Wiebes bespreekt internationale fiscaliteit bij Kristalprijsuitreiking
Multinationals ontwijken jaarlijks 100 tot 240 miljard dollar aan belastingen wereldwijd, aldus de OESO. De politiek zoekt naar manieren om dit aan te pakken. In oktober is het BEPS Actieplan goedgekeurd door de G20. Het plan geeft belastingdiensten meer mogelijkheden om multinationals aan te spreken op onverantwoord belastinggedrag. Transparantie naar andere stakeholders dan belastingdiensten, bijvoorbeeld naar beleggers, klanten en maatschappelijke organisaties is niet verplicht.
‘Openheid over belastingen’ is het thema van de Kristalprijsuitreiking 2015. Uit een voorbereidend opinieonderzoek onder de deelnemers blijkt dat meer dan 90 procent van hen vindt dat bedrijven volledig transparant moeten zijn over hun belastingafdracht. De belangrijkste reden waarom bedrijven niet volledig transparant zouden zijn over hun belastingen is dat belastingconstructies te complex zijn om uit te leggen.
Tijdens de Kristalprijsuitreiking faciliteert dagvoorzitter Inge Diepman de discussie over belastingtransparantie. In het programma komen good practices aan bod: ondernemingen die ervoor hebben gekozen om open en eerlijk naar buiten te treden over hun belastingbeleid. Zo won Unilever dit jaar de Tax Transparency Award van VBDO. Welke voor- en nadelen van deze openheid ervaren bedrijven in de praktijk?
De toespraak en het symposium vinden plaats op donderdag 19 november in Sociëteit Nieuwspoort, Den Haag van 15.00-17.15 uur. De drie genomineerden voor de Kristalprijs zijn AkzoNobel, Philips en Unilever.