Eerder dit jaar gaf ik elf tips om succesvol het nieuwe jaar in te gaan. We zijn nu een maand verder en hoeveel accountantskantoren hebben de daad bij het woord gevoegd om een succesvol kantoor te ontwikkelen? Weinig schat ik.
De afgelopen maanden stond de telefoon roodgloeiend met ‘zwartspaarders’ die alsnog op de valreep gebruik wilden maken van inkeer. Aanleiding waren berichten over de Zwitserse banken UBS en daarna Credit Suisse.
Hoog op de Europese agenda staat het terugdringen van fraude in de btw. Daarbij worden, ondersteunt door de jurisprudentie van het Hof van Justitie van de Europese Unie, geen halve maatregelen getroffen. Een ondernemer die wist of behoorde te weten van btw-fraude in zijn keten, loopt het aanzienlijke risico om zijn recht op vooraftrek, de toepassing van het nultarief of teruggaaf te verliezen. Van belang daarbij is wel dat een onderscheid wordt gemaakt tussen de ondernemer die te boek staat als ‘fraudeur’ en de ondernemer die niet als zodanig te boek staat.
Deze week sluit de termijn om informatieverstrekking aan Nederland door de Zwitserse Federale Belastingdienst (FTA) tegen te houden. Na de UBS heeft nu ook Credit Suisse het verzoek gekregen om informatie te verstrekken over haar ‘zwartspaarders’. Hoewel de enig mogelijke conclusie naar mijn mening luidt dat dit een phishing-verzoek is en daarom op grond van het Verdrag niet toegestaan, zal informatie toch worden verstrekt als daartegen geen bezwaar of beroep wordt ingesteld. Als een spaarder (nog) niet fiscaal is ingekeerd in Nederland kunnen de belangen groot zijn.
Een Deloitte en een KPMG-accountant zijn tuchtrechtelijk veroordeeld voor het afgeven van een goedkeurende verklaring bij de jaarrekening van Vestia over 2009 en 2010 zonder dat zij daarvoor een deugdelijke grondslag hadden. Welke betekenis hebben tuchtrechtelijke veroordelingen voor de aansprakelijkheid van tuchtrechtelijk veroordeelde beroepsbeoefenaars?
De raad van commissarissen, externe toezichthouders en Den Haag kunnen een rol spelen in het herstel van het geslonken maatschappelijke vertrouwen in ondernemingen.
Het Europese Hof heeft het ogenschijnlijk baanbrekende WebMindLicences-arrest gewezen over bewijsuitsluiting in fiscale procedures, als gevolg van schending van Europees recht (Unierecht). Hoewel deze zaak ‘alleen maar’ gaat over de schending van privacy en het gebruik van bewijs uit een nog lopende strafrechtelijke procedure, reiken de gevolgen verder tot andere verdedigingsrechten. Hierbij kan worden gedacht aan het onder dwang in een fiscale procedure verstrekken van bewijzen, die vervolgens ook als bewijs voor boete of bestraffing worden gebruikt – in weerwil van het zwijgrecht en het daaraan verwante recht om niet aan je eigen veroordeling te hoeven meewerken. Het Hof ziet bij schending bovendien niet alleen gevolgen voor gebruik voor beboeting, maar ook voor het vaststellen van de belastingheffing.
Steeds meer bedrijven kiezen voor de cloud. Maar past een cloudoplossing wel bij de visie van jouw organisatie?
Eigenrisicodragen of UWV is een onderwerp dat veel in de publiciteit is. Door al die aandacht worden ook uw relaties erop gewezen dat dit jaar ingrijpende keuzes moeten worden gemaakt. De keuze gaat tussen eigenrisicodragen of UWV. Aan beide keuzen zijn consequenties verbonden. Uw relatie zal ongetwijfeld willen weten wat die consequenties zijn. Lees hier verder om te kijken wat u kunt doen om uw relaties te ondersteunen.
Iedere factuur is een uniek document, zowel voor de verzender als de ontvanger van een factuur. Dat betekent dat een factuur uniek herkenbaar en verifieerbaar moet zijn. De factuur moet aan allerlei eisen voldoen.
