Webshop wordt ingeruild voor directe koppeling met leverancier
Uit recent onderzoek van Manutan blijkt dat vooral inkopers die meer dan vijf uur per week aan het bestelproces besteden, automatisch bestellen als het meest ideaal zien. Er zal de komende jaren dus een verandering in het bestelproces plaats gaan vinden.
“Online bestellen bij B2B webshops zal afnemen”, stelt Peter Paul van Hoegee, Manager Customer Solutions Benelux bij Manutan. “En dat betekent dat leveranciers verder zullen moeten digitaliseren om hun klanten vast te houden. En bijvoorbeeld een directe koppeling met het ERP systeem moeten gaan aanbieden.”
Bestellen over drie jaar: de top 3
“Onderaan staat bestellen per e-mail, dat over drie jaar naar verwachting nog maar 11 procent van de bestellingen uit zal maken. Dit wordt met 22 procent gevolgd door online bestellen bij gespecialiseerde B2B webshops. Automatisch bestellen is met 48 procent de koploper”, aldus Van Hoegee.
”Een geoptimaliseerd relevant aanbod, voorraadbeheer, facturatie en budgetbewaking in één systeem heeft de toekomst. Essentieel is dan de directe koppeling met het ERP systeem van de klant, ongeacht met welk systeem die klant werkt. 86 procent van de ondervraagden geeft aan vijf uur of meer bezig te zijn met het bestelproces. Bij hen is de behoefte om geautomatiseerd te bestellen dan ook het grootst”.