuren? Hoe kan de ondernemer (en indirect zijn adviseur) anticiperen op de toekomst? Vandaag: de reactie van Heleen Elbert over de consequenties van het Belastingplan voor de automobilist.
Op 21 september 2015 is door minister Kamp van Economische Zaken de Nationale Financieringswijzer geïntroduceerd. MKB-Nederland, VNO-NCW, de Nederlandse Vereniging van Banken, het ministerie van Economische Zaken, de Kamer van Koophandel en de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland zijn de initiatiefnemers van deze wijzer.
AccountantWeek.nl heeft enkele specialisten vier vragen voorgelegd over het nieuwe Belastingplan: Wat vind je goed aan het Belastingplan? Wat minder goed? Wat zou er moeten gebeuren? Hoe kan de ondernemer (en indirect zijn adviseur) anticiperen op de toekomst? Vandaag: de reactie van Rien Vink.
Om de rechtsbescherming van belastingplichtigen te verbeteren is per 1 juli 2011 artikel 52a aan de Algemene Wet inzake Rijksbelastingen toegevoegd. Dit artikel verplicht de inspecteur een informatiebeschikking af te geven indien hij onder andere van mening is dat een belastingplichtige niet of niet naar behoren heeft gereageerd op zijn informatieverzoek. Stelt de inspecteur vragen in de aanslagregelende fase en de belastingplichtige beantwoordt die vragen niet of niet naar behoren, dan bepaalt de parlementaire geschiedenis dat de inspecteur in deze fase een informatiebeschikking moet afgeven. Doet hij dat niet, dan verspeelt hij zijn beurt. De Hoge Raad legt deze parlementaire geschiedenis ter zijde en reikt de inspecteur de helpende hand door te oordelen dat de inspecteur in deze situatie ook in de bezwaarfase nog een informatiebeschikking kan afgeven, tenzij de algemene beginselen van behoorlijk bestuur zich hiertegen verzetten. Daarmee lijkt de Hoge Raad niet de rechtsbescherming van de belastingplichtige hoog in het vaandel te hebben, maar lijkt hij eerder de lakse inspecteur te willen helpen.
Kan je van een eikel een beukennoot maken? Nee. Kan je van een accountantskantoor een adviespraktijk maken? Ik ben geneigd om nee te zeggen. Maar als dat nu is wat je wilt, hoe ga je dat dan doen?
AccountantWeek.nl heeft enkele specialisten vier vragen voorgelegd over het nieuwe Belastingplan: Wat vind je goed aan het Belastingplan? Wat minder goed? Wat zou er moeten gebeuren? Hoe kan de ondernemer (en indirect zijn adviseur) anticiperen op de toekomst? Vandaag: de reactie van Frank Herreveld.
Zwartspaarders met een rekening in Zwitserland voelen de druk toenemen. De Nederlandse fiscus vraagt aan Zwitserse banken informatie over (bijna) alle Nederlandse zwartspaarders. Nu zijn groepsvragen gesteld aan de UBS. Zelfs als die vragen te ruim zijn gesteld en Zwitserland ze daarom niet gaat beantwoorden, bestaat een risico dat informatie over de zwartspaarder via een omweg toch op het bordje van de fiscus terecht komt. Van buitenlandse (niet Zwitserse) spaarders kunnen namelijk naam en toenaam in het Bundesblatt worden gepubliceerd. Is er dan echt geen andere uitweg meer mogelijk dan zo snel mogelijk alsnog inkeren?
Accountants beschouwen hun werk als een vak in de klassieke betekenis. De opleiding is zwaar en lang. Dat 'vakmanschap' zie je terug in de structuur van de organisatie, Aan de top staan de accountants en fiscalisten, die aparte afdelingen vormen. Hun aandacht richt zich primair op het vak, terwijl bij adviesorganisaties de focus zich richt op de klant, een branche en op bepaalde specialisaties. De vraag 'Wat houdt de klant bezig' staat daarbij centraal. Doordat er een mismatch is tussen de structuur en waar het bij een adviesorganisatie om draait, worden veel advieskansen- en mogelijkheden gemist. Bijvoorbeeld bij vaktechnisch overleg wordt niet ingegaan welke klanten behoefte hebben aan de nieuwe kennis en hoe je die kennis verkoopt.