Indien een bedrijf tussentijds inzicht heeft, is er minder behoefte aan een jaarrekening. Immers de ondernemer weet al hoe hij of zij ervoor staat nadat het de laatste maand van het jaar voorbij is. Weg ermee dus?
Jaarlijks vindt de uitreiking van de FD Henri Sijthoff-prijs plaats voor beste jaarverslag. En jaarlijks geeft de jury daarvan ook aan, dat zij niet te spreken is over de leesbaarheid of toegankelijkheid van de verslagen. In 2014 is er zelfs geen prijs toegekend aan een AEX-fonds bij gebrek aan kwaliteit. De complexiteit van onderwerpen en de dikte van verslagen werkt dit in de hand. Althans, zo lijkt het, want onderzoek heeft ook vastgesteld, dat dikke verslagen wel degelijk leesbaar kunnen zijn. Volgens de onderzoekers is één van de redenen daarvoor, dat deze verslagen geschreven zijn met de lezer in het achterhoofd. En dat roept de vraag op: voor wie schrijf je het verslag eigenlijk?
De Belastingdienst vraagt al dan niet ingekeerde (ex)spaarders bij de Zwitserse bank UBS om een brief te verstrekken die de bank eind vorig jaar aan haar rekeninghouders verstuurde. Dit verzoek wordt gedaan onder druk van de vermelding van de verplichting om fiscale inlichtingen te verstrekken – hieraan niet voldoen vormt een strafbaar feit. Hiermee is de jacht op (ex)UBS-spaarders in een nieuwe fase aanbeland. Maar valt die brief wel onder stukken die een belastingplichtige verplicht is te verstrekken?
Jij kunt ondernemers helpen veel tijd te besparen en hun bedrijf efficiënter in te richten door ze te adviseren bij het inrichten van hun productiestraat. Dat betekent: zoveel mogelijk bedrijfsprocessen automatiseren, de juiste systemen hiervoor kiezen en al deze systemen goed op elkaar aansluiten.
Een nieuw jaar is gestart en veel accountants zouden eens plannen moeten maken wat ze in 2016 kunnen en moeten gaan doen. In deze eerste van een serie columns kom ik met elf suggesties.
Big data en data analytics ‘are here and here to stay’. Alleen wanneer er vertrouwen is in de maatschappij in de wijze waarop data worden gebruikt door ondernemingen, in wat zij ‘beloven’ ten aanzien van privacy, is het mogelijk om de potentie van big data en de ontsluiting daarvan door data analytics volledig uit te nutten en waarde te creëren; om ‘shared value’ te creëren. Batig aan het (bouwen aan) vertrouwen zijn Privacy Impact Assessments, toepassing van Privacy by Design en het acteren op de verwachtingen van de stakeholders van de onderneming. Transparantie en de overtuiging dat de onderneming ‘keeps to its promises’ is daarbij essentieel. ‘With maturity of trust comes greater value’. Echter nog niet alle vraagstukken met betrekking tot privacy en big data en data analytics zijn beantwoord, zeker niet op de scheidslijn van de wettelijke kaders en de mogelijkheden van de techniek. Dit klemt nu sanctionering middels bijzonder hoge boetes (tot wel 5% van de wereldwijde omzet van een onderneming wordt) van niet naleving van deze wettelijke kaders mogelijk wordt, alsook gegeven het feit dat het ‘conflict’ (Safe Harbour Principles) tussen Europa en de Verenigde Staten m.b.t. privacy nog niet is geëindigd.
Wat zou de invloed van big data kunnen zijn op het werk van de accountant? Drie mogelijke rollen die de accountant in de toekomst kan spelen.
De meeste ondernemers en een handjevol accountants zijn er inmiddels wel achter: voor een financiering moet je verder kijken dan alleen naar een bank. Het financieringslandschap wijzigt snel en er is steeds meer behoefte om te weten waar haal je als ondernemer nu een financiering vandaan? Inmiddels zijn er twee online financieringsplatforms actief om dit te faciliteren: FINK en Xattu.
Een van de mantra’s die we regelmatig delen met accountants en bedrijfsadviseurs is: “Als je diensten niet schaalbaar zijn, verkoop ze dan ook niet.”
