Wordt uw website optimaal gevonden?
Uit eerder onderzoek van Break Out Marketing blijkt dat 38% van de accountancykantoren niet aan SEO denkt tijdens het schrijven van nieuwe inhoud (content).
Strategie
Zorg ervoor dat u een duidelijke strategie voor ogen heeft. Welke informatiebehoefte dient de website te vervullen? Stel vast wat de doelstellingen van de website zijn en hoe u dit meetbaar maakt. Hoe vindbaar is de website nu en wat zijn de beoogde resultaten?
Als dit is vastgesteld kan worden onderzocht welke zoektermen interessant zijn voor uw onderneming. Een handig hulpmiddel hiervoor is de Zoekwoordenplanner van Google. Hiermee kan o.a. bekeken worden wat het zoekvolume is van verschillende zoekwoorden en vergelijkbare termen.
Tips
• Hoe vindbaar is uw website momenteel?
• Bepaal doelstelling(en), doelgroep en boodschap
• Doe onderzoek naar geschikte zoekwoorden
Website inrichting
Als strategie en zoektermen zijn bepaald is de volgende stap het verwerken van de zoektermen in de website.
Inhoud website
Implementeer de belangrijkste zoektermen in de website door deze te verwerken in de teksten (bijvoorbeeld pagina’s en nieuwsberichten). Maar denk ook aan de media die in uw website zijn toegevoegd. Bijv. alt-tags van afbeeldingen (alt-tags zijn woorden (of zinnen) die je aan afbeeldingen mee kunt geven).
Let op! Sla niet door in het toevoegen van (te veel) zoekwoorden in een tekst. Dit kan ten koste gaan van de leesbaarheid van de tekst.
Tips
• Implementeer zoektermen in tekst
• Maak gebruik van alt-tags
• Let op dat de tekst leesbaar blijft
Snelheid website
Naast het implementeren van zoekwoorden en het optimaliseren van teksten zijn de technische onderdelen van een website minstens net zo van belang bij SEO.
Zo kan een hogere positie in de zoekresultaten behaald worden door een website te hebben die de webpagina’s snel laadt. Twee tools die de snelheid van de website kunnen meten en optimalisatie tips kunnen geven zijn GT Metrix en Google PageSpeed. Bespreek de status van uw paginasnelheid met uw websitebouwer.
Tips
• Meet uw snelheid
• Optimaliseer afbeeldingen
Mobiel, mobiel, mobiel…
Mobiel wordt steeds belangrijker. Veel zoekopdrachten worden dan ook uitgevoerd op een mobiel apparaat. In 2016 was zelfs al meer dan 50% van de zoekopdrachten wereldwijd op een mobiel apparaat! Wat betekent dit voor uw website en de daarbij horende SEO?
Mobielvriendelijke website
Als men via een mobiele zoekopdracht op de website terechtkomt, dient de bestemmingspagina goed leesbaar te zijn op een mobiel apparaat. Als de tekst niet goed leesbaar is zal de bezoeker sneller afhaken. Daarnaast wordt een niet-mobielvriendelijke webpagina ook lager gepositioneerd in de zoekresultaten van Google.
Tips
• Zorg voor een mobielvriendelijk design (bijv. goed leesbare teksten)
• Goede snelheid op mobiele website
• Duidelijke navigatie
Analyseren en optimaliseren
Aan de hand van bijvoorbeeld Google Analytics en webmastertools kan bijgehouden worden hoe de bezoekers op uw website terechtkomen. Maar ook welke pagina’s ze bezoeken en via welke pagina’s zij uw website verlaten. Komen de statistieken overeen met uw strategie en meetpunten? Worden de doelstellingen behaald? Blijf dit meten en verbeter dit zo nodig aan de hand van de statistieken. Een website die de behoeftes van de bezoekers vervuld is namelijk waardevol voor zowel de bezoeker als voor uw organisatie. Bij het verbeteren van de SEO van uw website komt uiteraard nog veel meer kijken dan alleen de bovengenoemde punten. Wilt u weten waar nog meer winst te behalen is op het gebied van SEO in uw website? Neem dan contact met ons op voor de mogelijkheden.
(Door: Break Out Marketing)