Wiebes: onafhankelijk onderzoek naar fouten Belastingdienst niet nodig
Klein wilde onder meer weten of Wiebes bereid is een onafhankelijk onderzoek uit te voeren naar de kwaliteit van de aanpak van klachten bij de Belastingdienst en de follow-up van de afspraken die daaruit voortvloeien.
Wiebes antwoordt: ‘De Belastingdienst verwerkt dagelijks duizenden aangiften, beantwoordt iedere maand tienduizenden telefoontjes en verstuurt jaarlijks 150 miljoen brieven. Het valt daarbij niet te voorkomen dat er fouten worden gemaakt, ook niet een aantal keer ten aanzien van dezelfde burger. Een onafhankelijk onderzoek naar dergelijke fouten zal daar geen verandering in brengen. Van belang is dat de Belastingdienst fouten herkent, erkent, herstelt en ervan leert. De aanpak van klachten en de follow-up van afspraken heeft binnen de Belastingdienst de aandacht die het verdient. Zo zijn er landelijke klachtencoördinatoren binnen de Belastingdienst die de aanpak van klachten en de follow up van afspraken coördineren. Dat betekent niet dat hierin nooit fouten worden en zullen worden gemaakt.’
De staatssecretaris erkent dat het duidelijk is dat ook in het geval van het meisje Lerato sprake is van zo’n fout, waarbij dezelfde minderjarige meermalen door de Belastingdienst is aangezien voor een ondernemer. ‘Deze vreemde situatie heeft zelfs het Jeugdjournaal gehaald. Inmiddels zijn excuses gemaakt aan Lerato en heeft zij een passend cadeau gekregen,’ aldus Wiebes.
Het meisje kreeg herhaaldelijk brieven en aanslagen van de Belastingdienst omdat zij geen aangifte over 2013 zou hebben gedaan, zo meldde het AD vorige maand. Ondanks een telefoontje van haar moeder bleef de fiscus haar bestoken met blauwe enveloppen. Lerato zou minstens 1.636 euro moeten afdragen in het kader van een aanslag over 2013. Daarnaast kreeg zij een boete, omdat ze het bedrag nog niet voldaan had.