In een aantal blogs zal ik mijn visie op het kantoor van de toekomst geven. Dit maal leg ik uit dat het durven sparren met collega kantooreigenaren jouw kantoor toekomstbestendig maakt.
‘’Offertes? Die schrijven we eigenlijk nooit echt. Hooguit een A4 met onze werkzaamheden en een prijsopgave. De klant wil bondigheid.’’ Het is een antwoord dat ik regelmatig krijg van accountants als ik vraag naar hun klantcontactmomenten. Vooropgesteld: Als je een nieuwe klant kunt binnen halen zonder offerte, is dat uiteraard goed nieuws. Maar in de huidige markt zijn offertes vaak wel nodig. De concurrentie is groot en tarieven staan steeds verder onder druk door digitalisering. Daarom mag aan de kwaliteit van offertes wel wat meer aandacht besteed worden.
Met de komst van de Vierde Europese Anti-witwasrichtlijn zijn EU-staten (en dus ook Nederland) verplicht uiterlijk 26 juli 2017 een register in te voeren waarin de uiteindelijk belanghebbenden van ondernemingen (UBO’s, afkorting van Ultimate Benificial Owner) worden ingeschreven.
Zomerreces of niet, in subsidieland staat de motor nagenoeg nooit stil. Dus ook het introduceren van nieuwe (subsidie)regelingen gaat gewoon door. Regelingen gericht op innovatie, milieu, onderwijs, zorg en welzijn. Op nationaal, provinciaal, regionaal en Europees niveau. De overheden zitten niet stil.
Wat is nu eigenlijk subsidie? Op Wikipedia wordt subsidie omschreven als een tijdelijke bijdrage van de overheid of een niet-commerciële organisatie ten behoeve van het starten van een activiteit waarvan het economische belang niet direct voor de hand ligt. Het woord ‘subsidie’ komt van het woord subsidium uit het Latijn, wat zoveel betekent als ‘ondersteuning’, ‘hulp’ of ‘bijstand’.
Samenwerkende mkb’ers met een R&D-project kunnen tot en met 7 september nog MIT-subsidie aanvragen, goed voor een subsidiebijdrage tot € 200.000. De regeling Mkb Innovatiestimulering Regio & Topsectoren (MIT) is al jaren een populaire subsidie. Honderden samenwerkende bedrijven hebben er met succes gebruik van gemaakt. Maar voor een veelvoud daarvan mislukte de deelname aan het programma. Zij konden fluiten naar hun centen. De mooie innovatie ligt misschien nog steeds op de plank. Wellicht heeft u ook ooit een aanvraag ingediend, en werd deze afgewezen. Geef niet op, een herkansing is in veel gevallen de moeite waard!
De bestrijding van btw-fraude staat hoog op de agenda van de lidstaten van de Europese Unie. Geschat wordt dat de jaarlijkse schade van btw-fraude binnen de Europese Unie € 50 miljard bedraagt. De bewijslast dat (1) sprake is van fraude en (2) de ondernemer dit wist of had moeten weten rust op de inspecteur.
In de media is de laatste tijd veel te lezen over de toekomst van administratie- en accountantskantoren. Steeds vaker wordt er gesproken over een advieskantoor in combinatie met de accountant van de toekomst. De toekomst zit in het adviseren.
Economic Board Utrecht (EBU) is op zoek naar marktpartijen met oplossingen voor afval dat in kantoren wordt geproduceerd. Afvalverwerking is voor kantooreigenaren op dit moment nog een kostenpost, maar met slimme ideeën kan dit afval juist geld gaan opleveren, zo denkt EBU. Daarom komt de organisatie met de open oproep ‘Kantoren als Grondstoffendepot’. In het kader van dit initiatief is men op zoek naar marktpartijen die in vernieuwende samenwerkingsverbanden de schoonmaak- en afvalketen slimmer in kunnen richten en afval hoogwaardig kunnen verwerken.
Op basis van de regelgeving voor samenstellingsopdrachten (Standaard 4410) is een splitsing te maken tussen administratieve dienstverlening (ADV) en samenstellingsopdrachten. Deze splitsing biedt kansen voor accountantskantoren.
Na de Derivatencommissie is er nu de Geschillencommissie. Waarom? Omdat de Derivatencommissie ook “bij de neus is genomen door de banken”.
Een pro-actieve, communicatief sterke, klantgerichte, analytische assistent-accountant. Welk kantoor zoekt die niét? Op de website van bijna ieder kantoor lijkt wel een vacaturetekst te vinden. Het is oud nieuws dat er stevig wordt gejaagd op talent in de accountancy sector. Helpen vacatureteksten daarbij? Ja en nee.
Op 1 januari 2017 zijn in werking getreden de Nadere Voorschriften Kwaliteitssystemen, of te wel NVKS. Deze moeten uiterlijk met ingang van 1 januari 2018 worden toegepast.
Eerder al gingen we in op het steeds groter wordende probleem van de enorme hoeveelheid fondsen gericht op het verstrekken van (alternatieve) financiering. Seed capital, business angels en ander investeringskapitaal, het aantal fondsen actief in deze markt is niet meer te overzien.
