Woede over stroom facturen van accountants

Financiële afspraken werden niet op schrift gesteld. Tarieven stegen zonder afstemming, volgens de klager.

Zaaknummers 20/1276 | 20/1278

Een stomerij kreeg in drie maanden tijd voor 14.000 euro aan facturen van hun accountant. Het kantoor was 'achterstallig onderhoud' aan het wegwerken, maar waarom kwam de Belastingdienst dan langs voor een inbeslagname omdat aangiften niet op tijd waren ingediend?

,,U kijkt niet of u er bent uitgekomen op de gang'', zei de voorzitter van de Accountantskamer vrijdag na een korte schorsing. Het accountantskantoor heeft nog voor ruim 9.000 euro aan facturen uitstaan bij de stomerij. Richting het eind van de zitting was wel duidelijk dat beide partijen steken hebben laten vallen. De beklaagde accountants verzuimden de stomerij in te lichten dat dergelijk grote facturen konden verwachten, maar de administratie had wellicht ook wel wat eerder aangeleverd kunnen worden door de klagers. Was er niet toch nog iets ruimte voor overleg op de gang? Na een minuut of twee overleg bleek die ruimte er niet te zijn. De eigenaar van de stomerij stelde een tegenvordering van 15.000 euro. Daar gingen de accountants niet in mee. Waar draait de zaak dan om?

Begin dit jaar kampte de stomerij naar eigen zeggen met een stroom aan facturen. De vorderingen van de accountants liepen rap op, maar waar gingen deze facturen over? De stomerij meende maandelijks 500 euro over te maken aan de accountants, juist om achterstanden in de administratie te voorkomen. En waarom zou de stomerij dan nu plotseling meer dan 14.000 euro moeten betalen juist omdat de accountants verzuimd hadden tijdig werk te leveren? Ook schafte de stomerij op aandringen van de accountants een boekhoudprogramma aan. ,,Dat gaat jullie kosten besparen, zeiden ze. Het zorgde alleen juist voor een stijging van de kosten'', zei de dochter van de eigenaar van de stomerij. Financiële afspraken met de klant werden door de accountants niet op schrift gesteld. Tarieven stegen kennelijk, ,,zonder dat met ons af te spreken.'' Een klachtonderdeel berust mogelijk op een misverstand. Volgens de dochter kreeg de stomerij haar eigen administratie niet meer terug van de accountants als ze niet zouden betalen. ,,Chantage,'' noemde ze dat. Maar het ging echter juist om de door de accountants verwerkte cijfers die ze niet zouden krijgen.

Het belangrijkste verweer van de accountants is dat het hier om een geschil om declaraties gaat. En dat is niet iets waarover de Accountantskamer zich moet buigen. Het kantoor heeft herhaaldelijk telefonisch om stukken van de stomerij gevraagd, maar kreeg die maar niet. Uiteindelijk was het dus nodig om begin 2019 een forse inhaalslag te maken. Dat verklaart die extra facturen, zei de raadsvrouw van de accountants. ,,Over aan aantal boekjaren is toen een klap werk gedaan. In de jaren daaraan voorafgaand is juist vrij weinig gedeclareerd.'' Een van de twee accountants ging eind 2018 op bezoek bij de stomerij. En daar is toen afgesproken een inhaalslag te maken. En hij waarschuwde toen al dat dit extra kosten met zich meebracht. ,,Achteraf hadden we een begroting moeten maken'', zegt hij. De stomerij is inmiddels geen klant meer van de accountants. En met andere klanten maken ze nu duidelijker afspraken.

De uitspraak: Stomerij kreeg stortvloed aan rekeningen, accountant valt niets te verwijten

Gerelateerde artikelen