Dashboards zijn hot in accountantsland. Maar wat heeft u er werkelijk aan? Bitter weinig.
De deeleconomie is ‘hot’. Steeds meer mensen ontdekken de mogelijkheid om kosten te besparen of zelfs geld te verdienen door het tegen vergoeding delen van hun woning, auto e.d. Dat de deeleconomie een lucratieve vlucht heeft genomen is inmiddels ook bij de belastingdienst bekend. De fiscus is deze zomer onderzoeken gestart naar de belastingplicht van delers op huizenverhuursites als Airbnb. De deler aanmerken als belastingplichtige is echter nog niet zo eenvoudig.
AccountantWeek.nl heeft enkele specialisten vier vragen voorgelegd over het nieuwe Belastingplan. Vandaag: de reactie van Chris Dijkstra.
De cijfers laten een weinig florissant beeld zien. Dit jaar krimpt de omzet van accountantskantoren voor het zesde jaar op rij. Nu het ING Economisch Bureau voor 2015 een neergang van één procent voorspelt, betekent dat een achteruitgang van vijftien procent sinds 2009. Het kan niet anders dan dat veel organisaties in onze sector naar aanvullende inkomstenbronnen zoeken. Men komt dan al gauw terecht bij het advieswerk.
Op grond van artikel 47 AWR bent u gehouden inlichtingen en stukken aan de inspecteur te verstrekken. Van die bevoegdheid maakt de inspectie veelvuldig gebruik en door de brede formulering moet u ook vrijwel altijd aan het verzoek voldoen. Maar houdt de belastingdienst die informatie ook voor zichzelf? En is de fiscus transparant als u wil weten of de verzamelde informatie over u klopt? De eveneens in de AWR geregelde geheimhoudingsplicht voor belastingambtenaren is extreem uitgehold. De geheimhouding wordt niet in uw belang ingezet. Een beroep op de geheimhoudingsplicht lijkt alleen door de inspecteur dankbaar te worden ingeroepen om af te schermen wat ze u niet willen laten zien. Loopt u hier ook tegenaan? Procederen over de stukken die aan de rechter moeten worden gegeven biedt wellicht een uitkomst.
Is aftrek van btw uitgesloten wanneer spijzen en dranken op kantoor worden verstrekt met het oog op bijvoorbeeld de continuïteit van de werkzaamheden tijdens een vergadering? Enkele richtlijnen.
Als u heeft besloten het aandeel advisering in uw orderportefeuille te vergroten, dan zult u merken dat de praktijk weerbarstiger is dan verwacht. Hoe komt dat? In dit blog richt ik uw aandacht op de stijl van leidinggeven. Moet deze worden aangepast?
Nu het aantal opdrachten voor het samenstellen en controleren van jaarrekeningen en het doen van belastingaangiften sterk afneemt, zijn accountantskantoren gedwongen op zoek te gaan naar nieuwe inkomstenbronnen. Collega's herkennen de huidige situatie: de onderlinge concurrentie is moordend, met als gevolg grote prijsconcessies die weer leiden tot een daling van de winst. Technische ontwikkelingen die het werk aan jaarrekeningen zullen verminderen zetten de winstgevendheid verder onder druk. Eén ding is zeker: bij ongewijzigd beleid zullen omzet en winst verder dalen.
De CRD-IV-richtlijn, die in 2013 geïntroduceerd werd door de Raad van de Europese Unie en van toepassing is op alle banken en financiële instellingen die binnen de EU zijn geregistreerd, heeft een aantal extra en gewijzigde vereisten tot gevolg gehad, die de financiële en regelgevende controle- en rapportagesystemen onder hoge druk zetten.
Accountants profiteren veel minder van het economisch herstel dan andere zakelijke dienstverleners. De omzet groeit amper en de vooruitzichten zijn mager, concludeerde ABN Amro kortgeleden. De accountant van nu moet de gebaande paden verlaten.
