Waarschuwing voor onjuist informeren cliënt
Zaaknr. 17/1144
De klaagster werd te laat geïnformeerd over een oplopende schuld van tienduizenden euro's.
De man van de klaagster had samen met diens broer de zaak van hun vader overgenomen. Dat de zaken desastreus gingen, wist ze niet. Toen haar huwelijk spaak liep, vroeg ze herhaaldelijk om opheldering bij de accountant. Pas na lang aandringen kreeg ze te horen dat de schuld in de zaak was opgelopen tot tienduizenden euro's.
In een onderhoud met de Belastingdienst hakte de accountant zelf de knoop door. Een naheffing moest voor de helft naar de man en voor de andere helft naar de vrouw gaan. Maar de klagende vrouw was hierover niet geraadpleegd.
De accountant werd verweten haar objectiviteit onvoldoende gewaarborgd te hebben. Ze zag inderdaad een schending van het fundamentele beginsel van objectiviteit en had maatregelen moeten nemen. Maar dat heeft ze onvoldoende gedaan, erkende ze zelf. Zij meende dat de klaagster gebaat was bij een praktische oplossing. In haar antwoorden aan de fiscus nam ze een neutraal standpunt in, zo was haar oordeel.
Ook de Accountantskamer vindt dat ze onvoldoende waarborgen nam voor haar objectiviteit. En door zonder overleg met klaagster mede namens haar in een conflictueuze situatie aan de Belastingdienst een standpunt in te nemen, ,,heeft zij door haar wens om het conflict met de Belastingdienst zelf op te lossen zich in haar afwegingen ongepast laten beïnvloeden'', staat in het vonnis te lezen.
De tweede klacht was dat de cliënt onjuist geïnformeerd was. De tuchtrechter meent dat de accountant verhullend had opgetreden door in een eerste reactie ,,in het midden te laten dat de Belastingdienst de navorderingsaanslag juist had opgelegd naar aanleiding van haar berichtgeving.'' De klacht is in alle onderdelen gegrond. De Accountantskamer legt de accountant een waarschuwing op.
Auteur: Michiel Satink / Juridisch Persbureau Zwolle