Wet aanvullende maatregelen accountantsorganisaties loopt vertraging op
Omdat het wetsvoorstel ‘Wet aanvullende maatregelen accountantsorganisaties’ meer tijd vergt, is het niet langer mogelijk om de wetsvoorstellen gelijktijdig te behandelen, zonder dat de implementatierichtlijn van de richtlijn en de verordening overschreden wordt. Daarom worden de twee wetsvoorstellen nu los van elkaar ingediend.
De richtlijn en de verordening dienen per 17 juni 2016 geïmplementeerd te zijn in nationale wet- en regelgeving. Dijsselbloem streeft er naar het wetsvoorstel ‘Implementatiewet wijzigingsrichtlijn en verordening wettelijke controles jaarrekeningen’ binnen enkele weken bij de Tweede Kamer in te dienen, zodat de behandeling van dit wetsvoorstel het voorjaar plaats kan vinden.
Consultatie
Het wetsvoorstel ‘Wet aanvullende maatregelen accountantsorganisaties’ is geconsulteerd in de periode van 7 juli 2015 tot 10 augustus 2015. Op deze consultatie hebben in totaal vijftien partijen gereageerd. ‘De reacties gaven aanleiding tot nader overleg en bestudering. De verwerking van de reacties heeft daardoor enige tijd in beslag genomen. Op de website www.internetconsultatie.nl wordt op korte termijn een feedback statement geplaatst, zodat voor belanghebbenden duidelijk is op welke wijze in het wetsvoorstel rekening is gehouden met de consultatiereacties,’ aldus Dijsselbloem.
Raad van State
Het wetsvoorstel wordt in het voorjaar voor advies voorgelegd aan de Raad van State. Het advies kan dan worden verwacht in de zomer van 2016. Dijsselbloem wil dan het wetsvoorstel direct na het zomerreces indienen bij de Tweede Kamer. Indien de behandeling van het wetsvoorstel verder volgens planning verloopt, dan kan het vervolgens in het voorjaar van 2017 behandeld worden in de Eerste Kamer. Op dit moment is de beoogde inwerkingtredingsdatum van de Wet aanvullende maatregelen accountantsorganisaties dan 1 juli 2017.
Geschiktheidstoets
In het wetsvoorstel Wet aanvullende maatregelen accountantsorganisaties is ook een geschiktheidstoets opgenomen. De verwachting is dat de AFM straks in totaal ongeveer 115 personen dient te toetsen op geschiktheid. ‘Het gaat om een intensieve toets die zorgvuldig moet worden uitgevoerd. Dat kost tijd. Er is bovendien pas een wettelijke basis voor de toets na inwerkintreding van het wetsvoorstel. Daarom is het noodzakelijk om een overgangsrecht in het wetsvoorstel op te nemen,’ aldus de minister. In het wetsvoorstel wordt vastgelegd dat zittende dagelijks beleidsbepalers en bestuurders (van het in Nederland gevestigde onderdeel van het netwerk waar het beleid overwegend wordt bepaald) tot zes maanden na de inwerkingtreding van het wetsvoorstel geacht worden geschikt te zijn, behoudens tussentijdse herbenoeming. Voor personen die belast zijn met het interne toezicht geldt een overgangstermijn van twaalf maanden. Dijsselbloem: ‘Dit neemt niet weg dat accountantsorganisaties die vaart willen maken met de implementatie van verbetermaatregelen al voor de inwerkingtreding van de wet verzoeken voor geschiktheidstoetsing in kunnen dienen bij de AFM. Overigens kan ook voor het verlopen van de overgangsperiode een onderzoek naar de geschiktheid worden ingesteld door de AFM. Daarvoor is van belang dat feiten of omstandigheden daar aanleiding toe geven.’