Omzet webshops groeit harder dan van detailhandel
Max Erich, Sectoreconoom bij ING: “De detailhandel is dit jaar niet in staat optimaal te profiteren van stijgende consumentenbestedingen. Met name de sector non-food is verzwakt door faillissementen. Consumenten trekken daarom nog vaker naar het internet.”
Groei webshops overschaduwt winkelstraat
ING Economisch Bureau verwacht dat voor de detailhandel over geheel 2016 sprake zal zijn van een groei in omzet van 1,5%. Het zijn met name winkels in food die daarbij de kar trekken (2016 omzet +2,3%). Winkels in non-food volgen op afstand (+1%). Tegenover goede resultaten van winkels in woninginrichting, doe-het-zelf en persoonlijke verzorging staat een dalende omzet voor winkels in schoenen en consumentenelektronica. Faillissementen hebben de winkelstraat verzwakt. Het zijn de webshops die hiervan profiteren. Zeker in fashion en elektronica stijgt het online aandeel snel. De verwachte groei in omzet van 20% voor webshops overschaduwt de groei in de winkelstraat.
Internationale versterking, maar wel selectief
Winkelgebieden proberen zich te herpakken. Hulp is op komst en dan vooral uit het buitenland. Internationale retailers zien door het vrijvallen van winkelpanden kansen in Nederland. Zij kunnen winkelgebieden versterken. Het zijn echter met name winkelgebieden in de grotere steden die hiervan profiteren. Steden dienen een interessante mix van winkels, cultuur en entertainment te kunnen bieden om bezoekersstromen te garanderen. Internationale retailers zijn selectief in hun fysieke expansie. Die selectieve expansie heeft weer te maken met de groei van e-commerce.
Online naar nieuwe markten
Online retail is meer en meer het pad naar internationale groei. De internationalisering van online retail leidt ook tot de opkomst van online platformen of marktplaatsen. Dit zijn veelal grote partijen in e-commerce, zoals Amazon en Alibaba, die hun online shop openstellen voor andere retailers. Dankzij een groot (logistiek) netwerk weten zij steeds vaker vraag en aanbod op internationaal niveau met elkaar te verbinden. Hierdoor ontstaan voor diverse retailers mogelijkheden om snel en efficiënt nieuwe markten aan te boren.
Volop in beweging
De sector detailhandel is volop in transitie en stelt zich in op de nieuwe realiteit. Dat resulteert momenteel in een verschuiving van omzet naar het internet. Ook leidt dit tot herstructurering van fysieke winkels. Kansarme winkelgebieden krimpen. Kansrijke gebieden trekken internationale retailers en versterken zich. Max Erich: “Internationalisering zal uiteindelijk leiden tot een sterkere retail, zowel online als offline.”