Nieuwsberichten over SBR… je wordt er mee overladen de laatste tijd. De verplichtstelling voor de KvK was denk ik de voornaamste aanjager. De stimuleringsmaatregelen van de banken een goede tweede. Allerlei meningen kwamen voorbij. Ik heb zelfs gelezen dat SBR slecht zou zijn voor de gezondheid. Al bleek dat later om SBR rubbergranulaat te gaan. Dat vind je alleen op kunstgrasvelden, geen zorgen dus.
‘In de vastgoedmarkt bestaat al langere tijd behoefte aan een snellere en betere uitwisseling van data. De vastgoedtaxonomie die SBR Banken eind 2016 ontwikkelde, komt aan deze behoefte tegemoet. Waarom? Omdat banken hun klanten hiermee veel beter kunnen bedienen.'
Om faillissementsfraude te bestrijden krijgt de curator in de nieuwe wetgeving meer taken toebedeeld. In het parlement bestaat discussie over de mate waarin een failliet maar bijvoorbeeld ook zijn adviseur moet meewerken op het moment een curator om informatie vraagt. Wat doet u (in elk geval zo lang de wetgever er nog niet over uit is)?
Je cliënt heeft je nodig. Ik zal je vertellen over een eigen ervaring. Jaren geleden, voordat ik bij PinkWeb werkte, ging een van mijn klanten failliet. Ik schrok, want ik had dit niet zien aankomen. Het was een financieel gezond en groeiend bedrijf. Wel met een relatief klein klantenbestand. Later bleek dat deze afhankelijkheid van een beperkt aantal klanten de situatie heeft veroorzaakt.
In het verleden werd gezegd dat elke ondernemer eens in de 5 jaar te maken kreeg met een controle van de Belastingdienst. Door allerlei ontwikkelingen binnen de Belastingdienst is die tijdsfrequentie afgenomen. Inmiddels is het zo dat in de praktijk wordt gezegd dat een ondernemer meestal één keer in zijn ondernemerscarrière wordt geconfronteerd met een controle. Hoewel de frequentie dus afneemt, worden de perikelen die verbonden zijn aan een controle wel steeds groter. De reden daarvoor: niet alleen de belastingplichtige doet aan grensverkenning, ook de Belastingdienst experimenteert met wat toelaatbaar is.
Accountant zijn en Life Long Learning (LLL) lijken twee zijden van dezelfde medaille te zijn. Het accountantsberoep is inhoudelijk en wat betreft benodigde vaardigheden een zeer veelzijdig beroep, sommigen noemen het zelfs het mooiste beroep. Tegelijk zie ik bij accountantskantoren dat er soms een bepaalde vermoeidheid zichtbaar is. Inspecties en reviews van toezichthouders en overige toetsers resulteren in een forse lijst van bevindingen, die naar aard nauwelijks afwijken van voorgaande reviews. En dat is soms best om een beetje moedeloos van te worden, nog afgezien van de angstcultuur die je op sommige kantoren tegenkomt vanwege de gevolgen van reviewbevindingen voor individuele accountants. Onder veel accountants is hierdoor een zeker negativisme ontstaan.
Op 15 februari 2017 heeft het Hof van Justitie EU (HvJ) prejudiciële vragen van de Hoge Raad beantwoord inhoudende dat de standstillbepaling van artikel 64 VWEU van toepassing is op de Nederlandse verlengde navorderingstermijn voor buitenlandsituaties.
“Mijn accountant is alleen maar met zijn eigen dossiers bezig”, verzuchtte Fred. “Ik spreek hem bijna niet. Als hij mij belt, heeft hij een kleine opmerking over de werkkostenregeling, maar al snel gaat het over alle regels die hem beperken in zijn werk.”
Ruim twee miljoen mensen keken afgelopen zaterdag naar ‘Wie is de Mol?’. Echte fans, ook wel Molloten genoemd, hebben aan de afkorting WIDM genoeg om te weten waar het over gaat. Zelf kijk ik ook graag naar het programma, waarin (semi)-bekende Nederlanders in een mooi land opdrachten moeten uitvoeren om geld te verdienen. Eén van hen probeert juist te voorkomen dat de opdrachten slagen, zodat er geen geld verdiend wordt. Hij of zij is de Mol. Wekelijks valt er een kandidaat af: degene die de ‘wie-is-de-mol-test’ het minst goed heeft ingevuld.
