Winkels zetten meer om
De omzetcijfers zijn gecorrigeerd voor de samenstelling van koopdagen in juni. Op sommige dagen van de week wordt meer verkocht dan op andere dagen. Zonder deze correctie was de omzet van de detailhandel 0,1 procent hoger dan in juni 2018, merkt het statistiekbureau op.
De omzet van de winkels in non-food groeide in juni met 2,3 procent. Het volume, dus de voor prijsveranderingen gecorrigeerde omzet, was 2,7 procent hoger dan een jaar eerder. De winkels in meubels en woninginrichting en de winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren realiseerden in juni de grootste omzetstijging. Ook de omzet van de kledingwinkels, de winkels in schoenen en lederwaren, de drogisterijen en de winkels in consumentenelektronica en witgoed was hoger dan een jaar eerder. De winkels in recreatie-artikelen hebben in juni minder omgezet, aldus het CBS.
De winkels in voedings- en genotmiddelen wisten 0,9 procent meer om te zetten. De omzet van de supermarkten nam toe met 1,3 procent, die van de speciaalzaken kromp met 1,9 procent. Het verkoopvolume was bij de supermarkten vrijwel gelijk en bij de speciaalzaken lager dan een jaar eerder.
De online omzet was in juni 16,8 procent hoger dan in dezelfde maand een jaar eerder. Webwinkels hebben 11,6 procent meer omgezet, zij hebben als hoofdactiviteit verkoop via internet. De online omzet van winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is, zogeheten multi-channelers, groeide met 24,3 procent.