Gaat ze het nu weer over adviseren hebben? Misschien dacht u dat toen u dit las. Het wordt al bijna een afgezaagd onderwerp en ‘advieskantoor’ en ‘accountant van de toekomst’ lijken zo langzamerhand holle begrippen. Betekent het dat de transitie voltooid is? Dat kantoren inmiddels een nieuwe weg hebben gevonden in het creëren van meerwaarde voor de klant? Daar lijkt het niet op.
Als een frauderende vennootschap tegen de lamp loopt, kan deze rechtspersoon strafrechtelijk worden vervolgd. Echter kunnen ook degenen die achter de schermen aan de touwtjes trokken voor de malversaties van de rechtspersoon strafrechtelijk aansprakelijk worden gehouden. De wetgever heeft het openbaar ministerie de keuze gegeven wie strafrechtelijk te vervolgen. Uitdrukkelijk kan ook de vennootschap samen met de feitelijk leidinggevende(n) worden vervolgd. Maar welk nut wordt gediend op het moment dat een frauderende rechtspersoon door één persoon wordt bestuurd die tevens volledig aandeelhouder is, en beide worden vervolgd? Wat kan door de verdediging worden aangevoerd in dit soort gevallen?
De omzetbelasting beoogt het verbruik van goederen en diensten door de consument te belasten. Bij ondernemers hoort geen btw te drukken. De omzetbelasting moet de ondernemers dan ook zo min mogelijk ‘hinder’ geven.
De op 1 juli 2017 in werking getreden Wet Versterking positie curator brengt zware verplichtingen met zich mee voor bestuurders, commissarissen, feitelijk leidinggevenden en zelfs accountants van een failliete onderneming. Wie niet (voldoende) meewerkt of kan meewerken aan informatieverzoeken van de curator, loopt risico op een bestuursverbod en strafrechtelijke vervolging. Wat te doen?
De scheiding tussen subsidie en financiering wordt toenemend diffuus. De verwachting is dat in de toekomst subsidies grotendeels een financierend karakter krijgen. Gesprekken met uitvoerders binnen de overheid bevestigen dat. In de bestaande subsidieprogramma’s wordt ook steeds nadrukkelijker om een doortimmerde business case en financiële verantwoording gevraagd. Dit vereist bredere kennis. De aanvrager moet, naast inhoudelijke technische- en projectkennis, ook diepgaande kennis van bedrijfseconomische factoren hebben.
Ondernemers die investeren in hun bedrijfspand of (productie)proces hebben vaak recht op belastingvoordeel via de Energie Investeringsaftrek (EIA) of Milieu Investeringsaftrek (MIA). Dit omdat anno 2017 veel investeringen energievriendelijk of duurzaam zijn en dus in aanmerking komen voor ‘subsidie’. Toch maken ondernemers lang niet altijd aanspraak op de miljoenen die de overheid voor dergelijke investeringen heeft gereserveerd. Vanwege gebrek aan kennis van de mogelijkheden, of omdat het geen prioriteit heeft.
In een aantal blogs zal ik mijn visie op het kantoor van de toekomst geven. Dit maal leg ik uit hoe een accountantskantoor ook in de toekomst loyale klanten blijft houden.
Tienduizenden bedrijven per jaar benutten de populaire innovatiesubsidie WBSO. Zij verlagen met het belastingvoordeel, dat zij krijgen via de WBSO, de loonkosten van R&D-medewerkers en de investeringskosten voor onder meer onderzoeksapparatuur en materialen voor prototypes. Het voordeel kan oplopen van duizenden tot tienduizenden euro’s per jaar. En voor het indienen van een WBSO-aanvraag heeft u geen intermediair nodig, zo propageert ook de overheid. Dat kunt u gewoon zelf. Toch?
Een WBSO-aanvraag opstellen lijkt simpel. Je omschrijft het project en richt je daarbij op de technische vernieuwing binnen dat project. Maar laten we eens een stap terug doen met de vraag wat het project precies is.
Vrijdag 30 juni jl. heeft de Hoge Raad een belangrijke uitspraak gedaan over de billijke vergoeding. Anders dan eerst werd gedacht, mogen óók de gevolgen van het ontslag voor de werknemer worden meegenomen.
Wanneer u googlet op investeringskapitaal vliegen de seed fondsen en business angels u om de oren. Het is één jungle van geldpotjes voor investeringen en innovatie. En er komen er steeds meer bij. Deze week werd er zelfs een regeling gelanceerd die het oprichten van nog meer nieuwe seed fondsen stimuleert. Weet u waar u al die potjes met geld kunt vinden? Of bent u het spoor totaal bijster? Gelukkig zijn er initiatieven die orde in de chaos scheppen en u en uw project linken aan de juiste investeerder. Benieuwd naar een goed voorbeeld hiervan?