In het Belastingplan 2016 worden publieke kennisinstellingen expliciet uitgesloten voor de WBSO. Dit betekent dat dit fiscaal voordeel op innovatie vanaf volgend jaar enkel is bedoeld voor het bevorderen van speur- en ontwikkelingswerk door private bedrijven. Zijn publieke kennisinstellingen nu definitief uitgesloten voor de WBSO, of zijn er toch nog mogelijkheden?
Geïntegreerd rapporteren verhoogt de marktwaarde van een bedrijf. Uit recent onderzoek onder circa 3500 wereldwijde beursgenoteerde organisaties blijkt dat bedrijven met een hogere mate van integratie tussen financiële en niet-financiële informatie in hun rapportage (ook wel Integrated Reporting genoemd) een significant hogere marktwaarde hebben.
De kosten voor een werkruimte in uw woning zijn bijna nooit aftrekbaar. Om fiscaal als werkruimte te kwalificeren moet er namelijk sprake zijn van een zelfstandige ruimte. M.a.w. deze ruimte moet aan een willekeurige derde te verhuren zijn. Gaat u uw onderneming echter uitoefenen vanuit uw huurwoning dan komt die aftrekpost opeens een stuk dichterbij. U kunt er dan voor kiezen het huurrecht als zakelijk aan te merken. De huur wordt daarmee aftrekbaar van uw winst. Dat is een forse aftrekpost! Hof Amsterdam heeft deze constructie al in 2008 een keer goedgekeurd. Tot grote schrik van veel ondernemende huurders besliste Hof Den Haag dit voorjaar volstrekt tegengesteld. En wees de kostenaftrek af. Wat is nu de status van deze aftrekpost?
Een maatschap en een vennootschap onder firma lijken veel op elkaar. Het grote verschil is de aansprakelijkheid van de deelnemers. Waar een firmant in een vof hoofdelijk aansprakelijk voor de schulden van de vof, is een maat in een maatschap dat slechts voor een evenredig gedeelte. Geldt dat nu ook voor de belastingschulden van een maatschap? Nee, vindt Hof Den Haag in het geval van een onroerend goed-maatschap van twee broers met een btw schuld van € 1,2 miljoen. De belastingdienst mag elk van de maten aansprakelijk stellen voor de volledige btw-schuld. En niet slechts ieder voor de helft – zoals de aangesproken broer verdedigde. Toch een hoofdelijke aansprakelijkheid dus!
Veel werkgevers blijken het betalen van de transitievergoeding aan een langdurig zieke werknemer als onrechtvaardig te beschouwen. En zinnen op een list. Zo was te lezen in de Volkskrant van 30 juli jl. Hoe zit het ook alweer?
Waar liggen de grenzen van ontneming voor ‘andere feiten’[1] dan waarvoor iemand wordt veroordeeld? Als geld ‘zwart’ is verdiend is snel sprake van witwassen, wat voortduurt zolang het geld er is. Omdat ook kan worden afgepakt voor willekeurige andere feiten dan waar de veroordeling op is gebaseerd, zijn de risico’s vrijwel eindeloos. Als het gaat om fiscale strafbare feiten, dan is de hoofdregel dat ontnemen niet kan omdat de fiscus zelf genoeg mogelijkheden heeft. Bij verjaarde feiten en fiscale feiten is de vraag wat nog wel kan worden ontnomen, en wat niet meer.
Zoals te lezen valt in het prognose rapport zakelijke dienstverlening van het Economisch Bureau Nederland van ABN AMRO wil het met het herstel van de accountantssector niet vlotten. Hoewel de zakelijke dienstverlening als geheel groeicijfers laat zien is de groei in de accountantssector nog altijd negatief.
Wat is beter: premie betalen aan het UWV voor het risico van arbeidsongeschiktheid van werknemers of het risico zelf dragen? Bijna elke accountant zal wel eens de vraag voorgelegd gekregen hebben of eigenrisicodragen ZW en/of WGA interessant is. Een vraag die volgend jaar nog veel vaker gesteld zal worden omdat wet en regelgeving rondom dit onderwerp ingrijpend verandert en elke werkgever dwingt een nieuwe afweging te maken.