In btw-land is al lange tijd bekend dat belasting kan worden nageheven als de belastingplichtige ‘wist of behoorde te weten’ dat hij deel uitmaakte van een keten van leveringen waarin fraude wordt gepleegd. Dat deze systeemvreemde en buitenwettelijke heffing bestraffend uitwerkt en zodoende problematisch is in het licht van beginselen als ‘geen straf zonder wet’, voelt menigeen op zijn klompen aan. In zijn arrest in de zaak Stehcemp van 22 oktober 2015 (post-Italmoda) spreekt (ook) het Hof van Justitie EU (niet voor het eerst) van bestraffing.
De zoektocht naar personeel is weer in alle hevigheid gaande. Neem bijvoorbeeld eens een kijkje in een doorsnee winkelstraat en je zult zien dat veel retailers A4’tjes hebben hangen waarop ze aangeven nieuwe medewerkers te zoeken. Het CBS kwam recentelijk nog met de mededeling dat de werkloosheid afgelopen jaar het sterkst is gedaald in 10 jaar. Daarbij wordt de accountancy branche eigenlijk nooit als voorbeeld gebruikt als een sector met grote schaarste. Onterecht!
Als onderneming heb je investeringsplannen. En voor goede plannen is altijd een financiering te organiseren. Vaak hoor ik dat zo’n financieringstraject bij een huisbankier wel heel lang duurt. Maanden zelfs.
In zijn Kamerbrief over de aanpak van belastingontduiking van 17 januari 2017 schrijft Wiebes dat hij het voornemen heeft om de inkeerregeling af te schaffen. Wat zijn plannen precies zijn wordt nog niet duidelijk, hij kondigt aan 'nog dit jaar' met een voorstel ter consultatie aan te bieden. Als we ervan uit moeten gaan dat de inkeerregeling inderdaad volledig verdwijnt, wat zijn dan de gevolgen voor belastingplichtigen die nog rondlopen met een fiscaal onbekend vermogen?
Eind vorig jaar heb ik zelf de training Educatief presenteren gevolgd bij V&A. Deze training was niet gericht op de (bij)scholing van inhoudelijke kennis die wij als accountants bezitten of behoren te bezitten. Deze training was puur gericht op hoe je als spreker je publiek kunt bereiken (presentatievaardigheden) en je kennis overbrengt (didactische vaardigheden).
Zoals altijd belde Henk mij op omdat hij een brief van zijn bank had ontvangen. Over 2 weken vervalt er een renteperiode van een van zijn zakelijke leningen, dus “Frank, wat moet ik gaan doen?”
De aanpak van belastingfraude is maatschappelijk een ‘hot topic’ en rechtvaardigt (kennelijk) vergaande aanvullende maatregelen.
Hoe haal ik nieuwe klanten binnen? Als je deze vraag 10 jaar geleden stelde aan menig kantoor, dan kreeg je steevast te horen: ‘ze komen vanzelf. Al hele generaties ondernemers zijn klant van ons. We adverteren op borden langs de sportvelden, in lokale krantjes en hebben een actieve rol in het lokale verenigingsleven. Ondernemers in onze regio komen als vanzelfsprekend bij ons. Om het vinden van nieuwe klanten maken wij ons niet druk’. Anno 2017 is de wind iets gedraaid. Hoe zorg je dat ondernemers jou blijven vinden?
‘Een tegenstander niet wijzer maken dan die al is, gaat ook op in het fiscale strafrecht. Gebruik maken van het zwijgrecht kan een onderdeel zijn van een processtrategie, zolang u zich bewust bent van de risico’s die aan het beroep op het zwijgrecht kleven.’
Als accountantskantoor spant u zich dagelijks in om uw cliënten optimaal bij hun activiteiten te ondersteunen. Naast administratieve en fiscale dienstverlening kunnen ze bij u terecht voor advies. Met het aanbrengen van de juiste focus in hun processen krijgen uw cliënten grip op hun business en kunnen zij nog succesvoller opereren. Maar hoe zit het met de grip op uw eigen kantoor, op uw interne processen? Hoe krijgt u meer controle, rust en rendement?
