Een merk registreren, hoe doet u dat?
Lees ook:
– 5 redenen waarom u uw klant op het belang van merkregistratie moet wijzen
– Zo kiest uw klant een goede (merk)naam
– Waar moet een Benelux merk aan voldoen? Zo zorg je voor acceptatie in het BOIP merkenregister.
Ok, u weet inmiddels dat het belangrijk is om een merk te registreren. U weet aan welke voorwaarden een Benelux merk moet voldoen. Nu wilt u daadwerkelijk een Benelux merk gaan registreren. Hoe doet u dat?
Beginnen
U gaat naar onze website www.boip.int en vraagt een My BOIP account aan. Let op: de gegevens die u in uw account invult komen ook op uw aanvragen. U kunt aangeven dat u aanvragen voor uzelf gaat indienen. In dat geval worden uw gegevens automatisch als aanvrager ingevuld wanneer u een (merk)aanvraag indient. Geeft u aan dat u aanvragen voor anderen gaat doen, dan worden uw gegevens automatisch ingevuld als gemachtigde (vertegenwoordiger).
Wanneer uw account geactiveerd is, logt u in. Klik op `Merk registreren`; u komt dan in de omgeving waar u het merk gaat aanvragen. Kies in welke taal u de aanvraag wilt doen (Nederlands, Frans of Engels).
Stap 1: het merk
Voer de gegevens van uw merk in. Welk type merk wilt u registreren? De meest voorkomende types zijn:
– Woordmerken – bijvoorbeeld:
NIKE
– Beeldmerken – bijvoorbeeld:
– Beeldmerken met woordelementen – bijvoorbeeld:
Wat u indient bepaalt wat u beschermt. Gaat u bijvoorbeeld voor een woordmerk? Dan vraagt u bescherming voor de naam zelf, ongeacht de opmaak. Kiest u voor een beeldmerk met woordelementen? Dan vraagt u bescherming voor het logo in zijn geheel: de naam, beeldelementen en opmaak tellen dus allemaal mee. En let er dus op dat dat wat u indient, ook moet voldoen aan de voorwaarden voor merken. Het merk moet dus o.a. onderscheidend zijn en niet beschrijvend. Voer dan het merk in: bij een woordmerk is dat dus de naam die u wilt beschermen.
Stap 2: De producten en diensten
In deze stap moet u uw producten en diensten gaan toevoegen (waarvoor u het monopolie wilt). Alle producten en diensten zijn onderverdeeld in 45 categorieën (of: klassen). Uw producten en diensten kunt u het beste toevoegen via de zoekfunctie. Via deze optie komt u in de database van producten en diensten, deze is gebaseerd op een database beheerd door EUIPO (onze zusterorganisatie voor de EU). Verkoopt u bijvoorbeeld kleding? Zoek dan op 'kleding' en selecteer de gewenste term. U ziet gelijk onder welke klasse deze term valt.
Algemeen geldt dat u beter voor een algemene term kunt kiezen, bijvoorbeeld ‘kleding’ in plaats van een opsomming van alle mogelijke kledingstukken. Goed om te weten is dat het aantal klassen bepalend is voor wat u betaalt. Voor het basistarief van EUR 244,- krijgt u één klasse. Vallen uw producten en diensten onder verschillende klassen? Dan geldt er een toeslag, afhankelijk van hoeveel extra klassen er van toepassing zijn. Belangrijk is verder dat u later geen producten en diensten mag toevoegen (beperken mag wel).
Stap 3: Claims
Claims zijn bepaalde bijzonderheden met betrekking tot de merkaanvraag. U kunt bijvoorbeeld aangeven dat het gaat om een spoedaanvraag. Bij een spoedaanvraag krijgt u onder voorbehoud aan het begin van de procedure een registratienummer. De procedure voor de inhoudelijke toetsing moet daarna doorlopen worden. Een spoedregistratie wordt na toekenning van het registratienummer dus op dezelfde wijze behandeld als een normale aanvraag. Spoedaanvragen kunnen bijvoorbeeld nodig zijn wanneer u een registratienummer nodig heeft bij conflict voor een rechtbank.
Verder kunt u hier aangeven dat u een certificeringsmerk of collectief merk wilt indienen. Certificeringsmerken zijn keurmerken die aangeven dat de houder garandeert dat de producten of diensten aan bepaalde kenmerken voldoen. Zoals dit merk:
Collectieve merken zijn merken die gebruikt worden door de leden van een bepaalde vereniging, onder bepaalde voorwaarden. Een voorbeeld is het volgende merk:
Voor zowel certificeringsmerken als collectieve merken moet een reglement toegevoegd worden. Goed om te weten: voor spoedaanvragen en collectieve of certificeringsmerken geldt een toeslag.
Heeft u maximaal zes maanden geleden een aanvraag gedaan voor precies hetzelfde merk in een land buiten de Benelux? Dan kunt u de depotdatum van uw eerdere aanvraag gebruiken voor uw nieuwe aanvraag. Dit heet `recht van voorrang´ en ook dat kunt u in deze stap aangeven.
Stap 4 en 5: Uw gegevens en samenvatting
In stap 4 staan de gegevens van de deposant (de rechthebbende op het merk) en een eventuele gemachtigde. Wanneer u voor uzelf aanvragen indient, zijn uw gegevens als deposant automatisch ingevuld vanuit My BOIP. Wanneer u voor anderen aanvragen indient, zijn uw gegevens als gemachtigde ingevuld en moet u de gegevens van de deposant invullen.
In de laatste stap ziet u een samenvatting van de aanvraag. Controleer de gegevens en als alles klopt, kunt u dit bevestigen en doorgaan met online betalen. Na de betaling bent u voor nu klaar: uw merkaanvraag is ingediend. Na het succesvol doorlopen van de procedure (die doorgaans zo'n 3 maanden duurt), is uw merk geregistreerd voor tien jaar.