Jaarlijks ontvangen miljoenen Nederlanders van de Belastingdienst het verzoek om aangifte te doen voor de inkomstenbelasting. Deze aangifte moet binnen een door de inspecteur gestelde termijn (meestal 1 april) worden ingediend. Een belastingplichtige kan vragen om uitstel. Komt de aangifte niet op tijd binnen, dan stuurt de inspecteur een aanmaning. Reageert de belastingplichtige dan nog niet of te laat, dan kan de inspecteur een verzuimboete opleggen. Die verzuimboete kan aardig in de papieren lopen. Heeft u of uw klant een verzuimboete gekregen, lees dan hier – onder welke voorwaarden – die boete aanzienlijk kan worden verminderd.
Administratief werk verdampt, dus accountants moeten meer gaan adviseren. Als er één platgetreden uitspraak is die de laatste jaren de discussie domineert over waar het met accountantskantoren naartoe gaat, dan is die het wel. Dát het administratieve werk verdampt, wordt uiteraard niet betwist. Alleen het tempo waarin en de manier waarop dat gebeurt zijn voor elk kantoor de enige variabelen.
Op 29 september 2015 zal de Uitvoeringswet richtlijn jaarrekening door de Eerste Kamer worden afgedaan als hamerstuk. Deze wet verdient zonder meer aandacht van accountantsorganisaties. De Uitvoeringswet, de beoogt de in de wet opgenomen voorschriften vanaf 1 januari 2016 van toepassing te laten zijn, biedt rechtspersonen namelijk de mogelijkheid de nieuwe groottecriteria reeds toe te passen over boekjaar 2015. Alertheid bij de continuering van de opdracht tot wettelijke controle van de jaarrekening voor rechtspersonen die onder de nieuwe criteria vallen is geboden voor accountantsorganisaties.
Om de (potentiële) groei van uw kantoor te monitoren zijn er een groot aantal interessante KPI’s om bij te houden. 10 belangrijke KPI’s op een rij.
Staatssecretaris Wiebes van Financiën heeft op 1 juli een brief gepubliceerd waarin twee stelsels voor de behandeling van het pensioen in eigen beheer worden uiteengezet. De consequenties voor de vennootschappelijke jaarrekening pakken anders uit dan de staatssecretaris in deze brief aangeeft. Wat niet wegneemt dat de nieuwe systemen voor wat betreft de uitkeringstoets een verlichting voor DGA's kunnen betekenen.
De fiscus heeft vergaande mogelijkheden om niet alleen de belastingschuld vast te stellen, maar ook zelf in te vorderen. Als de belastingschuldige van mening is dat de ontvanger van de belastingdienst niet in zijn recht staat, kan hij hiertegen een fiscale verzetprocedure starten. Wettelijk is bepaald dat verzet tegen een dwangbevel de bevoegdheden van de ontvanger schorst om de schuld te incasseren. Ondanks verzet was het beleid in 'kansloze' gevallen echter tot recent dat de ontvanger toch door ging met beslag en executie. De Hoge Raad heeft nu geoordeeld dat de ontvanger niet zonder oordeel van een rechter het stopbord mag negeren.
Wanneer een rechtspersoon een belastingschuld niet op tijd kan betalen, eist de Invorderingswet 1990 dat de bestuurders van de rechtspersoon een melding betalingsonmacht doen bij de Ontvanger van de belastingdienst. Als de melding niet of te laat wordt gedaan, zijn alle bestuurders hoofdelijk (privé) aansprakelijk voor de niet betaalde belastingschuld. Veelal zal het gaan om de loonbelasting en omzetbelasting van een onderneming.
AccountantWeek.nl informeert over zaken die voor accountants, medewerkers van MKB-accountantskantoren en hun klanten écht relevant zijn. Als lid ben je altijd op de hoogte van het laatste nieuws.
Kan ik je van dienst zijn met een toelichting of advies? Bel of mail gerust. Ik neem graag de tijd voor je.
AccountantWeek.nl is onderdeel van Sijthoff Media, dé partner voor (finance) professionals. Benut de vele advertentiemogelijkheden.
Daan Commandeur Partner Manager
0628068433 daancommandeur@sijthoffmedia.nl