Zakelijk rijden wordt groener

Bijna de helft van alle Nederlandse bedrijven die zakelijk rijden aanbiedt, gaat het leaseautobeleid binnen de komende twaalf maanden herzien.

Ruim een kwart van deze bedrijven (28%) kiest daarmee voor auto’s die milieuvriendelijker zijn en meer dan de helft (56%) kiest voor andere automerken of modellen. 

Dit blijkt uit het jaarlijkse ‘Company Cars Benefits Survey’ van Willis Towers Watson.

Bedrijven verbeteren niet alleen wat er op de weg gebeurt, maar proberen ook binnen de kantoormuren de nodige milieuvriendelijke aanpassingen door te voeren. De meest gangbare wijzigingen zijn het aantal reisuren beperken door de kwaliteit van conference calls te verbeteren (15%) en het stimuleren van thuiswerken (9%).

Voorkeur voor diesel daalt
Het onderzoek van Willis Towers Watson laat zien dat 37 procent van alle bedrijven enkel dieselauto’s aanbiedt aan hun werknemers. Dit is een opmerkelijke daling ten opzichte van vorig jaar, toen nog de helft van de bedrijven (48%) een voorkeur gaf aan dieselauto’s. De populariteit van LPG-, hybride- en elektrische auto’s is daarentegen sinds 2015 flink gestegen. In 2015 stelde 56 procent van de bedrijven groene leaseauto’s beschikbaar, dit jaar biedt 76 procent milieuvriendelijke auto’s aan.

Minder belang bij emissiegrenswaarde
De afgelopen jaren hebben steeds minder bedrijven belang bij het instellen van een emissiegrenswaarde voor hun leaseauto’s. Deze waarde berekent hoeveel uitlaatgassen (g/km) een bedrijfsauto maximaal mag uitstoten. In 2015 stelde nog 58 procent van alle bedrijven een emissiegrens in en vorig jaar deed de helft van alle bedrijven (50%) dit. In 2017 is een nieuwe daling zichtbaar; slechts 44 procent van de bedrijven met een leaseautobeleid heeft een emissiegrenswaarde ingesteld.

Verschuiving naar groener rijden
Mary Cloosterman-Hughes, Head of Data Services Benelux bij Willis Towers Watson: “Binnen de Nederlandse leaseautomarkt zien we een voorzichtige verschuiving naar groener rijden. De populariteit van hybride en elektrische bedrijfsauto’s is binnen twee jaar tijd met twintig procent toegenomen. Daarnaast zien we dat steeds minder bedrijven enkel dieselauto’s aanbieden. We verwachten dat steeds meer bedrijven de komende jaren hun leaseautobeleid gaan herzien.”
 
Leasebeleid verschilt per land
Lisa Grunditz, Global Lead Company Car Benefits Survey voor Global Data Services bij Willis Towers Watson: “Alle Europese markten hebben hun eigen beleid met betrekking tot leaseauto’s. In alle landen blijft het een belangrijke arbeidsvoorwaarde en daarom is het essentieel voor bedrijven om een beleid toe te passen dat efficiënt en voordelig is. Daarnaast moet het ook voortdurend afgestemd worden op eventuele wijzigingen in de lokale wetgeving. Voor Europese bedrijven is het belangrijk dat hun regionale managers goed op de hoogte zijn van de veranderingen binnen hun markt.”

Bron: Willis Towers Watson 

[avg-advertorial slug=”onmisbare-e-learning-voor-ambitieuze-financials”]

Gerelateerde artikelen