Werven nieuwe klanten: begin bij het proces
In het werkoverleg ‘CRM en Lead generation’ op Accountancy Expo 2018 bespreken we tactieken voor het benutten van klantcontacten en klantinformatie voor gerichte acquisitie en retentie.
Gert Kwetters (Directeur Visionplanner) zal het werkoverleg begeleiden. Het doel voor de deelnemers is om elkaar te helpen een proces uit te denken waarmee zij continu bezig kunnen zijn met het werven van nieuwe klanten op een manier die goed bij hen past.
Volgens Kwetters moeten de deelnemers aan het werkoverleg het eerst over het proces gaan hebben, dan pas over het systeem. “Veel kantoren houden nog niet bij waar hun klanten vandaan komen”, aldus de directeur van Visionplanner. “Je zult eerst hele basale vragen moeten kunnen beantwoorden. Hoeveel nieuwe klanten heb je dit jaar binnengekregen? Waar komen ze vandaan?”
Het gemiddelde mkb-kantoor hoeft hiervoor geen systeem op te tuigen, maar kan het in een Excel-sheet bijhouden. Die informatie moet wel zo uitgebreid mogelijk zijn, als je er nieuwe klanten mee wilt gaan werven. “Begin met het schetsen van een persona. Wie zijn je klanten? Welke 10 basiskenmerken hebben ze? Dus: leeftijd, branche, locatie, aantal werknemers, et cetera. Dan kijk je wat ze gemeen hebben. Wat zijn hun belangrijkste pijnpunten? En tot slot beantwoord je de vraag, waarom zijn ze eigenlijk klant bij jou?”
Het belangrijkste is dat je je boerenverstand gebruikt, stelt Kwetters. “Je moet er geen hoogdravend ding van maken. Besef je ook hoe belangrijk referral is. Het benutten van het informele circuit is je beste kans op succes.”
Meediscussiëren over dit boeiende onderwerp? Bezoek een van de drie werkoverleggen tijdens Accountancy Expo 2018. Meld je hier gratis aan met code ACC2018.
[avg-advertorial slug=”kom-naar-de-accountancy-expo-op-18-juni-2019″]