Elke organisatie heeft er mee te maken: de al dan niet vergaande digitalisering. Een ieder onderzoekt de mogelijkheden om er optimaal gebruik van te maken, door digitalisering kun je jezelf immers onderscheiden van de concurrentie. Er wordt ook vaak gesteld dat organisaties die niet op de digitalisering zijn voorbereid, gedoemd zijn langzaam uit de markt te verdwijnen.
Waarvan krijgen accountants de blues, zo in januari van dit nieuwe jaar? ‘Blue Monday’, de meest deprimerende dag van het jaar, nadert met rasse schreden. Eén rode (of blauwe) draad viel wel te herkennen in de antwoorden die ik vaak krijg: ‘’Het vinden van nieuwe collega’s.’’ Nee, dat valt niet mee tegenwoordig. En ja, de blues zijn buiten de deur te houden. Bijvoorbeeld door de zoektocht naar de nieuwe collega gestructureerd en in drie stappen aan te pakken.
SBR is te vergelijken met een levend organisme, dat zich continu verder ontwikkelt. Dit geldt ook voor de taxonomieën die het FRC (Financiële Rapportages Coöperatief) uitbrengt. Op dit moment kent het FRC er twee; de Vastgoedtaxonomie en de Bankentaxonomie. Welke ontwikkelingen op rapportagegebied zien we nu en welke komen er dit jaar en in 2018 op ons af?
Veel MKB-accountantskantoren kijken met een zekere afgunst naar hoe de Big4 erin slagen een groot deel van het jonge talent aan zich te binden. De oorzaak? Een uitgekiende recruitmentstrategie die al begint op de universiteit of hogeschool: campusrecruitment. Bootje varen, business cases in andere Europese steden of Inhouse activiteiten. Reken maar dat het werkt!
De Fiscale Oudedagsreserve (FOR), een instrument dat u waarschijnlijk wel kent. Bedoeld voor winstgenieters (in fiscale terminologie: winst uit onderneming), waarbij een percentage van de winst mag worden gedoteerd aan een fiscale reserve (de FOR). De FOR is een vorm van pensioenvoorziening; een alternatief voor bijvoorbeeld een lijfrente- of pensioenspaarproduct. Er zijn maxima en regels van toepassing waarbinnen geopereerd moet worden om aan de voorwaarden voor de FOR te voldoen.
Eerder (8 april 2016) schreef mijn collega Niels van Nieuw Amerongen in een blog over de fameuze 53 maatregelen en maakte hij de vergelijking met de Deltawerken. Het besluit om de Deltawerken te maken, kwam voort uit een morele opdracht tot goed bestuur van ons mooie land. En alhoewel de Deltawerken geen volledige zekerheid bieden, voelen wij ons (of spreek ik voor mijzelf?) heel veilig, wetende dat de Deltawerken effectief zijn.
Het eerste belang van iedere ondernemer, van ieder MKB-accountantskantoor is vanzelfsprekend zijn eigen individuele belang: het streven om zijn eigen doelen te realiseren. Hierbij houdt hij rekening met omgevingsfactoren en maakt hij strategische keuzes over klantsegmenten of over waardeproposities, over uitbreiding of aanpassing van activiteiten, over personeelszaken, over ict-vraagstukken of over kwaliteitsbeleid en kwaliteitsbeheersingssystemen.
Wetgeving is niet altijd voor een ieder even eenvoudig te begrijpen. Fiscale wet- en regelgeving al helemaal niet. Wat fiscaal 'juist' is, is bovendien niet altijd eenduidig: er zijn meerdere wegen die naar Rome (lees in dit geval: een correcte aangifte) leiden. Een ieder heeft de vrijheid om zijn aangifte op de voor hem of haar zo voordelig mogelijke wijze te doen.
In een aantal pragmatische blogs geef ik mijn visie op het kantoor van de toekomst. Dit maal leg ik uit waarom online samenwerken past bij het kantoor van de toekomst en hoe je dit eenvoudig voor je kantoor kan realiseren.
