Winstpotentieel
Als HRM’er met enthousiasme voor recruitment en arbeidsmarktcommunicatie bezoek ik vrijwel wekelijks een hogeschool, een universiteit of een studievereniging. Vaak is een visionaire presentatie van een branchegenoot (vaak actief als partner of verantwoordelijk accountant) onderdeel van het programma.
Dan zou ik inmiddels wel heel wat visie rijker zijn, zou je zeggen. Maar om eerlijk te zijn, hoorden zowel de studenten als ik de afgelopen twee jaar vaak hetzelfde. Waar de gastspreker zijn best doet om de student een vernieuwend kijkje te geven op de toekomst van het beroep, schaart de student de informatie onder de categorie ‘standaardverhaal’. Digitalisering, de toekomstige rol van banken, actuelere cijfers en visueel goed ogende rapportages: u kent het wel.
Branche in brand
Jazeker: dit zijn zaken die onze branche kunnen veranderen. Kunnen en gáán veranderen. Maar de grootste uitdaging is niet de techniek, maar de manier waarop we die techniek gebruiken. De grootste uitdaging ligt bij hele andere zaken: (project)leiderschap, zelfsturing, verantwoordelijkheid. En over die onderwerpen hoor ik zelden iets. Sterker nog: meestal laten we afgestudeerd hbo’ers eerst zeven jaar ervaring opdoen als assistent accountant alvorens ze uit te dagen op het gebied van leiderschap. Vaak op het moment als iemand klaar is om aan de slag te gaan als controleleider of als accountant AA. En voor die tijd? Uren draaien. Het liefst 95% van de tijd declarabel.
Hoewel ik begrip heb voor accountancy als kennisintensief beroep – een beroep waarbij je nou eenmaal niet op dag één bij de klant aan tafel zit – zie ik ook in dat we onszelf op deze manier niet bepaald aantrekkelijk maken voor studenten. Deze vorm trekt geen volle(re) collegezalen, terwijl dat juist hetgeen is dat we zo hard nodig hebben.
Oproep
Vandaar een oproep. Een oproep om assistent accountants te zien als professionals die, met vier jaar opleiding achter de rug, prima in staat zijn om projecten te leiden. Als talenten met veel potentie, creatieve ideeën en verrassende inzichten. Betrek hen bij je besluitvorming, faciliteer mogelijkheden om vanaf dag één te starten met het groeien in professionele ontwikkeling en leiderschap. Of doe eens gek: geef al je collega’s de mogelijkheid om zelf eigenaar van je organisatie te worden.
Mijn voorspelling? Een lichte daling van de declarabele uren, maar ontzettend betrokken collega’s en een forse stijging van je klanttevredenheid.
Het is onze uitdaging om het potentieel van onze junior professionals tot bloei te laten komen. Als we daar als branche werk van gaan maken, komt het met die digitalisering ook wel goed.
Marco Ketel, HRM-adviseur bij Alfa Accountants en Adviseurs, begeleidt en adviseert de vestigingen van Alfa rondom het werven en boeien van collega’s. Zijn stokpaardjes zijn leiderschap & organisatiecultuur en zijn denkwijze is ietwat idealistisch. Deze blog is geschreven op persoonlijke titel.