Wat is de impact van PSD2 voor boekhouders?

De laatste jaren zijn er vele nieuwe technologieën ontstaan die de manier waarop financiële gegevens worden bijgehouden en gedeeld fundamenteel verandert hebben.

Door Rick van der Burg

Boekhouders kunnen hun klanten voortaan beter van dienst zijn door operationele en financiële software naar online te verplaatsen en daarbij hun eerder geïsoleerde gegevens te verrijken met digitale 'feeds' van banktransacties, kaartbetalingen en vorderingen. Klanten krijgen hierdoor een betere klantervaring en een rijk en actueel inzicht in de financiële gezondheid van hun bedrijf. 

Vanaf 13 januari 2018 geldt de nieuwe EU-richtlijn Revised Payment Services Directive (PSD2), waarmee de volgende stap in digitalisering binnen de financiële wereld wordt gezet. Deze herziene Europese PSD-richtlijn heeft als doel om innovatie, concurrentie en efficiëntie van betaaldiensten te bevorderen. Voor, met name FinTech, bedrijven biedt deze wet kansen omdat banken gedwongen worden om hun banksystemen toegankelijk te maken voor derden. Hiermee wordt het voor derde partijen mogelijk om online betaaltransacties te initiëren of om rekeninginformatie te verkrijgen, mits de rekeninghouder daar toestemming voor heeft gegeven. 

Hoewel dit een prima initiatief lijkt is het de Nederlandse overheid nog niet gelukt om de nieuwe richtlijn om te zetten binnen de Nederlandse wetgeving. Toch verwacht ik, en velen met mij, dat de nieuwe richtlijn voor veel opschudding gaat zorgen in de markt. Voor ons boekhouders zullen er zowel technische als strategische veranderingen zijn. Want wat gaat het betekenen als we straks, dankzij PSD2, de bankgegevens van onze klanten kunnen gebruiken als de rekeninghouder hiervoor toestemming heeft gegeven? Wat gaat deze data ons opleveren? Gaan we profiteren van nieuwe technologieën? Welke verantwoordelijkheden brengt dit met ons mee? We kunnen het nog niet precies zeggen.

Wat we wel weten is dat we dankzij deze nieuwe richtlijn veel meer beschikking krijgen tot klantdata waardoor we klanten nog beter kunnen bedienen. We kunnen klanten niet alleen meer keuzes geven en adviseren over nieuwe betalingsmodellen, maar ook klantgerichter worden. Ik geloof dan ook dat boekhouders veel meer op zoek moeten naar nieuwe technologische mogelijkheden. Op deze manier kunnen we stap voor stap bepalen hoe we data kunnen inzetten voor nieuwe services. Daarnaast kunnen boekhoudkantoren dankzij data hun klanten beter leren kennen, niet alleen financieel maar ook op emotioneel vlak.

 Uit elke bit aan klantgegevens kan klantinteractie worden gehaald en worden gecorreleerd aan persoonlijke unieke kenmerken om klanten beter van dienst te zijn. Op deze manier kunnen we de klant nog meer centraal stellen en een persoonlijkere service verlenen. Belangrijk hierbij is dat kantoren zich transparant opstellen. Een bedrijf mag immers niet om meer informatie vragen dan nodig is en gegevens niet gebruiken voor een ander doel dan waar ‘expliciete toestemming’ voor is gegeven. Zelfs voor het ongevraagd uitbrengen van financieel advies moet aparte toestemming worden gevraagd. Vliegt een bedrijf toch uit de bocht, dan kan de Autoriteit Persoonsgegevens een boete uitdelen. Hoe die ‘expliciete toestemming’ er precies uit zal zien, is voer voor juristen. 

Bovendien komen er door nieuwe technologieën, zoals blockchain, veel nieuwe spelers op de markt. En met PSD2 zal dit alleen nog maar toenemen. Dit betekent dat de rol van boekhouder zal veranderen. Het repetitieve werk gaat eruit, zodat men zich meer kan toeleggen op het oplossen van problemen en het bieden van financiële inzichten. Daarnaast zullen boekhouders veel meer moeten experimenteren met nieuwe technologieën en juist strategische partnerships moeten aangaan met FinTech bedrijven. Voor de meeste kantoren zal dit leiden tot een cultuuromslag. Niet alleen vanwege het feit dat veel processen worden geautomatiseerd, maar ook omdat ouderwetse modellen, zoals het werken op basis van uurtje-factuurtje, zullen verdwijnen en persoonlijke aandacht voorop komt te staan. 

De aard van het spel verandert en boekhoudkantoren moet ervoor zorgen dat ze aan zet blijven. Als kantoor kun je alleen nog maar meespelen door de klant centraal te stellen, te blijven investeren in innovatie, te denken als een startup en alles continu te optimaliseren. Daarmee is succes voor ieder boekhoudkantoor haalbaar! 

Rick van der Burg is oprichter van financiële dienstverlener Bookd. Volgens Exact behoort Bookd tot de 15 meest innovatie administratie- en accountantskantoren van Nederland.

Gerelateerde artikelen