Wiebes ontraadt amendementen Wet elektronisch berichtenverkeer Belastingdienst
Kamerleden Pieter Omtzigt en Roland van Vliet hadden een amendement ingediend inhoudende dat iedereen op verzoek zijn zaken met de Belastingdienst op papier kan blijven doen. Maar Wiebes ziet dat niet zitten: ‘Het inrichten van zo’n algemene uitzonderingsmogelijkheid waarbij een ieder desgewenst voor berichtenverkeer op papier kan kiezen staat haaks op de grondgedachte van het wetsvoorstel dat in beginsel alle berichtenverkeer elektronisch geschiedt. Daarnaast zou een dergelijke “opt out” grote (in ieder geval niet vóór 1 oktober 2015 te realiseren) wijzigingen in de systemen van de Belastingdienst opleveren. Dit amendement zou leiden tot structurele hoge beheerskosten. (…) Voorts wordt met deze ongeclausuleerde optoutregeling de geldende verplichte digitale aangifte voor ondernemers feitelijk ongedaan gemaakt. Ook doen zeer veel particuliere belastingplichtigen al sinds jaar en dag digitaal aangifte. Door dit amendement worden zij weer teruggeleid naar het papieren spoor. De nu al bereikte voordelen ten aanzien van de groep ondernemers en de groep particulieren die digitaal aangifte doen (zowel qua uitvoeringslasten, besparingen, naleving als dienstverlening zoals de vooringevulde aangifte) worden hierdoor teniet gedaan.’
Pieter Omtzigt diende nog een amendement in, inhoudende dat in de ministeriële regeling wordt bepaald dat door de Belastingdienst op verzoek een e-mailnotificatie wordt verzonden en dat, indien is verzocht om zo’n notificatie, een besluit dat is verzonden door middel van een elektronisch bericht niet eerder in werking treedt dan nadat de e-mailnotificatie is ontvangen. Volgens Wiebes is dit amendement voor de Belastingdienst onuitvoerbaar. ‘De Belastingdienst kan weliswaar van Logius (de beheerder van de Berichtenbox) informatie ontvangen over het tijdstip waarop een e-mailnotificatie is verzonden, maar kan niet zien wanneer die notificatie door de burger is ontvangen. Daarnaast is – juist vanwege de veranderlijkheid van mailadressen – bewust gekozen voor de Berichtenbox als elektronisch postadres van de burger. Dit verzekert dat berichten de burger ook daadwerkelijk bereiken. Het moment van ontvangst van de e-mailnotificatie van doorslaggevende betekenis maken voor de inwerkingtreding van een besluit zou het fundament onder de Berichtenbox wegtrekken. Tot slot ondergraaft dit amendement het uit de Algemene wet bestuursrecht voortvloeiende uitgangspunt dat het tijdstip van verzending bij elektronisch berichtenverkeer het moment is waarop het bericht het systeem voor gegevensverwerking bereikt waarvoor het bestuursorgaan geen verantwoordelijkheid draagt. Het amendement zou daardoor tot veel onzekerheid en discussies leiden over de vraag of een besluit in werking is getreden,’ aldus de staatssecretaris.