Wat meten social-mediametrieken nou eigenlijk?
Uit onderzoek blijkt dat de belangstelling voor kengetallen van die marketeers de laatste jaren aan het verschuiven is. De prestatie-indicatoren worden steeds abstracter – ze hebben het nu vooral over dingen als merkbekendheid, effectiviteit van boodschappen en merkperceptie. Tegelijk wordt zo blijkt dezer dagen bijna 10% van het marketingbudget aan social media etc. besteed, en men verwacht dat dat percentage zal verdubbelen. Simply Measured’s Quarterly Facebook Network Study (Q3 2014) constateert dat 97% van de belangrijkste merken facebookpagina’s hebben en dat 65% daarvan minstens 5 keer per week een nieuw bericht post!
In Augustus 2014 ondervroeg de Fuqua School of Business samen met de American Marketing Association duizenden marketeers om vast te stellen waar zij de afgelopen vier jaar naar gekeken hebben in termen van ‘meten is weten’. Het percentage dat de uiteindelijk belangrijkste KPI, sales, als maat hanteert daalde naar 17%. ‘Winst per klant’ daalde naar 6 %, Omzet per klant naar 12,5%.
In dezelfde periode stegen de aantallen marketeers die merkbekendheid en dergelijke als belangrijk melden. Bijhouden wie de meeste volgers/vrienden heeft bijvoorbeeld verdubbelde van 24 naar 45%. Het monitoren van zogenaamde ‘Buzz indicators’ ( wordt er over je gesproken?) verdubbelde eveneens. De simpele vaststelling ‘aantal hits ‘en ‘aantal bezoekers’ bleef de meest gebruikte metriek – op zich ook niet direct correlerend met omzet. De marketeers hebben blijkbaar heel goed door dat social media marketing geen directe positieve invloed op de omzet en winst hoeft te hebben. Toch verklaren ze er steeds meer geld voor te gaan reserveren.
Om u voor te bereiden op hun vragen om meer budget leest u eerst dit artikel op www.socialmediaexaminer.com