Wat moet u doen als u wordt uitgenodigd om een verklaring af te leggen tegenover bijvoorbeeld de FIOD? Ook als dienstverlener kunt u gevraagd worden om een verklaring af te leggen bij de FIOD, de Inspectie SZW of de financiële recherche. Dat hoeft niet per se te betekenen dat u verdachte bent, opsporingsinstanties praten ook graag met getuigen. Ongeacht of u verdachte bent – of het risico loopt om dit te worden – naast het praktische ongemak is het van het allergrootste belang dat u zich realiseert dat het afleggen van een verklaring verstrekkende gevolgen kan hebben voor u of voor uw klant.
Uiterlijk in 2017 moeten bedrijven en burgers hun zaken met de overheid op een eenvoudige, betrouwbare en veilige wijze digitaal kunnen afhandelen. Daarom heeft het kabinet in 2014 een Digicommissaris aangesteld om als tijdelijke overheidsbrede regisseur de besturing en financiering van de generieke digitale infrastructuur op orde te brengen. Wat verandert er in 2016-2017 voor accountants en andere intermediairs?
De betekenis van het begrip integriteit is cultuurbepaald en daarmee niet te gebruiken als handvat om eerlijkheid te bepalen. In Turkije heeft integriteit echt een heel andere betekenis dan in Nederland. Evenzo geldt dat in de relatie tot Polen, Zwitserland of Hongarije, om maar een paar landen te noemen, ondanks het feit dat dit landen zijn die niet bepaald ver van Nederland afliggen en daarmee deels cultuurtechnisch overeenkomen.
Deze bijdrage aan AccountantWeek.nl besteedt aandacht aan de rol van de accountant bij het bestuursverslag. Aanleiding hiervoor is, naast de recent gewijzigde wetgeving, de toegenomen belangstelling voor het bestuursverslag. Inhoudelijk gezien zijn bestuursverslagen regelmatig erg ‘mager’. De accountant kan en moet steeds meer doen moet als cliënten het bestuursverslag niet in overeenstemming met wet- en regelgeving opmaken.
Vacatiegelden zijn vergoedingen die bestuurders ontvangen voor de vervulling van hun functie. Daarbij kunt u bijvoorbeeld denken aan het voorbereiden en bijwonen van vergaderingen. In dit artikel wordt ingegaan op de situatie waarin vacatiegelden wel belast zijn met BTW en de situatie waarin vacatiegelden niet belast zijn met BTW. Daarnaast wordt er ingegaan op de vraag wat te doen indien vacatiegelden belast zijn met BTW/sprake is van ondernemerschap voor de BTW.
Op grond van artikel 47 AWR e.v. beschikt de inspecteur van de Belastingdienst over veel bevoegdheden om informatie te vergaren van c.q. over een belastingplichtige. Deze informatie slaat de inspecteur op in zijn systemen. Dat de inspecteur over veel informatie beschikt, weten ook andere (overheids)instanties. Zij kloppen dan ook gretig aan bij de inspecteur met het verzoek om afschrift of inzage te verstrekken van/in bepaalde informatie. De praktijk wijst uit dat de inspecteur maar wat graag gehoor geeft aan dergelijke verzoeken. Lang niet in alle gevallen kan en mag de inspecteur de door hem verzamelde informatie zonder meer delen met andere (overheids)instantie. Toch gebeurt dit met grote regelmaat. De andere (overheids)instantie beschikt daardoor over onrechtmatig verkregen bewijs dat niet mag worden gebruikt.
Wat zijn werkgeverslasten precies? Wat is het verschil tussen werkgeverslasten over het loon en over uitkeringen? Hoe hoog zijn ze en hoe kunnen werkgevers ze zelf berekenen? Een overzicht.
Per 1 juli 2011 is de informatiebeschikking opgenomen in artikel 52a Algemene Wet inzake Rijksbelastingen. Indien niet of niet volledig is voldaan aan de verplichting om informatie te verstrekken (artikel 47 AWR) kan de inspecteur een informatiebeschikking afgeven. [1] Inherent aan de invoering van een dergelijk nieuw instrument zijn de vragen en onduidelijkheden die ontstaan door –met name- ervaringen in de praktijk. Niet alle vragen zijn te beantwoorden aan de hand van de (gebrekkige) parlementaire geschiedenis dan wel is de parlementaire geschiedenis voor meerdere interpretaties vatbaar.