De positie van de belastingadviseur is hoe langer hoe minder te benijden. De belastingadviseur beschikt in principe over een (informeel) verschoningsrecht. Aan die stoelpoten wordt driftig gezaagd. De Europese Commissie is van mening dat als een advies voldoet aan een aantal ‘hallmarks’ het adviesbinnen 5 dagen nadat de structuur ‘beschikbaar is voor implementatie’, moet worden gemeld. Wat er na die 5 dagen gebeurt, is een raadsel, althans wat nu bekend is, is dat het advies wordt doorgestuurd naar de belastingautoriteiten van ‘deelnemende’ landen. Maar wat wil de Belastingdienst met al deze data gaan doen?
Op 22 juni heeft het Hof van Justitie uitspraak gedaan in de Estro-zaak en volgt de conclusie van de Advocaat-generaal (A-G). Het Hof van Justitie is kort en duidelijk in haar oordeel.
Komt u dit als accountant ook tegen: ondernemers die hun eigen onderneming hebben verkocht en geïnteresseerd zijn in het investeren in een andere onderneming. Maar ook (ex-)ondernemers die niet specifiek deze wens hebben maar altijd wel eens gevraagd worden om een collega ondernemer te helpen met een investering?
Crowdfunding, een doelkapitaal bij elkaar brengen via een aantal kleine financiers door donaties, leningen of aandelenkapitaal, kreeg vorig jaar extra aandacht van het Landelijk Bureau Bibob (LBB). Niet omdat daar een grote malafide business in zit, maar vanuit een technische insteek. Crowdfunding wordt steeds vaker als financieringsvorm gezien, waardoor het ook belangrijk wordt te weten waar al dat geld vandaan komt. Wie zijn de financiers?
Het zat er al een tijdje aan te komen, maar begin deze maand is dan de knoop doorgehakt: het Openbaar Ministerie eist een celstraf tegen directeur George J. van taxibedrijf Prestige GreenCab wegens subsidiefraude. Het gaat om een flink subsidiebedrag van € 1,6 miljoen dat het bedrijf in 2011 ontving voor een proef met elektrisch taxivervoer in de regio Utrecht. De subsidie werd destijds verstrekt op basis van het ‘Subsidieprogramma Proeftuinen duurzame mobiliteit: hybride en elektrisch rijden’, dat liep van medio 2009 tot eind 2010.
Een toetsing van dossiers door de toezichthouder (AFM, NBA, SRA, BFT) betekent doorgaans een cruciaal moment voor u en uw organisatie: er hangt veel van af. In het gunstigste geval betekent het dat de komende jaren geen diepgaande toetsingen zullen plaatsvinden.
Digitalisering is in volle gang en steeds meer sectoren doen eraan mee. Meegaan is eerder noodzaak, dan optie. Zonder moderne bedrijfstechnologie is er ook voor accountantskantoren geen toekomst. Wie de digitale overstap niet omarmt, zal achterblijven.
Op 31 maart 2017 is het concept wetsvoorstel tot invoering van het zogenoemde UBO-register ter consulatie voorgelegd. Het wetsvoorstel voorziet in registratie van uiteindelijk belanghebbenden van ondernemingen (ultimate beneficial owners oftewel UBO’s) in een centraal register. Het UBO-register vloeit voert uit de vierde Europese anti-witwasrichtlijn ter voorkoming van misbruik van het financiële stelsel. Daarmee wordt beoogd om witwassen, terrorismefinanciering en gerelateerde delicten zoals fraude en corruptie tegen te gaan.
Onlangs heeft de Hoge Raad een belangrijk arrest gewezen over btw-correctie privégebruik auto (PGA). Het betreft een langlopende procedure waarin een groot aantal bezwaren is ingediend naar aanleiding van de vanaf 1 juli 2011 van toepassing zijnde regels op dit terrein. Als reactie op dit arrest heeft de belastingdienst een zogenaamde collectieve uitspraak op de massaal ingediende bezwaarschriften gedaan. In dat kader heeft zij tevens degenen die de afgelopen jaren tijdig bezwaar tegen de correctie PGA hebben aangegeven, de mogelijkheid geboden om vóór 15 juli 2017 gegevens te verstrekken, om het recht op teruggaaf van btw aannemelijk te maken.
In een arrest van 2 juni 2017 heeft de Hoge Raad nader geduid wanneer het opleggen van aanslagen na op niets uitgelopen strafrechtelijk onderzoek, schending van de onschuldpresumptie oplevert. De Hoge Raad overwoog: “Dit zal zich onder meer kunnen voordoen als het sepot een zogenoemd technisch sepot is, inhoudend dat niet (verder) wordt vervolgd op de grond dat onvoldoende bewijs aanwezig is.”
Het is Cash Software gelukt om als eerste leverancier van bedrijfssoftware in Nederland de cirkel qua automatisch boekhouden helemaal rond te krijgen.
AccountantWeek.nl informeert over zaken die voor accountants, medewerkers van MKB-accountantskantoren en hun klanten écht relevant zijn. Als lid ben je altijd op de hoogte van het laatste nieuws.
Kan ik je van dienst zijn met een toelichting of advies? Bel of mail gerust. Ik neem graag de tijd voor je.
AccountantWeek.nl is onderdeel van Sijthoff Media, dé partner voor (finance) professionals. Benut de vele advertentiemogelijkheden.
Daan Commandeur Partner Manager
0628068433 daancommandeur@sijthoffmedia.nl