Zonder lockdown leeft de detailhandel sterk op

Goede tijden voor elektronica en witgoed, niet voor kleding en schoenen.

De Nederlandse detailhandel heeft in november, de maand voor de gedwongen winkelsluitingen vanwege het coronavirus, bijna 10 procent meer omgezet dan een jaar eerder. Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) liepen vooral de verkopen van consumentenelektronica en witgoed flink op.

De forse stijging staat niet op zichzelf. In voorgaande maanden werd ook al beduidend meer omgezet. De laatste keer dat de winkelverkopen daalden was in april tijdens de eerste lockdown.

Ook winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren behaalden vorige maand een forse omzetgroei. Met winkels in voedingsmiddelen ging het eveneens goed. Supermarkten konden ruim 5 procent aan extra opbrengsten bijschrijven. En de omzettoename van de speciaalzaken lag met bijna 10 procent voor zevende maand op rij ruim boven de 5 procent.

Webwinkels deden ook weer goede zaken. Hun omzet kwam bijna 44 procent hoger uit. Wat opviel is dat ook de onlineomzet van winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is fors toenam, met meer dan 72 procent. Sinds het CBS een aantal jaar geleden met de publicatie van de internetverkopen begon is de groei alleen in april 2020 hoger geweest.

Niet alle winkels profiteerden van de trend. Na een kleine opleving in het tweede kwartaal kampten kledingwinkels en winkels in schoenen en lederwaren in november voor de tweede opeenvolgende maand met sterke omzetverliezen.

Het statistiekbureau heeft de omzetcijfers gecorrigeerd voor de samenstelling van koopdagen in november. Op sommige dagen van de week wordt meer verkocht dan op andere dagen. Zonder deze correctie was de omzet van de detailhandel 5,4 procent hoger dan in november 2019.

(ANP)