Om een goed geluid uit je radio te krijgen, is het belangrijk dat je op de juiste frequentie afstemt. Doe je dit niet, dan hoor je geruis. Ik krijg nogal eens de indruk dat veel accountants het leuk vinden om naar geruis uit de radio te luisteren. Of beter gezegd: veel accountants weten de frequentieknop niet goed te bedienen. Bij het uitvoeren van kwaliteitsbeoordelingen kom ik regelmatig een vorm van geruis tegen in controledossiers. Dit geruis ontstaat door de frequentie waarmee een beheersingsmaatregel wordt uitgevoerd op een onjuiste wijze wordt geïnterpreteerd bij het toetsen van die beheersingsmaatregel. Doordat geruis behoorlijk storend is (letterlijk), zal ik in dit blog uitleggen wat ik in dit geval precies bedoel met ‘geruis’ en een voorstel uitwerken hoe dit te voorkomen.
De arbeidsmarkt binnen de accountancy is overspannen. In het voorjaar van 2015 is er kort sprake geweest van een gezonde balans tussen vraag en aanbod, maar daarna is het steeds beroerder geworden. De aantrekkende economie versterkt bovendien de vraag naar accountants, waardoor de markt in zijn geheel juist veel groeipotentieel heeft. Alleen is het lastig dat potentieel ook daadwerkelijk te realiseren zonder geschikt personeel. En dat levert toch een gekke situatie op; de klanten liggen bijna op de stoep en toch gaat de deur van het accountantskantoor slechts mondjesmaat open. Uiteraard chargeer ik enigszins, maar de situatie is hoe dan ook penibel.
Directeuren van de mkb-kantoren die ik spreek weten het al lang. Hun collega’s trouwens ook: Het is belangrijk dat ze strategisch sparringpartner van hun klanten zijn. Meerwaarde bieden. Helpen vooruit te kijken in plaats van alleen terug. Tegelijk spreek ik bijna wekelijks eenzelfde directeur die zich vertwijfeld afvraagt hoe hij zijn collega’s ‘zo gek krijgt’ om achter de PC vandaan en aan de koffietafel bij de klant te krijgen. Is het onwil, onkunde, of een combinatie van die twee?
In een aantal blogs zal ik mijn visie op het kantoor van de toekomst geven. Dit maal leg ik uit waarom tijd investeren in collega kantooreigenaren belangrijk is.
Fraude is een onderwerp dat zich bij uitstek laat lenen voor associatief denken. Zo zul je bij het lezen van de titel van dit blog al je gedachten hebben. Oh, Oh… klinkt als verbazing, ach en wee, en sommigen denken wellicht aan stemmingmakerij, al dan niet via de media, en iets met een plaats in Griekenland. En Fraudo …, lijkt op een spelfout, lijkt op rijmelarij (ter gelegenheid van Sinterklaas misschien …), heeft het iets met fraude te maken…(geprimed door het eerste woord van dit blog)?
Mag de inspecteur burgerlijk ongehoorzaam zijn? Het antwoord op die vraag kan natuurlijk met een simpel ja of nee gegeven worden. Maar in de praktijk ligt het antwoord meestal genuanceerder. De vraag waarom ik nu hierover nadenk is eveneens simpel te beantwoorden.
De accountantsdag 2016. Altijd weer een dag die een leuk uitje vormt tussen de dagelijkse beslommeringen door. Weer veel (oude) bekenden tegenkomen en een programma met de nodige verrassingen.
In een aantal blogs zal ik mijn visie op het kantoor van de toekomst geven. Dit maal leg ik uit waarom ieder kantoor moet inzetten op een goed functionerende ICT-straat.
AccountantWeek.nl informeert over zaken die voor accountants, medewerkers van MKB-accountantskantoren en hun klanten écht relevant zijn. Als lid ben je altijd op de hoogte van het laatste nieuws.
Kan ik je van dienst zijn met een toelichting of advies? Bel of mail gerust. Ik neem graag de tijd voor je.
AccountantWeek.nl is onderdeel van Sijthoff Media, dé partner voor (finance) professionals. Benut de vele advertentiemogelijkheden.
Daan Commandeur Partner Manager
0628068433 daancommandeur@sijthoffmedia.nl