Waarom heeft ieder kantoor een uitstekend functionerende ICT-straat nodig?

In een aantal blogs zal ik mijn visie op het kantoor van de toekomst geven. Dit maal leg ik uit waarom ieder kantoor moet inzetten op een goed functionerende ICT-straat.

Nieuwe werkwijze accountant

Vijf jaar geleden was de doorsnee werkwijze van vele kantoren dat boekstukken door medewerkers van een kantoor handmatig verwerkt werden in de administratie. De ICT-ontwikkelingen van de afgelopen jaren zorgen ervoor dat boekstukken nu via automatische herkenning in administraties terecht komen en dat belastingsoftware, jaarrekeningsoftware en boekhoudsoftware aan elkaar zijn gekoppeld, zodat invoer slechts op één plek hoeft plaats te vinden. Deze nieuwe werkwijze levert behoorlijke tijdwinst op en dit zorgt er mede voor dat kantoren de prijzen van routinematige werkzaamheden verlagen.

Hoe bied ik mijn klant meerwaarde?

Ook gaan mkb-ondernemers ervan uit dat het kantoor dat hun financiële werkzaamheden uitvoert, er niet toe doet. Immers, ze begrijpen toch de cijfers niet en zien de werkzaamheden van de accountant puur als noodzakelijkheid. Als een mkb-ondernemer de meerwaarde van zijn accountant niet ziet, dan selecteert deze vooral zijn accountant op kosten. Een goed functionerende ICT-straat, die een kantooreigenaar minimale tijd kost om operationeel te houden, zorgt ervoor dat met hoge snelheid de routinematige werkzaamheden afgerond kunnen worden. Door deze tijdwinst kan een kantoor meegaan in de prijsdruk in de accountancysector en heeft een kantoor meer tijd over om contact te onderhouden met zijn klant. Immers, een kantoor moet zijn meerwaarde naar zijn klant vooral zoeken in de proactieve begeleiding door het geven van fiscale tips en bredere advisering.

[Door: Wichard Hendriks, oprichter van franchiseformule voor het administratie- en accountantskantoor Finovion]