Na een lekkere frisse avondwandeling bij kerstlichtjes en de eerste knallende oudejaarsgeluiden weer verder met de voorbereiding van XBRLreports voor het maken van een digitale SBR-jaarrekening voor deponering bij de Kamer van Koophandel (KvK).
Het nieuwe jaar staat alweer bijna voor de deur. Op grond van de BTW-actualiteiten zoals die nu spelen is het van belang om met het volgende rekening te houden.
Wat is het toch mooi als een ondernemer tegenwoordig zijn droom kan waarmaken door middel van crowdfunding. Crowdfunding wordt steeds populairder en MKB-ondernemers ontdekken dat dit niet alleen een financieringsmiddel is maar ook een geweldige marketingtool. Zeker als je dat nog lokaal kunt doen: meer klanten en meer omzet. Wat wil je als ondernemer nog meer? Toch ziet de Autoriteit Financiële Markten (AFM) beren op de weg en komt nu met meer regeltjes.
Een bezoek van de FIOD kan mogelijk verstrekkende gevolgen hebben voor uw klant. Maar ook is niet uit te sluiten dat het ook voor u als dienstverlener gevolgen kan hebben. Hieronder treft u twaalf tips aan over hoe te handelen op het moment de FIOD ineens bij u op de stoep staat.
Advocaten die nog steeds uren maal tarief rekenen zijn om die reden niet altijd even populair. Aan het einde van de zaak valt het altijd duurder uit. Accountants werken met budgetten en dat lijkt een stuk helderder. Je spreekt de werkzaamheden af en de prijs die er voor staat, en klaar ben je. Was het maar zo simpel.
Bijna dagelijks merk ik in mijn praktijk hoe belangrijk het is dat accountants en advocaten goed samenwerken. In het belang van de klant. Dat geldt zeker bij een herstructurering. In veel gevallen komt het signaal dat 'er iets moet gebeuren' als eerste bij de accountant terecht en vaak is het dan al vijf voor twaalf. Van groot belang is dat dus in relatief korte tijd het juiste traject wordt uitgezet. Hierbij is het cruciaal dat de klant - de ondernemer - goed wordt begeleid en dat hij exact weet waar hij aan toe is. Want alleen dan is de kans op het gewenste eindresultaat, een succesvolle herstructurering, het grootst.
Een ondernemer heeft op grond van de wet te maken met een groot aantal financiële en administratieve verplichtingen. De kans bestaat dat de Belastingdienst op enig moment wil controleren of de ondernemer deze verplichtingen nakomt. De Belastingdienst kan dit onderzoek op meerdere manieren insteken, zoals bijvoorbeeld het houden van een boekenonderzoek, een bedrijfsbezoek aan de ondernemer brengen of een waarneming ter plaatse houden. Ook kan de Belastingdienst bij de ondernemer een controle instellen voor de belastingplicht van een derde. Tot slot laat de huidige praktijk zien dat de Belastingdienst druk bezig is met het controleren van de balanspost omzetbelasting van een ondernemer.
Deze week sluit de beroepstermijn tegen de voorgenomen uitwisseling van UBS-gegevens door de Zwitserse fiscus aan Nederland. Uitwisseling voor andere doeleinden dan belastingheffing is op dit moment nog niet mogelijk. Maar het is de vraag wat er gebeurt als de buitenlandse druk verder wordt opgevoerd.
In menig accountantskantoor gaat er een hoop tijd (kostbare tijd) verloren met het registreren, managen, analyseren, en rapporteren van gewerkte uren en het onderhanden werk. Hoe zinvol is dit nu eigenlijk? En wat zijn de consequenties waar u misschien nog geen rekening mee houdt?
AccountantWeek.nl informeert over zaken die voor accountants, medewerkers van MKB-accountantskantoren en hun klanten écht relevant zijn. Als lid ben je altijd op de hoogte van het laatste nieuws.
Kan ik je van dienst zijn met een toelichting of advies? Bel of mail gerust. Ik neem graag de tijd voor je.
AccountantWeek.nl is onderdeel van Sijthoff Media, dé partner voor (finance) professionals. Benut de vele advertentiemogelijkheden.
Daan Commandeur Partner Manager
0628068433 daancommandeur@sijthoffmedia.nl