‘Winkeliers starten jaar met duidelijke groei’

De detailhandel is het jaar hoopgevend begonnen, met groei van verkoopvolumes voor de meeste branches. Ondanks een ongunstige samenstelling van koopdagen stegen de verkoopvolumes 1,4% ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. De omzetgroei bedroeg zelfs 3,4%. Koopdaggecorrigeerd zou een volumegroei van 3,2% en een omzetgroei van 5% ontstaan. Dit meldt ABN AMRO in de publicatie ‘Stand van de retail’.

Onder meer de bouwmarkten en woonwinkels lieten een flinke groei zien in januari, ook door de aanhoudende groei van de woningmarkt. Ook drogisterijen zagen de omzet stijgen, terwijl de online retail het hoge groeitempo handhaafde. De stijging van de uitgaven van de consument in deze maand legde de sector geen windeieren. Ook lag het aantal faillissementen aan het begin van het jaar lager dan in dezelfde periode van voorgaande jaren.

Het hoge consumentenvertrouwen is positief voor de sector. Het consumentenvertrouwen was in januari en februari al hoog, maar steeg in maart zelfs tot het hoogste punt sinds juni 2007. Daarbij staat de score voor deelindicator ‘gunstige tijd voor grote aankopen’ op het hoogste punt sinds mei 2001.

Hoewel de economische signalen op groen staan, zijn er in de sector flinke uitdagingen. In meerdere Retail-branches is sprake van druk op de kasstromen. Nog steeds heeft een aantal retailbedrijven moeite om het hoofd boven water te houden. Het aantal passanten in de winkelstraat lag vorig jaar 23% lager dan tien jaar eerder. Retailers die onvoldoende onderscheidend zijn, profiteren slechts beperkt van de economische groei. Retailers die dit wel zijn, profiteren extra.

Gerelateerde artikelen